جنگهای منطقهای نشانهای از ضعف هژمونی غرب؛ قدرت هوشمند، کلید پیروزی

به گزارش خبرنگار آنا، دوره معرفتافزایی مسئولان و دبیران تشکلهای اسلامی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در این نشست به وضعیت منطقه و رخ دادن تحولات بزرگ و تغییرات در سطح بینالمللی اشاره و اظهار کرد: منطقه خاورمیانه همواره پر از حوادث و بحرانها بوده، اما اکنون در دورهای گذار قرار دارد که ساختار نظام بینالملل در حال تغییر است و یکی از مهمترین این تغییرات، افول قدرت هژمونیک آمریکا بوده که در نتیجه جنگهای متعددی در سراسر جهان در حال وقوع است.
محمدرضا قائدی متذکر شد: ازجمله این جنگها، جنگ میان فلسطین و رژیم فاسد و جعلی صهیونیستی، درگیری هند و پاکستان، جنگ اوکراین و روسیه، و تنشهای منطقهای است که نشاندهنده کاهش نفوذ قدرتهای بزرگ است.
وی به نقش ناتو و کمکهای غیرمستقیم آن به اوکراین اشاره کرد و افزود: این جنگها نشاندهنده ضعف هژمون است و تلاش میکند تا مانع از گسترش جنگهای منطقهای و بینالمللی شود.
نقش مهم آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس همچنین به اقدامات رژیم فاسد صهیونیستی در منطقه اشاره و بیان کرد: ازجمله حملات وحشیانه به لبنان، غزه و ایران و حمایتهای آمریکا و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی در این عملیاتها نقش مهم آمریکا را نشان میدهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس تأکید کرد: رژیم صهیونیستی نماد سلطه غرب بوده و در پی تثبیت قدرت خود در خاورمیانه است و حتی با وجود امکانات نظامی پیشرفته قطر، نتوانسته در مقابل مقاومت فلسطینیها و گروههای مقاومت که براساس آموزههای انقلاب اسلامی عمل میکنند، پیروز شود.
قائدی بر اهمیت نظریه واقعگرایی در نظام بینالملل تأکید کرد و ادامه داد: کشورهای منطقه باید قدرت و امنیت داخلی خود را تقویت کنند تا در مقابل تهدیدات خارجی مقاوم باشند.
این دانشیار علوم سیاسی به تاریخچه مقاومت در مقابل رژیم فاسد صهیونیستی اشاره کرد و افزود: در دهههای گذشته، رژیم صهیونیستی به جز در مواردی محدود، جرأت حمله به کشورهای عربی و مسلمان را نداشته، چراکه گروههای مقاومت براساس آموزههای امام و رهبری، توانستهاند رژیم صهیونیستی را شکست دهند یا از آن دفاع کنند.
وی به دو گفتمان در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: گفتمان مقاومت که بر پایه اندیشههای امام و رهبری استوار است در کشورهای مانند عراق و سوریه نمود یافته و گفتمان تسلیم پس از شکستهای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی در مقابل صهیونیستی شکل گرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بر اهمیت وحدت مسلمانان و تداوم گفتمان مقاومت تأکید و عنوان کرد: معتقدم که تنها راه نجات جهان اسلام، پیوستن به این گفتمان و اتحاد است، چراکه این مسیر، راهی برای مقابله با تجاوزات و سلطهگریهای دشمنان و حفظ کرامت و استقلال مسلمانان در سطح جهانی است.
رشد فکری و معنویت در دانشگاهها چگونه ممکن است؟
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس هم درباره فعالیتهای تشکلهای اسلامی در دانشگاهها صحبت کرد و اهمیت آنها را در جامعه دانشگاهی برجسته ساخت.
حجتالاسلام مهدی عابدی افزود: تشکلهای اسلامی بهخصوص در دانشگاه آزاد اسلامی نقش مهمی در تربیت، فرهنگسازی و اثرگذاری بر جوانان دارند و بهعنوان افسران جوان جنگ نرم در محیط دانشگاه محسوب میشوند و این تشکلها، برخلاف تصور عمومی که آنها را صرفاً انجمنهای ساده و دورهمیهای کوچک میدانند، نقش بازوی فکری، فرهنگی و تربیتی دانشگاه را ایفا میکنند و در واقع مرجع و الگو برای دانشجویان هستند.
وی متذکر شد: دبیران این تشکلها باید نقش مرجع و الگو را به خوبی ایفا کنند و در این مسیر، نقش جهتدهنده در تحولات دانشگاهی داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بر اهمیت دانشگاه بهعنوان مبدأ همه تحولات تأکید و مطرح کرد: فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه باید نشان دهد که دانشجویان فراتر از درس و امتحان، درگیر مسائل فکری، معنوی و اخلاقی نیز هستند و این فعالیتها باید فضایی برای رشد فکری و معنوی دانشجویان فراهم آورد و نقش تربیتی تشکلها را پررنگتر کند.
عابدی همچنین بر نقش روشنگری و جهاد تبیین تأکید کرد و ادامه داد: رشد فکری و معنویت در دانشگاهها باید از طریق نمونه بودن، الگو قرار گرفتن و رفتار اخلاقی مدیران و اعضای تشکلهای اسلامی تقویت شود.
