حجت‌الاسلام علم‌الهدی در گفت‌و‌گو با آنا:

راهی که به بهترین دستاورد در ماه رمضان منتهی می‌شود

راهی که به بهترین دستاورد در ماه رمضان منتهی می‌شود
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیغمبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه فرمود «با نیات خالص و دل‌های پاک از خدا بخواهید که خداوند متعال شما را در داشتن روزه و در تلاوت قرآن توفیق عنایت فرماید»، گویا این از بهترین دستاورد‌هایی است که در ماه رمضان نصیب و روزی انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علم‌الهدی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و آیین خبرگزاری آنا با تأکید بر اینکه قرآن بهترین نسخه شفابخش برای رسیدن به آرامش و دریافت انوار ملکوتی آن است، بیان داشت: این نسخه شفابخش تأثیرات ملکوتی‌اش در طول زمان و در طول سال برای انسان‌ها و برای دلدادگان خدا میسر است.

وی افزود:، اما از آنجا که ماه مبارک رمضان در‌های رحمت الهی به روی همه انسان‌ها باز است و بر اساس روایاتی که به دست ما رسیده است، خداوند متعال شیاطین را در غل و زنجیر قرار می‌دهد و رحمتش را همواره بر زمین مهمان زمینیان می‌کند. در واقع ما زمینیان میزبان فرشتگان رحمت پروردگار عالم می‌شویم، این فرصت برای ما اتفاق می‌افتد که با بهره‌مندی از این فیض حضور در کنار سفره قرآنی در ماه مبارک رمضان، دل‌های خودمان را بیش از پیش قرآنی کنیم و در این بهار قرآن قلبمان را با انوار قرآن روشن و منور نگه داریم.

هدیه‌ای که خدا به واسطه ماه رمضان به ما داد

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با بیان اینکه ماه رمضان ماه عبادت است، ابراز داشت: عبادت‌هایی که خداوند متعال در این ماه به اختیار، برای انسان‌ها مقرر کرده است تا بیش‌ترین فرصت را برای اندیشیدن و بازگشت به درون به انسان‌ها عنایت کند.

وی ادامه داد: در روایت آمده است که خواب و نفس روزه‌دار عبادت است یا اگر کسی یک آیه از آیات قرآن را در ماه مبارک رمضان بخواند، خدای متعال ثواب یک ختم قرآن را برای او می‌نویسد، به طریق اولی قرائت قرآن کریم عبادت برتری خواهد بود، زیرا در سایه این تلاوت است که انسان به درون خودش می‌تواند نگاه حقیقی و معنوی و ملکوتی داشته باشد و با اندیشه و تفکر به سرچشمه رفتار‌های فضیلت‌مدار دسترسی پیدا کند.

«ماه رمضان» ماه تربیت روحی انسان است

این خطیب تهرانی با بیان اینکه ماه رمضان ماه تربیت روحی انسان است، اظهار داشت: وقتی انسان می‌خواهد روحش را تربیت کند، قطعاً نیاز به یک مواد تربیتی دارد، زیرا تربیت بدون تعلیم و آموزش امکان‌پذیر نیست و قرآن آن بُن‌مایه و تعلیم دهنده‌ای است که می‌تواند روح انسان در سایه او به آرامش برسد و نقشه راه آینده زندگانی انسان را تعیین کند.

وی گفت: اینکه در ماه مبارک رمضان سفارش شده است که قرآن زیاد بخوانیم، به خاطر این است که ما در سایه فضیلت‌های خدای متعال که در ماه مبارک رمضان انسان‌ها را به آن متنعم می‌کند، قلبمان آمادگی دریافت انوار ملکوتی پروردگار عالم را پیدا می‌کند، دل انسان صاف و آماده پذیرش می‌شود.

راهی که به بهترین دستاورد در ماه رمضان منتهی می‌شود

حجت‌الاسلام علم‌الهدی تصریح کرد: آیات نورانی قرآن همانند آن باران نرمی است که بر زمین مستعد بارش می‌کند و باعث رویش گل‌های معطر در زمین مستعد و آماده‌سازی‌شده می‌شود، بنابراین وقتی ما در ماه رمضان قرآن می‌خوانیم، قلبمان آمادگی بیشتری برای پذیرش دارد و طبیعی است که آمادگی هدایت‌پذیری بیشتری را از خودش نشان دهد.

