در دومین روز جشنواره رقم خورد

احیای رپرتوار‌های در حال فراموشی مناطق در جشنواره موسیقی جوان

احیای رپرتوار‌های در حال فراموشی مناطق در جشنواره موسیقی جوان
دومین روز از هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز گذشته در بخش موسیقی نواحی و با اختصاص به موسیقی مازندان در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، در دومین روز از این جشنواره که با حضور حمیدرضا اردلان (دبیر جشنواره)، اسحاق شکری (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیر اجرایی جشنواره) در تالار رودکی برگزار شد نوازندگان و خوانندگان در بخش موسیقی مازندران در حضور هیات داوران متشکل از ارسلان طیبی، فضل اله دهقان و مسلم فهیمی به روی صحنه رفتند.

در این روز نوازندگان ساز‌های دوتار، للوا، کمانچه، دسرکوتن، قره نی، سرنا و خوانندگان در بخش موسیقی مازندران به رقاب با یکدیگر پرداختند.

احیای رپرتوار‌های موسیقی بومی فراموش شده در جشنواره موسیقی جوان

در حاشیه داوری دومین روز از جشنواره، فضل‌الله دهقان، عضو هیأت داوران بخش موسیقی مازندران، با اشاره به برگزاری ۱۷ دوره قبلی این جشنواره گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان همواره یکی از بزرگ‌ترین و بااهمیت‌ترین رویداد‌های موسیقی کشور بوده است. این جشنواره در بخش نواحی زمینه‌ای ارزشمند برای آشنایی نوجوانان و جوانان با ساز‌های بومی و منطقه‌ای فراهم کرده و در یادگیری، تمرین و اجرای درست قطعات محلی، که ریشه در زندگی و فرهنگ مردم دارند و همواره همراه غم، شادی، کار و تلاش آنان بوده‌اند، تأثیری بسزا داشته است.

وی ادامه داد: در طول ۱۷ دوره گذشته، به‌ویژه در بخش نواحی، ثابت شد که جشنواره نه‌تنها بستری مناسب برای کشف استعداد‌های ناشناخته است، بلکه فضای رقابت آن موجب رشد کیفی شرکت‌کنندگان در هر دوره نسبت به سال‌های قبل نیز شده است.

دهقان افزود: این جشنواره همچنین به شناخت و توجه هنرجویان به موسیقی سنتی و رپرتوار‌های در حال فراموشی مناطق مختلف کمک کرده است. به‌عنوان نمونه، در مازندران طی دو دهه گذشته نوازندگان ساز‌های بومی بسیار اندک بودند، اما امروز گروه‌های متعددی با ترکیب ساز‌های محلی همچون سرنا، قِرنه، للوا، دوتار، نقاره، دست‌دایره و کمانچه آثار موسیقی مازنی را روی صحنه می‌برند. بیشتر این چهره‌ها از دل همین جشنواره یا جشنواره «لیلم» که متأسفانه تنها سه دوره در مازندران برگزار شد، معرفی شده‌اند.

وی درباره کشف استعداد‌ها در جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: بیشترین استعداد و توانمندی معمولاً در میان گروه‌های سنی «الف» دیده می‌شود، در حالی که در گروه «ج» رغبت کمتری وجود دارد. مهم‌ترین دلیل این بی‌انگیزگی، نبود مراکز حمایتی و پشتیبان برای این هنرمندان جوان است؛ موضوعی که بار‌ها در سال‌های گذشته مطرح و پیشنهاد شد، اما متأسفانه به نتیجه نرسید.

این استاد موسیقی در پایان با اشاره به تجربه دوران کرونا اظهار داشت: جشنواره در آن دوره به‌صورت مجازی برگزار شد و همین موضوع باعث افت تعداد شرکت‌کنندگان، به‌ویژه در بخش نواحی شد. خوشبختانه امسال جشنواره دوباره حضوری برگزار شد و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد رشد قابل‌توجه تعداد شرکت‌کنندگان باشیم.

در جریان برگزاری دومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بابک رضایی (مدیرکل دفتر موسیقی)، احمد صدری (پژوهشگر موسیقی نواحی) نیز از این جشنواره و اجرا‌های جوانان دیدن کردند.

امروز (پنجشنبه ۱۳ شهریور) در سومین روز از جشنواره هجدهم موسیقی ملی جوان نیز نوجوانان و جوانان شرق و جنوب خراسان با نوازندگی دوتار، دایره، دهل و آواز به روی صحنه می‌روند تا داوران این بخش همچون محمدفاروق درپور، حسین دامن پاک، غفور محمدزاده و اسفندیار تخمکار اجرای آنها را داوری کنند.

هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقیِ و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیری حمیدرضا اردلان از ۱۱ تا ۲۶ شهریور ماه در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا