معاون وزیر کار در نشست خبری تاکید کرد:

توسعه زیر ساخت های آموزش مهارتی نیازمند اعتبار ۲۰ همتی/ ۴۰درصدشاغلین باید ارتقای مهارت پیداکنند/ حذف کارگران بی مهارت از چرخه کار

توسعه زیر ساخت های آموزش مهارتی نیازمند اعتبار ۲۰ همتی  ۴۰درصدشاغلین باید ارتقای مهارت پیداکنند  حذف کارگران بی مهارت از چرخه کار
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: اگر از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر ارتقای مهارت پیدا نکند از چرخه کار حذف می‌شو و .۴۰درصد از شاغلین باید ارتقای مهارت پیدا کنند تا بتوانند همین کار فعلی را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، غلامحسین محمدی امروز (سه شنبه ۱۹ فروردین) در نشست خبری به تشریح فعالیت، چالش و برنامه‌های سازمان پرداخت و گفت: سیاست‌هایی در کشور این سازمان را به عنوان یکی از ارکان اصلی و متولی آموزش‌های غیر رسمی در کشور معرفی کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه نمی‌توان به آموزش در کشور توجه شود، اما به ریشه چالش‌ها اشاره نشود، گفت: در هر دو فصل پاییز و زمستان کمبود نیروی ماهر باعث افزایش ریسک در بازار تولید شده است.

معاون وزیر کار، گفت: نیروی انسانی و فقر مهارتی دو مورد اصلی است. فقر مهارتی نشان می‌دهد با توجه به نیاز بازار کار، فرد آموزش و آگاهی نسبت به نیاز بازار کار را ندارد.اگر از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر ارتقای مهارت پیدا نکند از چرخه کار حذف می‌شود.۴۰درصد از شاغلین باید ارتقای مهارت پیدا کنند تا بتوانند همین کار فعلی را حفظ کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تاکید کرد: هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که نیروی کار باید مهارت در این زمینه را کسب کنند.بیش از ۸۵درصد کارفرمایان نیاز به ارتقای مهارت را در اولویت قرارداده‌اند و بیش از ۷۰درصد کارفرمایان نیروی کار را با مهارت جدید جذب می‌کنند.

وی با طرح این سوال که نظام آموزش با نیاز بازار کار هماهنگ و پاسخگو است؟ گفت: خیر پاسخ گو نیست. ما مراکز آموزشی متنوع داریم، اما خروجی مناسب و مورد نیاز بازار کار وجود ندارد. رتبه آموزش ما در شاخص رتبه سال‌های تحصیل به ۱۳۶ رسیده و جز چهار کشور آخر هستیم یعنی آموزش و کیفیت پایینی داریم.

مهارت تضمین کننده شغل است. محمدی با بیان این مطلب گفت: عدم تناسب آموزش‌ها با نیاز بازار کار نشان می‌دهدکه به فعالین و کارفرمایان پیشنهاد می‌شود که با برگزاری دوره‌های کارآموزی با حمایت کارفرما، آموزش‌ها از طریق انجمن ها، پلتفرم‌های آموزش‌های آنلاین و دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزش عالی، بخش‌های آموزش داخلی و آموزش و مربی گری در حین کار می‌توان به آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار و مهارت آموزی موفق در زمینه توسعه بازار کار دستیابی داشت.

وی تصریح کرد: باید آموزش‌ها اصلاح شود و با همکاری کارفرمایان به سمت آموزش و مهارت آفرینی نیروی کار حرکت کنیم.

محمدی تاکید کرد: با هم آفرینی می‌توان به نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای موفق در زمینه توسعه مهارت آموزی فرد برای جذب به بازار کار دست یافت و با تنوع در آموزش و بازار کار می‌توان با مشارکت یک نیاز آموزش پویا و با توجه به نیاز بازار کار، به وضعیت انسجام در بازار‌های کار خواهیم رسید.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در طرح‌های هم آفرینی باید به ایجاد کنسرسیوم مهارت، یکصد فرصت مشارکت و سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت‌های آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور، طرح همنوا، امکان سنجی و ایجاد مراکز ملی سنجش مهارت، تربیت نیروی ماهر در حوزه اقتصاد دیحیتال، کارفن اشاره کرد.

محمدی با اشاره به ضرورت تامین بودجه و اعتبار توسعه آموزش فنی و حرفه ای نیروی کار، گفت: برای توسعه زیرساخت آموزش و مهارت آموزی نیروی کار نیازمند بودجه و اعتبار ۲۰ همتی هستیم که در غیر این صورت نمی توان تغییری در وضعیت آموزش و مهارت آموزی نیروی کار داد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب