پورثانی: تربیت آرمانی برای ایران، هدف اصلی برنامههای هفته امور تربیتی است

به گزارش خبرنگار آنا، حجتالاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری امروز که در سالن علاقهمندان برگزار شد، برنامههای هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی را تشریح کرد.
وی با تأکید بر اهمیت تربیت دانشآموزان در نظام اسلامی، اظهار داشت: هفته امور تربیتی امسال با شعار تربیت آرمانی برای ایران برای مدرسه آغاز خواهد شد. این شعار الهامگرفته از برنامههای وزیر محترم آموزش و پرورش است که در دوره معرفی به مجلس ارائه شده است.
پورثانی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان موجب تغییر تاریخ شروع این برنامهها شده است، افزود: این رویداد از پنجشنبه آغاز شده و با حضور بر مزار شهدا و دیدار با خانوادههای شهدا همراه خواهد بود. در روزهای بعد نیز برنامههایی شامل سخنرانیهای مدیران کل، تجلیل از پیشکسوتان امور تربیتی، و تقویت نقش اولیا و مربیان در تربیت دانشآموزان در دستور کار قرار گرفته است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تربیت آرمانی در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ادامه داد: هدف ما از تربیت آرمانی، ایجاد مسیر حرکت برای دانشآموزان به سمت رشد و تعالی است. تربیت باید به گونهای باشد که دانشآموز را به سمت قلههای علمی و انسانی هدایت کند و از توقف در وضعیت موجود جلوگیری کند.
وی همچنین اعلام کرد: از امسال به مناسبت روز امور تربیتی، قصد داریم جایزه ویژه مربی را معرفی کنیم. این جایزه به مربیان پیشکسوت، مربیان فعال در مدارس، و افرادی که در حوزه تربیتی نقشآفرینی کردهاند، اهدا خواهد شد.
پورثانی یادآور شد: برنامههای ویژهای برای روز ۸ اسفند، روز امور تربیتی و ارکان موثر در تربیت، در نظر گرفته شده است و از تمامی علاقهمندان دعوت به شرکت در این برنامهها میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بر اهمیت توجه به تربیت در نظام آموزشی و تحقق اهداف سند تحول بنیادین تأکید کرد. وی گفت: یکی از ارکان اصلی در این مسیر، تحول از پایین به بالاست که باید از مدارس آغاز شود.
روزشمار هفته امور تربیتی
پورثانی در ادامه برنامهریزی دقیقی برای هفته امور تربیتی ارائه داد: پنجشنبه، دوم اسفند: امور تربیتی و ایثار و شهادت، جمعه، سوم اسفند: امور تربیتی و تنوع موقعیتهای تربیت،شنبه، چهارم اسفند: امور تربیتی و تشکلهای دانشآموزی و فعالان تربیت، یکشنبه، پنجم اسفند: امور تربیتی و رسانه و پیشکسوتان،دوشنبه، ششم اسفند: امور تربیتی و نومعلمان و نومربیان،سهشنبه، هفتم اسفند: امور تربیتی و خانواده و چهارشنبه، هشتم اسفند: امور تربیتی و ارکان موثر تربیت است.
تحول از پایین به بالا
پورثانی افزود: مدارس باید بهعنوان کانونهای اصلی تغییر در آموزش و پرورش عمل کنند. در این راستا، ایجاد حلقههای میانی و شبکهسازی مربیان و معلمان تربیتی در سطح کشور اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: هدف اصلی در این تحولات، گسترش تجربیات موفق مربیان تربیتی در سراسر کشور است. این امر نیازمند شناسایی الگوهای موفق در این حوزه و حمایت از آنها است.
تربیت همهجانبه و تغییر نام وزارت
پورثانی بر لزوم توجه به تربیت همهجانبه دانشآموزان تأکید کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش باید به نام وزارت تربیت تغییر یابد تا تربیت در اولویت قرار گیرد.
وی همچنین اهمیت ایجاد یک گفتمان تربیتی در تمامی سطوح جامعه را مورد تأکید قرار داد و ادامه داد: این گفتمان باید در بین معلمان، والدین، قاضیها، پلیسها و سایر بخشهای جامعه نهادینه شود. در این راستا، باید همه افراد بهعنوان مربی و تربیتکننده عمل کنند تا یک تحول فرهنگی در سطح کشور رقم بخورد.
