دستگاههای لمسی برای تماشای ورزش زنده برای نابینایان

این دستگاهها، که به «پخشکنندههای لمسی» معروفاند، دادههای عملکرد ورزشی را از منابع معتبری مانند اوپتا استتس و کتپولت اسپورتس یا دوربینهای کمتأخیر فیلد آو ویژن دریافت کرده و به حرکات قابللمس تبدیل میکنند. کاربران با لمس سطح دستگاه میتوانند حرکت توپ یا بازیکنان را در زمین دنبال کنند.
برای مثال، وانکورت از سیستمی شبیه بریل متحرک استفاده میکند که امکان نمایش چند نمای همزمان، مانند موقعیت توپ در بیسبال یا جزئیات گل در فوتبال، را فراهم میسازد.
هر سه دستگاه از بازخوردهای ارتعاشی برای اعلام رویدادهای بازی مانند پاس، گل یا خطا استفاده میکنند. فیلد آو ویژن با ارتعاشهای متمایز برای تیمهای میزبان و میهمان (ارتعاش عمیق برای میزبان و فرکانس بالا برای میهمان) و تاچتوسی با صداهای متفاوت برای اقدامات هر تیم، تجربهای چندحسی ایجاد میکنند.
وانکورت همچنین از سیستم «نقلصوتی» بهره میبرد که دادههای ردیابی توپ را به توضیحات صوتی ساده تبدیل میکند. این دستگاهها با صفحات قابلتعویض برای ورزشهای مختلف، مانند فوتبال، راگبی یا بسکتبال، سازگارند و خطوط زمین را با شیارهای لمسی نشان میدهند.
این فناوری در استادیومهای مطرحی مانند آویوا در دوبلین (راگبی)، مارول در ملبورن (فوتبال استرالیایی)، و بازیهای NBA پورتلند تریل بلیزرز و ساکرامنتو کینگز آزمایش شده است. مارتین گوردون، هوادار نابینای راگبی که 23 سال پیش بینایی خود را از دست داد، استفاده از دستگاه فیلد آو ویژن در مسابقه ایرلند و انگلیس را «هیجانانگیز» توصیف کرد و گفت: این دستگاه به من اجازه داد دقیقاً احساس کنم بازی کجاست، چیزی که حتی با تفسیر صوتی نمیتوانستم کامل تجربه کنم.
ویدیوهای ویروسی جدید از نابینایانی که این دستگاهها را در بازیها استفاده میکنند، بازخوردهای احساسی برانگیخته است. برای مثال، آنتونی فرارو، کاربر تیکتاک با بیماری نابینایی مادرزادی، تجربه خود با وانکورت در بازی تریل بلیزرز را «تغییردهنده زندگی» نامید. همچنین، ویدیوی اینستاگرامی تیم کالیاری از دانیله کاسیولی، اسکیباز پارالمپیک نابینا، که با تاچتوسی بازی را دنبال میکرد، احساسات زیادی را برانگیخت.
چالشهای فنی مانند تأخیر دادهها و اتصال در استادیومهای شلوغ با استفاده از وایفای، 5G یا اترنت مدیریت شدهاند. فیلد آو ویژن برای کاهش تأخیر، دوربینهای اختصاصی خود را توسعه داده که دادهها را محلی پردازش میکنند، در حالی که وانکورت و تاچتوسی بیشتر به دادههای موجود وابستهاند. تأخیر بیش از نیم ثانیه میتواند تجربه را مختل کند، زیرا واکنش جمعیت پیش از دستگاه، رویداد را لو میدهد.
هر سه شرکت قصد دارند این فناوری را برای استفاده خانگی تطبیق دهند، جایی که اکثر هواداران ورزش را از تلویزیون تماشا میکنند. جرید میس، مدیرعامل وانکورت، اعلام کرد که نسخه خانگی طی شش ماه آینده توسعه مییابد. با این حال، چالشهایی مانند دریافت مجوز دادههای ردیابی، همگامسازی با پخش تلویزیونی، و ارائه پشتیبانی فنی باقی است.
این دستگاهها فراتر از یک ابزار، حس حضور در لحظه را به نابینایان بازمیگردانند. گوردون میگوید: این فناوری چیزی عظیم را که 23 سال پیش از دست دادم، به من بازگرداند.
جان بریماکومب از تاچتوسی نیز تجربه همراهی با هواداری را توصیف میکند که با دستگاه، همراه جمعیت از تصمیم داور عصبانی شد و گفت: این همان چیزی است که ورزش را خاص میکند.
wired نوشت: این استارتاپها با تبدیل دادههای ورزشی به تجربهای لمسی، نهتنها دسترسی به ورزش را برای نابینایان بهبود بخشیدهاند، بلکه راهی نوین برای لذت بردن از هیجان بازیهای زنده ارائه کردهاند.
انتهای پیام/