وی بر اهمیت برخورد مؤثر و اخلاقمدارانه مسئولان فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه تأکید کرد و افزود: این رفتارها موجب افتخار و جذب دیگران به تشکلهای اسلامی میشود.
نماینده ریاست عالی دانشگاه آزاد در تشکلهای اسلامی دانشگاهیان استان فارس بر اهمیت و جایگاه تشکلهای اسلامی در دانشگاههای ایران تأکید کرد.
محمدعلی اخگر بیان کرد: تشکلهای اسلامی در دانشگاهها نقش بازوی فکری، فرهنگی و تربیتی دارند و بهعنوان الگو و مرجع برای دانشجویان محسوب میشوند.
وی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: اعضای این تشکلها در واقع افسران جوان جنگ نرم در دانشگاهها هستند و نباید تصور کرد که فعالیتهای این تشکلها صرفاً نشستهای ساده است، بلکه این تشکلها نقش مهمی در جهتدهی به تحولات فرهنگی و تربیتی دانشگاه دارند.
نماینده ریاست عالی دانشگاه در تشکلهای اسلامی دانشگاهیان استان فارس، نقش دبیران تشکلهای اسلامی را در این فرآیند حیاتی و تاثیرگذار دانست و بر اهمیت نقش دانشگاه به عنوان مبدا همه تحولات تأکید کرد، چراکه دانشگاه باید محیطی برای رشد فکری، معنوی و اخلاقی دانشجویان باشد نه اینکه تنها محل آموزش دروس و امتحانات برای دانشجویان باشد.
اخگر به اهمیت جهاد تبیین و روشنگری در دانشگاه اشاره و بیان کرد: رشد فکری و معنوی در دانشگاهها باید فراتر از برگزاری نشستهای تربیتی باشد و نقش تربیتی تنها موعظه کردن نیست، بلکه باید نمونه و الگو بودن و عمل کردن به اخلاق را نیز دربرگیرد.
وی بر اهمیت رفتار فردی و اخلاقی اعضای تشکلها تأکید کرد و گفت: ازآنجاکه این رفتارها الگو و نمونه برای دانشجویان است میتواند تأثیر عمیقی بر آنان بگذارد.
قدرت هوشمند، کلید پیروزی؛ درسهایی از رهبری ایران در مدیریت بحران
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز هم به اهمیت و نقش الگوهای مختلف در شکلگیری و توسعه تفکر و سیاستهای نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
علیرضا بیاباننورد به ضعف در نمونهسازی و نبود الگوهای مناسب اشاره کرد، در حالی که مقام معظم رهبری همواره تلاش کردهاند تا الگوهای مؤثر و قابل اقتباس را معرفی کنند.
وی افزود: یکی از موضوعات اصلی مورد توجه قدرت است که هسته مرکزی فعالیتهای سیاسی و تشکیلاتی است؛ یعنی اگر یک حزب یا تشکل تمایل به کسب قدرت نداشته باشد، در علوم سیاسی بهعنوان یک نهاد مؤثر شناخته نمیشود.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در ادامه سه نوع قدرت معرفی کرد؛ نخست. قدرت سخت (Hard Power)، دوم. قدرت نرم (Soft Power) و سوم. قدرت هوشمند (Smart Power).
بیاباننورد تبیین کرد: قدرت سخت شامل استفادههای نظامی و فشارهای فیزیکی است که معایب آن کوتاهمدت بودن و کاهش دوام آن است؛ بهعنوان مثال زورگویی یا حمله نظامی که پس از برداشتن عامل زور، اثر آن زود برطرف میشود، نمونههایی مانند الزام مردم به بستن کمربند ایمنی با زور، نشاندهنده محدودیتهای قدرت سخت است.
وی در ادامه توضیح داد: در مقابل، قدرت نرم بر اثرگذاری بر افکار، اعتقادات و فرهنگ دیگران تمرکز دارد، بهگونهای که افراد خود خواهان انجام خواستههای طرف مقابل میشوند، مانند دیالوگهای سقراط و فعالیتهای رسانهای و فضای مجازی. این نوع قدرت، اثرگذاری عمیق و پایدار دارد و در روابط بینالملل کاربرد فراوان دارد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تشریح کرد: سومین نوع، قدرت هوشمند (Smart Power)، تلفیقی از قدرت سخت و نرم است که در آن بهرهبرداری همزمان و هوشمندانه از هر دو نوع قدرت صورت میگیرد و نمونهای از این نوع قدرت، وضعیت قطر است که با وجود داشتن پایگاههای نظامی قوی از قدرت نظامی استفاده نمیکند و تنها از قدرت نرم و استراتژیک بهره میبرد.
بیاباننورد گفت: در تاریخ ایران با وجود داشتن قدرت نظامی و اقتصادی، پیروزیها بیشتر به دلیل قدرت استراتژیک و فکر برتر بوده است، نه صرفاً قدرت نظامی.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بر نقش رهبر در استفاده از قدرت هوشمند تأکید کرد و گفت: چنانکه در نمونههای مختلف، رهبر ایران با مدیریت هوشمندانه از ترکیب قدرتها بهره برده است؛ مثالهایی مانند حضور رهبر در نماز عید فطر و واکنشهای استراتژیک در مقابل تهدیدهای خارجی، نشاندهنده این است که رهبر نقش کلیدی در بهرهبرداری از قدرت هوشمند دارد.
انتهای پیام/