تناقض رفتاری رشیدپور؛ از دغدغههای ملی تا حضور در پشت صحنه برنامه مبتذل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رضا رشیدپور، نام شناخته شدهای در عرصه رسانهای ایران است، مجری پرحاشیهای که قبلا به واسطه برنامههای تلویزیونیاش دیده میشد و پس از کمرنگ شدن حضورش در رسانه ملی، تلاش کرد با فعالیتهای جنبی هرازچندگاهی در صدر اخبار باشد، حتی شده با ایجاد حواشی ریز و درشت و نوشتن توییتها و پستهای جنجالی در شبکههای اجتماعی.
جدیدترین نمونه از حواشی مربوط به این مجری حضورش در پشت صحنه برنامه اینترنتی «عشق ابدی» است، برنامهای که کیفیت ناچیز آن و ابتذالی که اشاعه میدهد غیرقابل کتمان است. در شبکههای اجتماعی نیز انگشت اتهام کاربران به سمت کسانی است که این برنامه را تماشا میکنند، چون سطح کیفی آن به شدت پایین است و حتی اکثر بینندگانش هم تلاش میکنند با توجیهات مختلف به دیگران اثبات کنند که طرفدار این برنامه نیستند و به صورت اتفاقی چند قسمت آن را تماشا کردند.
حالا در این شرایطی که حتی مخاطبان عمومی برنامههای اینترنتی هم «عشق ابدی» را گردن نمیگیرند رضا رشیدپور خودش را به پشت صحنه برنامه در ترکیه رسانده و در همان لوکیشن با شرکت کنندگان در این برنامه عکس یادگاری گرفته است، عکسی که در ساعات گذشته موجی از واکنشها علیه او را برانگیخته است. آن هم در شرایطی که او پیشتر با توییتها و اظهارنظرهایش درباره آمادگی برای بازگشت به تلویزیون و اجرای برنامههای جدی در شرایط بحرانی کشور سخن گفته بود.
او در جریان جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه خاک ایران برنامه اینترنتی «شرایط خاص» را ساخت که به مسائل روز کشور در شرایط جنگی میپرداخت، برنامهای که از طریق پلتفرم فیلیمو پخش میشد و باتوجه به شرایطی که در کشور وجود داشت، ساخت این اثر با استقبال اهالی رسانه نیز مواجه شد.
رشیدپور در توضیح اهداف این برنامه گفته بود: «تلاش داریم با کمک خبرنگارهای مستقل و دوست داشتنی که فرزندان ایران هستند، آن خبرهایی که به زندگی شما مردم مربوط است و برایتان اهمیت دارد را روایت کنیم» . این موضعگیریهای به ظاهر انقلابی و میهنپرستانه، تصویر خاصی از رشیدپور در اذهان عمومی ایجاد کرده بود و همان زمان زمزمههای بازگشت او به رسانه ملی هم بار دیگر سر زبانها افتاد.
درست در همین ایام که او در برنامه جدیدش بر لزوم وحدت ملی در شرایط بحرانی تاکید میکرد و خود را کسی معرفی میکرد که میخواهد به بهبود وضعیت روانی و اجتماعی جوانان در موقعیت فعلی کمک کند، در تناقضی آشکار سر از پشت صحنه برنامهای درآورد که تمام افراد ایران دوست و دغدغهمند با آن مشکل دارند و به حق بر این باورند که به ترویج ابتذال کمک شایانی کرده و اساس هویتی که از خود ارائه میدهد با عرف جامعه ایرانی فرسنگها فاصله دارد.
البته برخی از واکنشها حول عکس جنجالی رشیدپور و شرکتکنندگان «عشق ابدی» درباره انگیزههای مالی است و صحبتهایی هم از ارتباط رشیدپور با اسپانسر و سازندگان «عشق ابدی» به میان آمده است. اما هرچه که هست این اقدام نسجنیده رشیدپور به اعتبار او به عنوان یک مجری آسیب بزرگی زد و ماهیت او را به تصویر کشد.
تحلیل رفتارهای اخیر رشیدپور نشان میدهد خط مشی حرفهای او در سالهای اخیر دچار نوسانات قابل توجهی شده است. از یک سو، او خود را متعهد به پرداختن به مسائل جدی اجتماعی و سیاسی نشان میدهد و از سوی دیگر، به سمت برنامههایی گرایش پیدا میکند که به سخیفترین شکل ممکن به دنبال جذب مخاطب هستند، این تناقض رفتاری این پرسش را به وجود میآورد که آیا چنین چهرههایی به واسطه سالها حضور در عرصه رسانهای میتوانند الگوی مناسبی برای جوانان ایرانی و اهالی رسانه باشند؟ پرسشی که پاسخ به آن نیازمند تأمل بیشتر در انگیزهها و اهداف واقعی فعالان رسانهای است.
به نظر میرسد رشیدپور در تقابلی آشکار بین تعهدات رسانهای و جذابیتهای مالی قرار گرفته است، انتخابی که در نهایت انجام داده، نشان میدهد ممکن است معیارهای مالی بر سایر ملاحظات حرفهای و اخلاقی در رفتارهای رسانهای او غلبه کرده باشد. این موضوع نه تنها درباره رشیدپور، بلکه درباره بسیاری از چهرههای رسانهای دیگر نیز صادق و نیازمند بازنگری جدی در فرهنگ رسانهای کشور است.
انتهای پیام/