۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
حیدری در پاسخ به آنا:

فشار‌های اقتصادی نمی‌تواند کتاب را از مردم ایران بگیرد/ نمایشگاه، یک جشن ادبی خانوادگی است

فشار‌های اقتصادی نمی‌تواند کتاب را از مردم ایران بگیرد  نمایشگاه، یک جشن ادبی خانوادگی است
سخنگو و قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران گفت: مردم ایران ریشه در گذشته دارند و در هر شرایط اقتصادی بدی هم باشند باز هم فرهنگشان را فراموش نمی‌کنند و این فشار اقتصادی نمی‌تواند کتاب را از مردم بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در مصاحبه‌ای گفت: از وضعیت فروش راضی نیستم. فروش حضوری کاهش چشمگیری داشته است و امسال به دلیل نبود کتاب‌فروشی‌ها در قسمت مجازی، ناشران از رونق فروش نمایشگاه مجازی خبر داده‌اند.

ابن مسئله را در نشست خبری ابراهیم حیدری قائم مقام و سخنگوی سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در میان گذاشتیم که حیدری در این خصوص به خبرنگار آنا گفت: ما شاخص‌هایی برای سنجش وضعیت فروش آثار در نمایشگاه داریم. یکی شاخص میزان فروش است که برخی می‌گویند به نسبت افزایش تورم این ارقام بالا رفته که البته درصد افزایش فروش از میزان تورم بیشتر است و شاخص دیگر فروش تعداد جلد کتاب است که این مسئله شاخصی است که تورم روی آن اثر ندارد و می‌بینیم که در این بخش هم نسبت به سال قبل بیش از ۲۵ درصد افزایش داشتیم. شاید در مجموع سال‌های اخیر به نسبت گذشته افت داشتیم ولی شاخص امسال ما مقایسه با سال قبل است.

‌ویژگی‌های درخشان نمایشگاه سی وششم

وی افزود: شاید اقتصاد نشر در کل خوب نباشد، اما بخشی از آن به اقتصاد کل کشور، اقتصاد خانوار، گرانی کاغذ و عوامل دیگر برمی‌گردد ولی اعداد و ارقام نمایشگاه ما کاملا شفاف و مشخص است. به عنوان مثال در ۲۴ ساعت گذشته در همین نمایشگاه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کتاب فروخته شد، در حوزه نشر با این شرایط اقتصادی این عدد کمی نیست. بیش از ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار کتاب در بخش مجازی نمایشگاه خریداری شده، کجای دنیا چنین اتفاقی در یک نمایشگاه رخ می‌دهد؟ یا این تعداد بازدیدکننده که از مصلی در ایام این رویداد دیدن کردند را در کمتر نمایشگاهی در سراسر دنیا می‌بینید.

وی درباره اینکه برخی مدعی‌اند نمایشگاه کتاب ساختار مشخصی ندارد و بین نمایشگاه و فروشگاه گیر کرده است عنوان کرد: در نمایشگاه‌های مختلف رویکرد‌ها متفاوت است و هیچ کارشناسی هم نگفته کدام سبک بهتر است. بعضی نمایشگاه‌ها رویکرد فروشگاهی دارند و بعضی نمایشگاهی و برخی هم ترکیبی است. نمایشگاه کتاب ما فروشگاه است، نمایشگاه هم هست، جایی برای دید و بازدید و یک جشنواره فرهنگی و یک جشن ادبی خانوادگی هم هست

حیدری گفت: همچنین محفلی برای اهالی هنر و قلم سینما هم به حساب می‌آید. ما امسال بخشی به نام هنرگان داشتیم که تمام بخش‌های مختلف اهل هنر، فرهنگ، قلم، شاعران، نویسندگان و سینماگران به این بخش آمدند و گعده‌هایی داشتند، چون ما معتقدیم درگاه همه حوزه‌های فرهنگ و هنر از کتاب می‌گذرد مثلا یک فیلم خوب فیلمنامه خوب دارد، پس یک فیلمساز باید با حوزه کتاب ارتباط برقرار کند، باید در نشست‌ها و جلسات نقد شرکت کند. اینجا ما پاتوق درست کردیم که اهالی هنر و فرهنگ در کنار هم باشند. به همین دلیل است که معتقدم مشابه نمایشگاه ایران ندیدم.

وی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب ما از کودک نوپا تا مردان و زنان ۸۰ ساله حضور دارند. همه مدل افراد حداقل یک گشت ادبی در مصلی زدند و یک روزشان را در فضای فرهنگی پاک نمایشگاه گذراندند. کدام برنامه فرهنگی در کشور است مردم خودشان خودخواسته در این هوای گرم حاضر باشند در آنجا حضور یابند و دور هم باشند؟ شما باید در این رویداد نظار‌گر رفتار درست و فرهنگی مردم ایران باشید.

حیدری در پایان سخنانش اظهار کرد: این مردم که در این نمایشگاه حضور دارند و حول محور کتاب جمع شدند سرمایه‌هایی هستند که باید به آنها توجه کرد، چون کتاب در کشور ما هم جایگاه معنوی و هم ریشه ملی دارد. ایران را در دنیا به شاهنامه فردوسی و مولانا و حافظ می‌شناسند نه نفت و گازش. این مردم ریشه در گذشته دارند و در هر شرایط اقتصادی بدی هم باشند باز هم فرهنگشان را فراموش نمی‌کنند و این فشار اقتصادی نمی‌تواند کتاب را از مردم بگیرد. حس ایرانیان به فرهنگ و علاقه به کتاب حسی است که درون مردم ماست. امروز کتاب عامل وفاق ماست و باید این حس را قوی‌تر کنیم. ما همه امیدواریم به ایرانی زیبا و مقتدر و محکم و ایستادیم که این مردم فرهیخته به آنچه شایسته آن هستند برسند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب