ارزیابی بیش از ۴۰۰۰ اثر و معرفی منابع برتر آموزشی در جشنواره ملی کتاب رشد

به گزارش خبرنگار آنا، ابوذر حسامپور، دبیر بیست و دومین جشنواره ملی کتاب رشد در این جشنواره که امروز ظهر برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره قبل از کارکرد تبلیغی، یکی از جشنوارههای ماموریتی آموزش و پرورش است.
دبیر جشنواره ملی کتاب رشد در سخنرانی خود با اشاره به ماموریت ویژه این جشنواره در وزارت آموزش و پرورش، گفت: جشنواره کتاب رشد فراتر از یک رویداد تبلیغاتی، به یک ماموریت آموزشی مهم پاسخ میدهد که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بهعنوان متولی برنامهریزی کتابهای درسی و منابع آموزشی مکمل در مدارس، آن را به عهده دارد.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش که در سال ۱۳۸۹ تصویب شد، سازمان پژوهش موظف شد تا فرآیند تنظیمگری و ساماندهی منابع آموزشی برای مدارس را انجام دهد. به این ترتیب، تمامی منابع آموزشی که ناشران برای سنین صفر تا ۱۸ سال تولید میکنند باید از طریق این سازمان تایید و مجوز ورود به مراکز آموزشی را دریافت کنند.
دبیر جشنواره کتاب رشد با اشاره به فرآیند ارزیابی آثار در این جشنواره، توضیح داد: در سال جاری، بیش از ۴۰۰۰ اثر از ناشران مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از ارزیابی، بیش از ۱۹۵۰ اثر موفق به دریافت نشان رشد و مجوز ورود به مراکز آموزشی شدند. از این تعداد، ۱۵۰ اثر مجوز ورود به مرحله نهایی جشنواره را دریافت کردند و در نهایت، ۲۸۰ اثر به مرحله اختتامیه راه یافتند.
وی افزود: در اختتامیه جشنواره که به زودی برگزار خواهد شد، از ۴۲ اثر برتر تقدیر خواهد شد و ۸۵ اثر به عنوان نامزد انتخاب شدند. این فرآیند ارزیابی و معرفی منابع برتر نه تنها به غنای محتواهای آموزشی میافزاید بلکه به طور مستقیم به ارتقای کیفیت آموزش در مدارس کمک میکند.
دبیر جشنواره همچنین به تغییرات جدید در طرح و المان بصری جشنواره اشاره کرد و گفت: در این دوره، نسخه جدید طرح و المان بصری جشنواره رونمایی خواهد شد تا این جشنواره به یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و آموزشی کشور تبدیل شود.
وی با تاکید بر اهمیت مشارکت ناشران و تولیدکنندگان در این فرآیند گفت: وزارت آموزش و پرورش از طریق این جشنواره به دنبال بهرهگیری از ظرفیت تمام ناشران و تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت منابع آموزشی در مدارس است و امیدواریم این جشنواره بتواند نقش مهمی در بهبود نظام آموزشی کشور ایفا کند.
حسامپور ادامه داد: در این دوره از جشنواره، ۱۸ جایزه مختلف برای آثار برگزیده در نظر گرفته شده است که شامل جوایز ویژه برای موضوعات «ولایتمداری و آرمان فلسطین»، «دستاوردهای ایران و اسلام»، «معنای زندگی»، «فرهنگ قدرشناسی» و «سبک زندگی ایرانی-اسلامی» است. علاوه بر این، پنج جایزه ویژه برای آثار مرتبط با مفاهیم فرهنگی و اجتماعی، مانند جایگاه معلم، مادر، پدر و دیگر مفاخر فرهنگی نیز تخصیص یافته است.
وی عنوان کرد: در کنار ارزیابی کتابهای چاپی، در این جشنواره به سایر منابع آموزشی و فرهنگی مانند نرمافزارهای آموزشی و بازیهای آموزشی نیز توجه شده است. در این راستا، رویداد کتاب نما بهطور مستقل برگزار خواهد شد که به ناشران و نویسندگان در حوزه نوجوان و دانشآموزان اختصاص دارد و محتوای غیرکتابی مانند بازیسازی و ایدهنگاریهای مرتبط با کتاب برای کودکان و نوجوانان را شامل میشود.
دبیر جشنواره ملی کتاب رشد گفت: نشستهای علمی تخصصی نیز در این دوره برگزار خواهد شد تا ابعاد مختلف آثار ارزیابی شده بررسی و تبیین شود. این نشستها به ویژه در روز دوشنبه، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. در این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان از وزارتهای مختلف حضور خواهند داشت.
وی افزود: در این دوره، فرآیند ارزیابی و تدوین استانداردها و شاخصهای ارزیابی منابع آموزشی با استفاده از سامانههای ویژهای مانند «سامان کتاب» و «سامانه استاندارد» انجام میشود. این استانداردها بهطور مشخص برای تولیدکنندگان و ناشران ارسال شده و آثار غیرمکتوب، از جمله فیلمهای سینمایی، نیز در این فرآیند ارزیابی قرار دارند.
دبیر ملی جشنواره کتاب رشد تاکید کرد: این جشنواره تنها یکی از مراحل حمایت از تولیدات فرهنگی و آموزشی است و ارتباط مستمر میان نهادهای مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای مرتبط باید برای حمایت از این آثار و استفاده از آنها در مدارس و کتابخانهها تقویت شود.
وی افزود: آثار منتخب جشنواره کتاب رشد پس از ارزیابیهای لازم در مدارس و کتابخانهها قرار خواهند گرفت تا دانشآموزان و خانوادهها بتوانند از منابع آموزشی و فرهنگی مفید بهرهمند شوند.
انتهای پیام/