ماه رمضان و طرحهای تربیتی
پورثانی از برنامهریزیهای ویژه برای استفاده از ماه مبارک رمضان بهعنوان فرصتی تربیتی خبر داد. وی از برگزاری محافل قرآنخوانی ویژه دانشآموزان، معلمان و والدین و همچنین مسابقات قرآنی در بستر فضای مجازی خبر داد و اعلام کرد: در این ماه، جشنهای ویژهای از جمله جشن اولیاء و ضیافت نخبگان قرآنی در مدارس برگزار خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش به رونمایی از چند طرح جدید در حوزه کتاب و بازیهای تربیتی اشاره کرد. یکی از این طرحها، پویش راه امین بود که بهمنظور پاسخگویی به مطالبات مقام معظم رهبری از دانشآموزان راهاندازی شده است. این پویش با هدف تحقق آرمانهای تربیتی حضرت آقا در جامعه دانشآموزی طراحی شده و امروز در افتتاحیهای با حضور دانشآموزان از سراسر کشور آغاز بهکار کرد.
حادثه اتوبوس دانشآموزان کرمانی
پورثانی درباره حادثه اتوبوس دانشآموزان کرمانی اظهار تأسف کرد و گفت: در ابتدا لازم است که ابراز همدردی خود را با خانوادههای داغدار این حادثه دلخراش اعلام کنیم. این واقعه ناگوار باعث شد که قلبهایمان سنگین و ذهنهایمان پر از غم شود.
وی ادامه داد: دانشآموزانی که در این حادثه آسیب دیدند، نه تنها از نظر آموزشی بلکه از نظر انسانی و اجتماعی نیز سرمایههای ارزشمندی برای آینده کشور ما بودند. آنها که با فداکاری و اشتیاق در مسیر تحصیل و پیشرفت حرکت میکردند، به یکباره از ما جدا شدند و این اندوه عمیقی را برای همه ما به ارمغان آورد.
پورثانی تأکید کرد: از آنجایی که آموزش و پرورش همیشه اولویت اصلیاش حفظ جان و سلامت دانشآموزان است، این حادثه تأکیدی دوباره بر اهمیت رعایت اصول ایمنی و دقت در برگزاری فعالیتهای تربیتی و اردویی است. دستورالعملها و مقررات به درستی تدوین شدهاند، اما متأسفانه در این حادثه آنچه که نباید اتفاق میافتاد، رخ داد.
وی افزود: ما در این حادثه یادآور میشویم که مسئولیت همگان در پیشگیری از چنین وقایعی بسیار سنگین است. در حالی که تلاشها و برنامهریزیها در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور ادامه دارد، نباید از اهمیت ایمنی و سلامت دانشآموزان غافل شویم.
شاخصهای ارزیابی مربیان پرورشی
پورثانی درباره شاخصهای ارزیابی مربیان پرورشی گفت: دانشآموز محوری و فراگیر بودن اقدامات تربیتی از جمله محورهای تعیین مربی پرورشی نمونه است. نکته سوم این است که ببینیم چقدر برنامههای معلم و مربی با اهداف سند تحول بنیادین مطابقت داشته است. نکته بعدی این است که برنامههای این معلم و پرورشی چقدر توانسته است وارد فضای رسمی کشور شود. همچنین برنامه پرورشی وارد فضای کلاس درس به صورت مداوم شده است.
وی خاطرنشان کرد: در زمانی که جایزه ملی مربی پرورشی را رونمایی خواهیم کرد، این شاخصها نیز معرفی و بیان میشود.
پورثانی در پایان گفت: در این مسیر باید از ظرفیتهای موجود بهطور کامل بهرهبرداری شود تا تحولی واقعی در نظام تربیتی کشور شکل بگیرد. ما امیدواریم که با پیگیریهای مستمر، اقدامات لازم جهت بررسی علل وقوع این حادثه و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار آن در آینده، انجام شود. در این مسیر، نیاز به همکاری تمامی ارگانها و نهادها برای بهبود وضعیت ایمنی و رفاهی دانشآموزان احساس میشود.
انتهای پیام/