در گفتگو با آنا مطرح شد؛

چرا مبادلات ایران با روسیه ناچیز است؟

چرا مبادلات ایران با روسیه ناچیز است؟
رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از دلایلی که علی رغم شرایط بسیار مناسب صادرات بالایی به روسیه نداریم؛ عدم شناخت دقیق تجار از استانداردهای این کشور است.

 محمد لاهوتی رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، گفت: به هر حال روسیه بعد از تحریم‌هایی که از سوی غرب در جریان جنگ اوکراین علیه این کشور وضع شد تمایل زیادی به افزایش مراودات تجاری با جمهوری اسلامی ایران نشان داده است. لازم به ذکر است که در ادامه این همکاری‌ها توافقاتی نیز در زمینه مبادلات پولی و بانکی صورت گرفت تا عملا تحریم‌هایی که علیه دو کشور صورت گرفته است را خنثی نماید.

وی ادامه داد: اما همچنان دو اشکال اساسی در صادرات ایران به روسیه وجود دارد. اولین مورد موضوع خام فروشی است؛ چرا که بیشترین سهم صادراتی کشور مواد اولیه و خام و نیمه خام است که حدود ۷۰ درصد سهم صادراتی کشور را تشکیل می‌دهد. این به این معنا است که حدود ۷۰ درصد از صادرات کشور را مواد کامودیتی و خام تشکیل می‌دهد که در کشور‌های غنی از نظر منابع طبیعی مشتری چندانی ندارد.

لاهوتی تاکید کرد: بنابراین برای کشوری غنی از لحاظ ذخایر منابع طبیعی مانند روسیه شاید خیلی از این کالا‌های خام و مواد اولیه جذابیت چندانی نداشته باشد؛ چرا که مقادیر فراوانی از آن‌ها در این کشور در دسترس است و نیازی به واردات ندارند.

استاندارد‌های سخت و ناآشنا روسیه

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: دومین اشکال به شرایط استاندارد‌های روسیه باز می‌گردد. کشور ما در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی ظرفیت‌های بسیار خوبی را در اختیار دارد، اما استاندارد‌های روسیه در این حوزه‌ها خاص است. از سوی دیگر تجار ما نیز کمتر با این استاندارد‌ها آشنایی دارند و به همین جهت نیز در موارد بسیاری به دلیل عدم اطلاع آن‌ها رعایت نمی‌کنند و شرایط سختی برای صادرات به این کشور پدید می‌آید.

وی ادامه داد: این ناآشنایی با استاندارد‌های روسیه سبب شده است که حجم صادرات ایران به این کشور همچنان در حد یک میلیارد دلار باقی بماند در صورتی که کشور‌های دیگر مانند ترکیه با شناخت دقیق این شرایط توانسته‌اند به حجم مبادله‌ای چند ده میلیاردی دلاری در صادرات و واردات برسند. باید توجه داشت که حجم تجارت خارجی روسیه بالای ۷۰۰ میلیارد دلار است و این حجم از صادرات به این کشور به هیچ وجه کافی و موجه نیست.

لاهوتی تاکید کرد: با توجه به هدف گذاری‌های کلان در افزایش روابط تجاری با ۱۵ کشور همسایه و همچنین روابط خوب سیاسی که با روسیه برقرار است و با عنایت به اهداف سیاسی و مشترکات دو کشور انتظار می‌رود که سطح مبادلات تجاری در حدی بسیار فراتر از شرایط فعلی باشد.

راه حل افزایش صادرات به روسیه چیست؟

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر اهمیت کارشناسی در خصوص صادرات به روسیه گفت: اولین مورد در خصوص افزایش صادرات به این کشور آموزش صحیح و دقیق تجار است که این شرایط لازم برای ارائه این آموزش‌ها بایستی از سوی سازمان توسعه تجارت فراهم شود. همچنین لازم است که حمایت‌های لازم در خصوص حضور تجار در نمایشگاه‌ها و رویداد‌های تجاری انجام شود تا تجار بتوانند با برقراری ارتباط نزدیک، تقاضا‌های این کشور را دقیق‌تر شناسایی کنند.

وی ادامه داد: با توجه داشت که تجار باید تقاضا و استاندارد‌های کشور هدف را به دقت شناسایی و رعایت کنند چرا که در غیر این صورت نه تنها کالا‌های آن‌ها به فروش نمی‌رسد بلکه ممکن با خطراتی از جومله معدوم شدن و عودت به مبدا نیز مواجه شود. رایزن‌های تجاری و مراکز تجاری ایران در روسیه نیز می‌توانند کمک شایانی به افزایش تجارت کنند، اما متاسفانه با توجه به مشکلاتی در خصوص تامین هزینه‌های رایزنان وجود دارد ما در کل کشور پهناور روسیه تنها یک رایزن تجاری و دو مرکز تجاری داریم.

لاهوتی تصریح کرد: از دو مرکز تجاری تجاری موجود در روسیه نیز یک مرکز مورد تایید سازمان توسعه تجارت است و بدیهی است که این تعداد رایزن و مرکز تجاری برای چنین کشور پهناوری کافی نیست. به کارگیری موارد ذکر شده کمک می‌کند که ما درک بهتری از بازار روسیه داشته باشیم و استاندارد‌های این کشور را به درستی رعایت کرده و با استفاده از امکانات بانکی که هم اکنون فراهم شده است بتوانیم حجم ناچیز مبادلات تجاری با این کشور را به حد اهداف تعیین شده برسانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب