وظایف و مأموریتهای دانشکدگان فرهنگ و تمدن

خبرگزاری آنا؛ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی، مهر ۱۴۰۰ رونمایی شد و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه «نظامنامه پیادهسازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» را اسفند همین سال به رؤسای استانها و واحدهای ویژه دانشگاهی ابلاغ کرد.
ازجمله بستههای کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی (برنامه پنجساله راهبری عملیاتی ۱۴۰۰- ۱۴۰۵) برای تحقق سند دانشگاه اسلامی و دیگر اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری که در بند برنامه راهبردی به عنوان راهکنشهای ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی تعیین شده است «بازآرایی ساختار نظام آموزشی با تأکید بر حوزههای دانشی میانرشتهای و ایجاد دانشکدههای موضوعمحور و فناوری و گروههای دانشمحور درون آنها»ست.
تغییر در ساختار گروهها و دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با اجرای سند تحول و تعالی و نظام دانشی در سطح کشوری بوده است و بر اساس آن هر یک دانشکدگان معاونت هنر و علوم انسانی دانشگاه با ۶ گروه کشوری مسئولیتها را عهده دار خواهند بود.
بر مبنای نظامنامه مدیریت دانشی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدگان ساختاری میان/فرارشتهای و دربرگیرنده گروههای دانشی حول موضوعی مشخص برای حل مسائل و نیازهای روز ملی یا بینالمللی به عنوان بازوی تخصصی معاونت موضوعی است.
در این نظامنامه گروههای کشوری دانشکدگان «هنر و رسانه»: فرهنگ و ارتباطات، هنر، معماری و شهرسازی، علوم اجتماعی، روانشناسی و مشاوره، علوم ورزشی و تربیت بدنی، گروههای کشوری دانشکدگان «جامعه و حکمرانی» مدیریت، حقوق، اقتصاد، علوم سیاسی، حسابداری و مالی، فلسفه و الهیات و معارف اسلامی و گروههای کشوری دانشکدگان «فرهنگ و تمدن» زبان و فرهنگ ملل، گردشگری و میراث، تاریخ و باستانشناسی، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا و محیط زیست انسانی است.
معرفی دانشکدگان فرهنگ و تمدن
دانشکدگان فرهنگ و تمدن به منظور تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه پنجساله توسعه و تحول آموزش عالی در این دانشگاه با اهداف خاص خود شکل گرفته است که در این گزارش به معرفی این دانشکدگان، مأموریتها و وظایف آنها پرداخته میشود.
برنامۀ راهبردی مرکز(معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی) با نظر به رسالت و مأموریتهای دانشگاه و اتخاذ رویکرد تحول و تعالی در حوزه علوم انسانی و هنر به اهداف و برنامههای عملیاتی متناظر با آن میپردازد. بدیهی است که هر یک از دفاتر مرکز، ناظر به اهداف و راهبردهای زیر، برنامۀ عملیاتی خاص خود را دارند.
• تعالی محتوا و ارتقای جایگاه علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی
• جایگزینی رویکردهای تقلیدی، تعلیمی و ترویجی با رویکرد تولیدی و خوداتکایی
• بهرهمندی از میراث تمدن اسلامی– ایرانی در غنای محتوایی علوم انسانی اسلامی
• برخورداری از شبکه علمی استادان و دانشجویان باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر
• بروز سازی، بومی سازی و حکمی سازی محتوای علوم انسانی و هنر
• بهرهمندی از متون درسی کارآمد و متعالی در حوزه علوم انسانی و هنر
• تحول اساسی و مأموریتگرایی در محتوای پایاننامهها، رسالهها و مقالات
• بهرهمندی از مجلات کارآمد و متعالی در حوزه علوم انسانی و هنر
• زمینهسازی برای برخورداری از هیات علمی توانمند در حوزه علوم انسانی و هنر متناسب با رویکرد اسلامی به علوم انسانی
• زمینهسازی جهت ارتقای ظرفیتهای علمی و تخصصی استانها در پیشبرد برنامههای تعالی علوم انسانی
• همافزایی با ظرفیتها و استعدادهای برون سازمانی در حوزه تعالی علوم انسانی و هنر
اکنون میثم چگین رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد اسلامی است.
حوزه آموزشی دانشکدگان فرهنگ و تمدن شامل خدمات آموزشی مقطع کارشناسی، تغییر رشته و کمیسیون و خدمات آموزشی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.
حوزه پژوهشی دانشکدگان فرهنگ و تمدن هم شامل شیوهنامه نگارش نظام موضوعات، دستورالعمل اجرایی نظام پایش آزاد، اصلاحیه دستورالعمل اجرایی نظام پایش آزاد، اصلاحیه دستورالعمل تشویقی نظام پایش آزاد، پرسشهای متداول کاربرانِ سامانه پژوهشیار و کارگاه آشنایی با برنامه علمی است.
به گزارش آنا از فروردین ۱۴۰۴، تمام دانشکدههای رشتهمحور سابق دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه پژوهشیار این دانشگاه حذف و دانشکدههای استانی و دانشکدههای موضوعی جایگزین آنها شدهاند.
دانشکدههای موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی که دانشکدگان فرهنگ و تمدن نیز جزئی از آنهاست، سال گذشته و امسال در بسیاری از واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور راهاندازی شده و رؤسای آنها منصوب شده و کار خود را آغاز کردهاند.
انتهای پیام/

تقسیمبندی حوزه علوم انسانی به ۱۸ گروه در نظامنامه مدیریت دانشی جدید
