کارشناسی سهساله؛ نسخهای برای کاهش شکاف دانشگاه و بازار کار

مجید گودرزی، یک مدرس رشته مدیریت مالی در گفتوگو با خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد آموزشهای تئوری دانشگاهها در محیط کار بیاستفاده است، پیشنهاد کاهش مدت تحصیل در مقطع کارشناسی از چهار سال به سه سال را تایید کرد. او معتقد است این طرح، در صورت اجرای درست، میتواند ورود سریعتر دانشجویان به بازار کار و بهبود کیفیت آموزش عالی را به دنبال داشته باشد.
به گفته گودرزی، دوره کارشناسی در حال حاضر شامل حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ واحد درسی است که بخش قابل توجهی از آن ارتباطی با نیازهای شغلی فارغالتحصیلان ندارد. او با تأکید بر اینکه آموزش باید تجربهمحور و مرتبط با تخصص باشد، پیشنهاد کرد دروس غیرمرتبط از برنامه تحصیلی حذف و به جای آن دورههای آموزشی ضمن خدمت و مهارتمحور اضافه شود. وی همچنین خاطرنشان کرد که در بسیاری از کشورها، آموزشهای مرتبط با استعداد و تخصص از مقاطع پایین تحصیلی آغاز میشود، در حالی که در ایران، رشته تحصیلی اغلب بدون توجه به علاقه و استعداد دانشجو انتخاب میشود.
گودرزی گفت: شاید بیش از ۹۰ درصد مطالبی که در دانشگاهها تدریس میشود، در محیط کار به درد ما نمیخورد. تازه بعد از فارغالتحصیلی، تجربهاندوزی واقعی شروع میشود.
او افزود: وقتی یک دانشجو دوره کارشناسی و سربازی را تمام میکند، حدود ۲۳ یا ۲۴ سال دارد و تا این سن تقریباً هیچ کارایی برای کشور نداشته است.
این مدرس رشته مدیریت مالی ادامه داد: من با سهساله شدن دوره کارشناسی موافقم، به شرط اینکه مباحث حذفشده، فقط دروس غیرمرتبط باشند و جای آنها آموزشهای کاربردی و تخصصی داده شود.
گودرزی ادامه داد: به نظر من، بهترین نوع آموزش، آموزش عملی است که در کنار آموزش تئوری مرتبط با تخصص، بسیار ارزشمند خواهد بود. اما عموماً از این موضوع غافل هستند، چرا که بسیاری از دانشآموختگان، دانشی نمیآموزند که کاربرد عملی داشته باشد.
او در پایان اظهار کرد: بحث کوتاهسازی دوره کارشناسی در ایران پیشتر نیز مطرح شده و موافقان آن معتقدند که این اقدام میتواند باعث کاهش هزینههای آموزشی و ورود سریعتر دانشجویان به بازار کار شود. در بسیاری از کشورها، نظام آموزشی از سنین پایین، آموزشهای مرتبط با استعداد فرد را آغاز کرده و مسیر تحصیلی و شغلی او را هدفمند میکند. اما در ایران، نبود تخصصگرایی، ضعف مدیریت و سیاسیکاری در انتصاب مدیران از جمله موانعی است که باعث شده است بهرهوری فارغالتحصیلان کاهش یابد و بخش زیادی از دانشآموختگان در مشاغلی غیرمرتبط با رشته خود فعالیت کنند.
انتهای پیام/
