وحدت اسلامی؛ از ضرورت تئوری تا چالشهای عملیاتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مصطفی ذوالفقار طلب، عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران، در مصاحبه با برنامه «فرهنگسرای گفتوگو»، به موضوع وحدت اسلامی و چگونگی کاهش تعصبات مذهبی پرداخت و با اشاره به تاریخ صدر اسلام، یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) با ارائه مؤلفههای دینی و وحیانی، توانستند بین قبایل جنگزده صلح برقرار کنند. بهعنوانمثال، داستان صلح بین قبایل اوس و خزرج که سالها در جنگ بودند، گواهی بر این مدعا است.
ذوالفقار طلب در رادیو گفتوگو افزود: پیامبر اکرم (ص) بین مسلمانان برادری ایجاد کردند و خداوند در قرآن میفرماید "إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ"، یعنی مؤمنان برادر همدیگر هستند. این برادری دینی، راهبردی بزرگ برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی بود.
وی با تأکید بر اینکه وحدت اسلامی از نظر تئوری موردقبول غالب امت اسلامی است، به چالشهای عملیاتی اشاره کرد: مشکل اصلی در مصداقهاست. جریانات فکری تندرو، مانند خوارج درگذشته و گروههای تندرو معاصر، با تعصبات کورکورانه خود، موجب تفرقه و نزاع میشوند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران در رادیو گفتوگو با اشاره به نقش علمای اسلامی در کاهش تعصبات، گفت: علمای اسلامی باید رسالت خود را بر اساس اهداف پیامبر اکرم (ص) و وحدت امت اسلامی ایفا کنند و از دامنزدن به تعصبات پرهیز نمایند.
ذوالفقار طلب همچنین به مفهوم عقلگرایی در میان جوانان اشاره کرد و هشدار داد: متأسفانه برخی تعصبات به نام عقلگرایی در حال نفوذ است. نسل جوان ما باید بداند که عقلگرایی واقعی، موجب تفرقه نمیشود، بلکه به وحدت و همگرایی کمک میکند.
وی با تأکید بر نامگذاری هفته وحدت در جمهوری اسلامی، این اقدام را نشانگر اعتقاد قلبی به اتحاد امت اسلامی دانست و گفت: وحدت اسلامی تنها یک شعار سیاسی نیست، بلکه یک ایمان قلبی است. جمهوری اسلامی معتقد است که وحدت، از عدم معارضه بین جوامع اسلامی شروع میشود و تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی ادامه دارد.
در بخش دیگری از برنامه، ذوالفقار طلب به نقش رسانهها در ترویج وحدت اشاره کرد و بیان داشت: رسانهها باید با روشنگری و آگاهسازی، نسل جوان را از دام تعصبات کورکورانه دورنگه دارند. متأسفانه برخی رسانههای خارجی با سوءاستفاده از آیات قرآن، مانند "لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ"، تلاش میکنند جوانان را از دین دور کنند.
وی در پایان تأکید کرد: وحدت اسلامی نیازمند اجرای عملی قوانین و اسناد بالادستی است. تا زمانی که اقوام و مذاهب مختلف احساس تبعیض کنند، نمیتوان به وحدت واقعی رسید. باید بین سیاست و جامعه هدف مشارکت ایجاد شود تا در برابر دشمنان مشترک، مانند رژیم صهیونیستی، متحد باشیم.
انتهای پیام/