برای تاثیرگذاری دیپلماسی فرهنگی به دنبال تقویت زیرساختهای داخلی باشیم

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری زیمبابوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به نامگذار سال۱۴۰۴ به عنوان سال «سرمایه گذاری برای تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: دیپلماسی فرهنگی با معرفی فرهنگ، تاریخ، هنر و تمدن و سبک زندگی ایرانیان، میتواند تصویری مثبت، با ثبات و قابل اعتماد از کشور در سطح بینالمللی ارائه دهد. این تصویر، زمینهساز اعتماد و تمایل سرمایهگذاران خارجی برای مشارکت اقتصادی و سرمایهگذاری در تولید داخلی میشود. این اقدام میتواند از طریق برگزاری نمایشگاهها، هفتههای فرهنگی و جشنوارهها در خارج از کشور و همچنین معرفی محصولات بومی مانند صنایعدستی، خوراکیهای سنتی، پوشاک، محصولات کشاورزی و فناوریهای بومی به جهان انجام شود. همچنین، دیپلماسی فرهنگی از طریق ایجاد ارتباطات مردمی، زمینهساز شکلگیری بازار خارجی برای محصولات تولید داخل است.
حمید بختیار گفت: وظیفه مهم دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور تلاش برای معرفی صحیح ایران و ارائه یک تصویر خوب از کشورمان و از طرفی زمینه سازی برای صادرات محصولات فرهنگی است که با صادرات این محصولات، سرمایه گذاران این بازار را به عنوان بازاری جذاب برای خود خواهند دید و تمایل به سرمایه گذاری خواهند داشت و از این طریق میتوان در راستای شعار سال حرکت کرد.
وی افزود:علاوه بر این، بسیاری از سرمایهگذاران علاقهمند به حوزههایی، چون فیلم، موسیقی، هنر، گردشگری و صنایع خلاق هستند که دیپلماسی فرهنگی بستر شناخت و اعتماد متقابل در این زمینهها را فراهم میکند. همچنین معرفی ظرفیتهای علمی و دانشبنیان کشور در قالب دیپلماسی فرهنگی نیز میتواند توجه سرمایهگذاران را به حوزههایی مانند تولید دارو، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و کشاورزی هوشمند جلب کند. همچنین دستگاه دیپلماسی با توسعه گردشگری در حوزههای مختلف میتواند زمینه سرمایه گذاری در زیرساختهای گردشگری کشور را فراهم نماید.
رایزن فرهنگی ایران درزیمبابوه درباره چالش اصلی فعالیتهای فرهنگی بینالمللی در رونق بخشیدن به سرمایهگذاری در داخل کشورنیز عنوان کرد: به نظر میرسد سرمایه گذاری در حوزههای مختلف، یک زنجیرهی به هم پیوسته است که از معرفی صحیح و ارائه یک تصویر خوب از ایران عزیز در چشم جهانیان تا زمینه سازی در داخل برای تحقق سرمایه گذاری است. باید به این نکته توجه داشت که صرفا با ارائه یک تصویر خوب و انجام برخی از فعالیتهای فرهنگی در خارج از کشور نمیتوان انتظار سرمایه گذاری توسط فعالان را داشت؛ لذا تاکید میگردد برای همه دستگاهها در داخل کشور باید در این زمینه احکامی قانونی داشته باشند و به وظایف خود عمل کنند تا این مهم که همانا سرمایه گذاری در بخشهای مختلف است، تحقق یابد. برای مثال چنانچه دستگاه دیپلماسی فرهنگی فعالان کشورهای دیگر را برای توسعه گردشگری بین دو کشور ترغیب کند، اما در داخل زیرساختها و بستههای پیشنهادی برای تحقیق این اقدام فراهم نباشد، عملی نتیجهای نخواهد داشت.
بختیار گفت: تحقیق شعار سال صرفا محدود به صادرات محصولات فرهنگی نیست. همانطور که اشاره شد توسعه گردشگری در حوزههای مختلف، صنعت فیلم، صنایع خلاق، داروهای گیاهی، علم و فناوری و ... حوزههای مختلفی است که میتوان با اقدامات متعددی در راستای تحقق شعار سال گام برداشت.
وی تاکید کرد: بهطور کلی، دیپلماسی فرهنگی ابزاری نرم و مؤثر برای دستیابی به اهداف سخت اقتصادی است و میتواند نقش پل ارتباطی میان ظرفیتهای تولید داخلی و سرمایهگذاری، ایفا کند.
انتهای پیام/