وی افزود: پیغمبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه فرمود «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ»؛ با نیات خالص و دل‌های پاک از خدا بخواهید که خداوند متعال شما را در داشتن روزه و در تلاوت قرآن توفیق عنایت فرماید، گویا این از بهترین دستاورد‌هایی است که در ماه رمضان نصیب و روزی انسان می‌شود.

«ماه رمضان»؛ ماه بازگشت به درون است

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همچنین پیامبر (ص) فرمود: «إنّ أبواب الجنان فی هذا الشّهر مفتحة»؛ در‌های بهشت در ماه رمضان باز است؛ بنابراین وقتی انسان زبان خودش را با انوار نورانی قرآن مترنم کرد و دهان خودش را با آیات نورانی قرآن خوشبو ساخت، طبیعتاً رابطه ملکی انسان با عالم ملکوت به بهترین شکل برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: ماه رمضان ماه خودسازی است، ماه بازگشت به درون است، ما در ۱۱ ماه گرفتار روزمرگی‌های زندگی دنیوی می‌شویم، ولی در ماه رمضان با توجه به تغییر شکل برنامه زندگی، فرصت پیدا می‌کنیم که به درون خودمان برگردیم و درون خودمان را پالایش کنیم، منتها آن عطری که باید در درون دل ما زده شود و آن آب پاک و مطهری که باید درون ما را از لوث کبر، غرور، خودمحوری، رذایل اخلاقی پاک کند، چیزی نیست مگر آیات نورانی قرآن.

قرآن کریم را تلاوت کنید

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با تأکید بر اینکه بسیار مهم است که قرآن را تلاوت کنیم، نه صرفاً قرائت، بیان داشت: میان قرائت ق

رآن و تلاوت قرآن تفاوت است، قرآن یک موقع است قرائت می‌شود، مانند بسیاری از قاریان که قرآن را می‌خوانند، یک موقع است که در کنار قرائت، تلاوت هم می‌شود، تلاوت در قرآن یعنی عمیق شدن، توجه پیدا کردن، برنامه گرفتن از آیات نورانی قرآن برای زندگی، دستور گرفتن و نقشه راه پیدا کردن برای آینده زندگی.

وی گفت: اگرچه قرائت قرآن هم می‌تواند ما را به تلاوت قرآن منتهی کند. پیغمبر اکرم (ص) فرمود «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»؛ خانه‌هایتان را با خواندن قرآن نورانی کنید و بعد هم فرمود باید مواظب باشید که خانه‌هایتان تاریک نشود. تلاش کنید که اعضای خانواده گوش خودشان را به تلاوت قرآن عادت دهند تا آرام آرام به مفاهیم آن برسند و مسیر زندگانی‌شان را بر اساس آیات نورانی قرآن تنظیم کنند.

بلا‌های دنیا و سختی آخرت با این شیوه از بین می‌رود

این استاد حوزه ابراز داشت: در جایی دیگر رسول اکرم (ص) فرمود «و لتالی آیه من کتاب الله خیر من تحت العرش الی تخوم السفلی»؛ کسی که قرآن را تلاوت می‌کند، این ارزش و ثواب بهتر از آنچه که در زیر عرش تا اعماق زمین دارد، یعنی ثوابش بهتر و بالاتر از آنچه که میان بین عرش و طبقات درون زمین وجود دارد، است.

وی افزود: در بیان دیگر پیغمبر اکرم (ص) فرمود «یُدفَعُ عن قارئِ القرآنِ بَلاءُ الدنیا، و یُدفَعُ عن مُستَمِعِ القرآنِ بَلاءُ الآخِرَةِ»؛ خداوند متعال کسی که قرآن را تلاوت می‌کند را از بلا‌ها دور می‌کند و از گرفتار شدن در آخرت حفظ می‌کند. همچنین پیامبر (ص) به جناب سلمان فرمودند «بر تو باد بر تلاوت قرآن، چرا که قرائت قرآن و تلاوت قرآن، کفاره گناهان و پوششی برای آتش و امانی از عذاب پروردگار عالم است».

حجت‌الاسلام علم‌الهدی در پایان تصریح کرد: به هر حال قرآن «هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» است. هدایتگر انسان‌ها است، چراغ راهی است که می‌تواند حق را از باطل جدا کند، می‌تواند نقشه راه زندگانی آینده انسان‌ها باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب