۲۷/ خرداد /۱۴۰۴

جریان «ضدبالیوودی» به دنبال مبارزه با کلیشه‌های جنسیتی در سینمای هند

جریان «ضدبالیوودی» به دنبال مبارزه با کلیشه‌های جنسیتی در سینمای هند
امروز در سینمای هند تلاش کمی برای ارائه تصویری متفاوت از زنان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در فیلم‌های موسوم به سینمای «ضدبالیوودی» زن‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی، گاهی اوقات بذله‌گو و ماجراجو است و آنها در این فیلم‌ها دیگر نقش حاشیه‌ای و طُفیلی مرد‌ها را بازی نمی‌­کنند، بلکه در نقش اول این فیلم‌ها ظاهر می‌شوند.

قهرمان فیلم‌هایی مانند «خواهر نیمه‌شب»، «سانتوش»، «دختر‌ها دختر باقی می­‌مانند»، «هرچه تصور می‌کنیم نور است» و «شادوباکس» همگی به مخاطبین بین‌المللی این شانس را می‌­دهند که کاراکتر‌های زن هندی­ای را ببینند که کاملاً با شخصیت‌های زن بالیوودی سنتی متفاوت هستند. اما تماشاگران هندی نیز می‌خواهند آنها را ببینند یا اصلاً قادر به دیدنشان هستند؟

اوما به عنوان عروسِ یاغیِ یک ازدواج از قبل تعیین شده که نه او و نه داماد از آن راضی نیستند، قهرمان کمدی نیشدار به نام «خواهر نیمه‌شب» است که برای اولین بار در جشنواره فیلم کن سال ۲۰۲۴ نمایش داده شد و نامزد دریافت جایزه نیز بفتا شد. بازیگر مشهور بالیوودی، رادیکا آپته، که نقش اوما را بازی می‌کند در حال کلنجار رفتن با کار‌های خانه به تصویر کشیده می‌شود. جایی در فیلم همسایه‌اش به او می‌گوید: «مرد‌ها چیزی حالیشون نیست. هر چی بدی می‌خورن. فقط یه کم بهش فلفل و نمک اضافه کن.» 

جریان سینمای «ضدبالیوودی» به دنبال مبارزه با کلیشه‌های جنسیتی در سینمای هند

از طریق دیالوگ‌های تند و نیشدار، کمدی فیزیکی و یک موزیک متن بزن‌بکوبی، «خواهر نیمه‌شب» قهرمانی را به بیننده نشان می‌­دهد که با هر چه فیلم قبلاً در هند دیده است فرق می‌کند. اپته در مصاحبه با بی بی سی گفت: «وقتی فیلم‌نامه را خواندم دیدم که اصلاً شبیه چیز‌هایی که قبلاً خوانده‌ام یا دیده‌ام نیست و نتوانستم یک لحظه هم آن را زمین بگذارم.»

صنعت سینمای هند که به بالیوود معروف است تنها در سال گذشته موفق شد به فروش ۶/۱ میلیارد دلار در گیشه دست پیدا کند. اما این سینما همچنین متهم است به داشتن یک روند تبعیض جنسیتی و سرکوبگر نسبت به زنان. در سال ۲۰۲۳، یک تحقیق معتبر در هند به بررسی برخی از پرفروش‌ترین آثار سینمای هند از نظر کلیشه‌های جنسیتی و نمایش شخصیت زنان پرداخت و متوجه شد که روند مورد استفاده در این فیلم‌ها به فرمولی برای نمایش کاراکتر‌های مؤنث در بالیوود تبدیل شده است.

مدیر این پروژه، پروفسور لاکشمی لینگام، به بی بی سی گفت: «شخصیت زن اول فیلم‌های بالیوودی باید لاغر و زیبا باشد. او باید خجالتی و محجوب باشد و رضایتش را از طریق ادا و اطوارهایش بیان کند نه از طریق کلماتش، او همچنین باید لباس‌های ناجور بپوشد و به‌نوعی مدرن به نظر برسد بیننده را مجذوب کند. امروز در سینمای هند تلاش کمی برای ارائه تصویری متفاوت از زنان انجام می‌شود.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب