لبنیات پرچرب برخلاف تصور رایج کلسترول را بالا نمی‌برند

لبنیات پرچرب
نتایج یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای در کانادا نشان می‌دهد مصرف روزانه سه وعده لبنیات پرچرب در بزرگسالان دارای اضافه‌وزن یا چاقی، در مقایسه با مصرف کم لبنیات، تأثیر نامطلوب معناداری بر افزایش وزن، ترکیب بدن یا سطح کلسترول نداشت و با دریافت بیشتر کلسیم، پروتئین و ویتامین D همراه بود.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از «ساینس‌دیلی» (ScienceDaily)؛ یک مطالعه جدید کانادایی به سرپرستی هاروی اندرسون، استاد دانشگاه تورنتو، به شواهد رو به افزایشی می‌افزاید که نشان می‌دهد لبنیات پرچرب می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

در این مطالعه ۱۲ هفته‌ای، ۷۴ بزرگسال تحت شرایط غذایی متفاوت، مقادیر مختلفی از لبنیات مصرف کردند. پژوهشگران دریافتند که مصرف روزانه سه وعده لبنیات پرچرب تأثیر منفی بر وزن بدن، ترکیب بدن، سوخت‌وساز انرژی یا سطح چربی‌های خون نداشت. یافته‌های این مطالعه به تازگی در مجله «تغذیه» (The Journal of Nutrition) منتشر شده است.

چرا لبنیات پرچرب مدت‌ها موجب نگرانی بوده است؟

مواد غذایی لبنی حاوی چربی اشباع هستند؛ چربی‌ای که به‌طور سنتی با افزایش کلسترول و افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی مرتبط دانسته شده است. در نتیجه، توصیه‌های غذایی در کانادا و بسیاری از کشور‌های دیگر معمولا افراد را به انتخاب محصولات لبنی بدون چربی یا کم‌چرب تشویق کرده‌اند تا میزان دریافت چربی اشباع را کاهش دهند.

اندرسون، استاد علوم تغذیه در دانشکده پزشکی تمِرتی دانشگاه تورنتو، می‌گوید شواهد حاصل از پژوهش‌های انسانی همیشه با این نگرانی‌ها همخوان نبوده است. مطالعات متعدد انسانی هیچ ارتباطی میان مصرف لبنیات پرچرب و پیامد‌های نامطلوب سلامت پیدا نکرده‌اند. برخی مطالعات، از جمله پژوهش اخیر به سرپرستی کوزتا میلیکو، استاد دانشکده پزشکی تمِرتی، حتی آثار مثبت یا محافظتی مرتبط با مصرف لبنیات را گزارش کرده‌اند.

آزمایش مصرف روزانه سه وعده لبنیات

برای مطالعه کنونی، پژوهشگران ۷۴ بزرگسال دارای اضافه‌وزن یا چاقی را به‌صورت تصادفی در یکی از سه گروه غذایی قرار دادند. یک گروه از رژیمی با مصرف کم لبنیات و کالری محدودشده پیروی کرد. گروه دوم از رژیمی با انرژی خنثی پیروی کرد که شامل سه وعده لبنیات در هر روز بود. گروه سوم رژیمی بدون محدودیت داشت که آن هم شامل سه وعده لبنیات روزانه بود.

به همه شرکت‌کنندگان درباره پیروی از راهنمای غذایی کانادا آموزش داده شد و به افرادی که در گروه‌های مصرف لبنیات قرار داشتند، در طول مطالعه محصولات لبنی پرچرب ارائه شد.

پس از ۱۲ هفته، پژوهشگران دریافتند که بین افرادی که از رژیم کم‌لبنیات پیروی می‌کردند و افرادی که روزانه سه وعده لبنیات مصرف می‌کردند، تفاوت معناداری در افزایش وزن، ترکیب بدن یا سطح کلسترول وجود نداشت. با این حال، شرکت‌کنندگانی که لبنیات بیشتری مصرف کردند، بهبود‌هایی در فشار خون داشتند و میزان بیشتری کلسیم، پروتئین و ویتامین D دریافت کردند.

اندرسون می‌گوید: «افرادی که سه وعده لبنیات مصرف می‌کردند، سطح نامطلوبی از کلسترول یا چربی‌های خون یا شواهدی از مقاومت به انسولین نداشتند».

چرا ممکن است لبنیات با چربی اشباع به‌تنهایی متفاوت عمل کند؟

ناهماهنگی ظاهری میان آسیب‌های مورد انتظار چربی اشباع و آثار خنثی یا مفیدی که در برخی مطالعات درباره لبنیات مشاهده شده است، ممکن است با چیزی توضیح داده شود که پژوهشگران آن را «فرضیه ساختار لبنیات» می‌نامند.

این دیدگاه مطرح می‌کند که ساختار فیزیکی مواد غذایی لبنی بر نحوه هضم و جذب مواد مغذی موجود در آنها و در نهایت بر تأثیرشان بر بدن اثر می‌گذارد. به عبارت دیگر، آثار یک ماده غذایی بر سلامت ممکن است به نحوه تعامل اجزای آن با یکدیگر بستگی داشته باشد، نه صرفا به میزان یک ماده مغذی که در آن وجود دارد.

اندرسون می‌گوید: «محصولات لبنی دو پروتئین دارند ــ کازئین و وی ــ که همراه با چربی و مواد مغذی با یکدیگر ترکیب شده‌اند».

به گفته اندرسون، این ساختار پیچیده باعث می‌شود مواد مغذی موجود در غذا‌های لبنی به‌تدریج در اختیار بدن قرار گیرند. این موضوع ممکن است به توضیح این مسئله کمک کند که چرا آثار مصرف لبنیات می‌تواند با آنچه از بررسی چربی اشباع یا سایر مواد مغذی به‌صورت جداگانه پیش‌بینی می‌شود، متفاوت باشد.

اهمیت احتمالی برای سالمندان

اندرسون می‌گوید این یافته‌ها ممکن است به‌ویژه برای سالمندان اهمیت داشته باشد. از آنجا که افراد معمولا با افزایش سن به انرژی کمتری نیاز دارند، ممکن است برخی از آنها در حالی که میزان کلی دریافت کالری خود را در محدوده مناسب نگه می‌دارند، برای مصرف مقدار کافی پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری با مشکل مواجه شوند.

برای بسیاری از سالمندان، لبنیات از قبل ماده غذایی آشنایی است که مقادیر قابل‌توجهی انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی فراهم می‌کند. بنابراین، به گفته اندرسون، لبنیات می‌تواند راهی عملی برای کمک به تأمین نیاز‌های تغذیه‌ای باشد، بدون اینکه خطر ابتلا به دیابت یا سایر بیماری‌های مزمن را افزایش دهد.

در نگاهی کلی‌تر، این یافته‌ها از رویکردی در پژوهش‌های تغذیه‌ای و تدوین توصیه‌های غذایی حمایت می‌کنند که خودِ مواد غذایی را به‌طور کامل در نظر می‌گیرد، نه اینکه مواد غذایی را عمدتا بر اساس مواد مغذی موجود در آنها و به‌صورت جداگانه ارزیابی کند.

با توجه به اینکه روند‌های تغذیه‌ای دائما در حال تغییر هستند و توصیه‌های غذایی گاهی متناقض به نظر می‌رسند، اندرسون پیام ساده‌ای ارائه می‌کند: «ساده عمل کنید، انواع مختلفی از غذا‌ها را بخورید و از هیچ چیزی بیش از حد مصرف نکنید».

انتهای پیام/

ارسال نظر