۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
حبیبا در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

نقشه راه وزارت علوم برای سلامت روان دانشجویان نسل زد در عصر دیجیتال

نقشه راه وزارت علوم برای سلامت روان دانشجویان نسل زد در عصر دیجیتال
رئیس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به آنا گفت: وزارت علوم با هدف مقابله با چالش‌های سلامت روان دانشجویان نسل زد در عصر دیجیتال، دو گام مهم و اساسی را در دستور کار قرار داده است. این اقدامات در راستای حمایت از سلامت روان، افزایش تعاملات اجتماعی و کاهش اثرات منفی فضای مجازی بر دانشجویان، طراحی و اجرا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار آنا، دانشجویان، به‌ویژه نسل زد بخش زیادی از وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند؛ فضایی که با وجود مزایای متعدد و دسترسی آسان به اطلاعات، می‌تواند سلامت روان آنها را به مخاطره انداخته و اثرات منفی به همراه داشته باشد. 

 گسترش روزافزون فناوری‌های نوین، صبر و شکیبایی را در دانشجویان کاهش داده است و آنها انتظار پاسخ فوری به سوالات خود را دارند و تأخیر حتی برای مدت کوتاهی می‌تواند موجب بروز واکنش‌های پرخاشگرانه یا عصبی شود؛ نشانه‌ای از کم‌صبری فزاینده در این نسل. 

فضای مجازی، دانشجویان را از کتاب‌های فیزیکی دور کرده و ساعت‌ها و حتی شبانه‌روز آنها را به خود مشغول می‌کند. عصر دیجیتال، به‌رغم مزایای فراوان، چالش‌های جدی برای سلامت روان دانشجویان نسل زد ایجاد کرده است که توجه به این تاثیرات منفی و ارائه راهکار‌های مناسب برای مدیریت استفاده از فناوری‌های دیجیتال، امری ضروری است.

 در همین راستا، گفت‌وگویی با معاون دانشجویی وزارت علوم ترتیب داده‌ایم تا راهکار‌های سازمان امور دانشجویان را برای پیشگیری از آسیب‌های مخرب دریابیم که مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

راهکارهای جلوگیری از درون‌گرایی نسل زد در عصر دیجیتال

سعید حبیبا، معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، در پاسخ به پرسش درباره اقدامات سازمان برای رسیدگی به سلامت روان دانشجویان، توضیح داد: این مسئله در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول، ارزیابی اولیه دانشجویان در بدو ورود با استفاده از پرسشنامه سلامت و مسئله دوم تحقیق و پژوهش است. 

وی با بیان اینکه انجام پرسش نامه، کار میدانی ضروری است؛ تاکید کرد: تمام دانشگاه‌ها موظف به توزیع و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها هستند. مرحله دوم، پس از جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل اطلاعات توسط گروه کارشناسی و ارائه راهکار‌ها به دانشگاه‌هاست. در این مرحله، عوامل منطقه‌ای و محلی نیز در نظر گرفته می‌شوند تا دانشگاه‌ها بتوانند اقدامات متناسب با شرایط خود انجام دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: علاوه بر این، طرح‌های تحقیقاتی متعددی در زمینه اختلالات روانشناختی دانشجویان در حال انجام است. ترکیب نتایج این تحقیقات با داده‌های پرسشنامه‌ها، می‌تواند راهکار‌های مؤثرتری را برای مدیران و مراکز مشاوره سازمان ارائه دهد.

حبیبا در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش روی دانشجویان نسل زد، بیان کرد: تکنولوژی، فضای مجازی و اینترنت، دانشجویان را درون‌گرا کرده و بر تعاملات و روابط اجتماعی آنها تأثیر گذاشته است. این عوامل می‌توانند منجر به بروز اختلالات روحی، روانی، استرس، اضطراب و افسردگی شوند. ما باید با تدبیر و هوشمندی، برای بهبود شرایط دانشجویان تلاش کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب