00:06 03 / 09 /1398
معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

خودباوری؛ چرخ محرک دانشجویان به سمت تولید علم

معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی گفت: دانشجویان برای اینکه به سمت تولید علم بروند، باید به یک خود باوری برسند تا بتوانند کاری را صورت دهند.
Meeting.jpg

جواد قنبری‌زاد در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: دانشجویان برای اینکه به سمت تولید علم بروند، باید به یک خود باوری برسند تا بتوانند کاری را صورت دهند.


وی تصریح کرد: در کنار همه پیشرفت‌ها نقاط ضعف بسیاری نیز در بحث ترویج علم وجود دارد. متاسفانه در برخی از دانشگاه‌ها صرفا علم کمی رواج دارد مانند مقاله‌های بیشمار، همایش‌ها و کنفرانس‌های متعددی که برگزار می‌شود.


معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی افزود: اما در این برنامه‌ها رشد کیفی را مشاهده نمی‌کنیم. اگر رشد کیفی و رشد کمی در کنار یکدیگر محقق شود مطمئنا مشکلات و معضلات کمتری را خواهیم دید و سطح پیشرفت گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود.


وی گفت: البته در کنار رشد کمی و کیفی باید دانشگاه‌ها به منظور اینکه به علم نافع برسند، دیوار‌های فرضی دانشگاه و جامعه را بردارند. تا زمانی که دانشجو و دانشگاه با جامعه و معضلات آن آشنا نباشند، نمی‌توانند از علم خود بهره ببرند.


قنبری‌زاد عنوان کرد: فعالیت‌هایی در سطح دانشگاه در حال انجام است ولی متاسفانه در بیشتر مواقع ما شاهد این هستیم که انجمن‌های علمی فقط به یک سری برنامه‌های اجرایی محدود شده‌اند و نسبت به تولید علم و جریان گفتمان‌سازی بسیار ضعیف عمل می‌کنند که این مسئله خوبی نخواهد بود و منجر به  ایستایی انجمن‌ها و همینطور دانشگاه‌ها می‌شود و تا زمانی که انجمن‌ها اصول خود را بر مبنای همایش‌های ظاهری و بی‌محتوا قرار بدهند  اتفاقی در جهت تولید علم نخواهد افتاد.


معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تا زمانی که ما شاهد این مقوله  باشیم که صرف یکسری تئوری از پیش تعیین شده به دانشجویان آموزش داده شود و حتی به دنبال این نباشند که همین عملکرد تئوری‌های از پیش تعیین شده را مورد آزمایش قرار دهند این بی‌رغبتی ادامه خواهد داشت و طبعا دانشجویان هم از این فضای خشک استقبال نخواهند کرد.


قنبری‌زاد بیان کرد: در این بی‌رغبتی علاوه بر دانشجویان، مسئولین و اساتید نیز دخیل هستند. به نظر من اگر کارایی مباحث را به دانشجویان نشان دهیم و همان چیزی که اسلام در غالب علم نافع می‌گوید انجام دهیم به تدریج بی‌رغبتی جای خود را به اشتیاق به علم و تولید علم خواهد داد.


وی عنوان کرد: ما زمانی می‌توانیم آسیب شناسی کنیم که به دغدغه‌های جامعه علمی گوش دهیم. منظور من از جامعه علمی، دانشجویان و اساتید و نخبگانی هستند که در این چارچوب فعالیت می‌کنند. باید از یک سری واحدهای نظری که به درد جامعه و دانشجو نمی‌خورد فاصله بگیریم و به جای آن واحدها و ترم‌هایی قرار دهیم که دانشجوها را به سمت علوم کاربردی (که می‌تواند هم در علوم ریاضی باشد هم می‌تواند در علوم تجربی و انسانی باشد) رهنمون کند.


قنبری‌زاد تاکید کرد: در این صورت دانشجو‌ها و جامعه، زمانی که فایده‌های علم را مشاهده کردند ترغیب می‌شوند. بسیاری از مسئولان، دانشجو و اساتید را فراموش می‌کنند و صرفا در زمان‌های خاصی همچون 16 آذر و در هفته ترویج علم سراغ این اشخاص می‌روند که این خود یک عامل دلسردی است.


معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی افزود: علاوه بر این بعضا در دانشگاه‌ها می‌بینیم و یا می‌شنویم که اساتید زیراب قدرت علمی کشور را می‌زنند و طوری القا می‌کنند که در جمهوری اسلامی هیچ جای پیشرفتی وجود ندارد. درحالی که این صحبت یک گزاره غلطی است. ما از نظر علمی رتبه یک در منطقه هستیم و در بسیاری از زمینه‌ها همچون نانو و پزشکی و دیگر مسائل رتبه‌های برتر قرار داریم.


وی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند باید در وهله ی اول به خود ایمان داشته باشیم و این ایمان و اعتماد به نفس باید از روزهای کودکی به افراد انتقال داده شود و در وهله دوم مسئولان باید از این دانشجویان پشتیبانی و حمایت لازم را به‌عمل بیاورند تا بتوانیم منویات رهبر انقلاب را به نتیجه برسانیم.


قنبری‌زاد اظهار کرد: در کنار همه این‌ها مسئله غرب‌زدگی را هم باید مد نظر قرار بدهیم که آفت تمامی بدبختی‌های جامعه ما است. به منظور رشد بیشتر علمی و ترویج علم باید غرب‌زدگی و اتکا به غرب را در تمامی سطوح تحصیلی حذف کنیم تا بتوانیم با تکیه بر قدرت داخلی و دانشجوهای خودی رشد و پیشرف خود را تضمین کنیم.


*مصاحبه از امیررضا مقومی


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب