آیت‌الله سید احمد خاتمی:

دوقطبی «امت و ملت» از بدترین دوقطبی ها است/ ایده «وحدت» به دنبال ادغام مذاهب نیست

دوقطبی «امت و ملت» از بدترین دوقطبی ها است  ایده «وحدت» به دنبال ادغام مذاهب نیست
امام جمعه موقت تهران این برداشت را که ایده «هفته وحدت» به دنبال ادغام مذاهب است را تفسیر نادرستی دانست و بر تفسیر مثبت از وحدت تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نخستین نشست ستاد بزرگداشت هفته وحدت و گرامیداشت هزار و پانصدمین سالگرد میلاد پیامبر اعظم (ص) پیش از ظهر امروز در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران ضمن تشکر از آیت الله اختری رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت عنوان کرد: درباره هفته وحدت چند موضوع بدیهی است، اما گاهی باید بر این بدیهیات تکیه کنیم. این حسن سلیقه بود که از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول به عنوان هفته وحدت اعلام شد؛ ولادت پیامبر بر اساس منابع اهل سنت دوازدهم ربیع الاول و بر اساس منابع شیعه هفدهم این ماه است که فاصله این دو تاریخ به عنوان هفته وحدت نامیده شده؛ این ارزشی است که باید بر آن پای فشرد.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر باید برای هفته وحدت فرهنگ‌سازی کنیم. این فرهنگ‌سازی‌ها نباید در حد شعار باید. بله رسانه‌ها و رادیو تلویزیون باید پای کار بیایند و حتی همایش علمای جهان اسلام برگزار شود. این کار‌های خوبی است، اما مهم‌تر از اینها قصه فرهنگ سازی برای وحدت بین شیعه و سنی است

امام جمعه موقت تهران گفت: این برداشت که ما در ایده «وحدت» در پی ادغام مذاهب هستیم، تفسیر نادرستی از وحدت است. هیچ کس دنبال ادغام دو مذهب شیعه و سنی نیست. آن چه مهم است تکیه بر تفسیر مثبت از وحدت است. در این تفسیر، شیعه و سنی مشترکاتی دارند که باید بر مشترکات پای بفشارند ما پیامبر و کتاب آسمانی مشترک داریم پنج وعده نماز می‌خوانیم و در ماه رمضان روزه می‌گیریم و در بسیاری از احکام و امور فقهی هم مشترکات فراوان داریم.

وی تأکید کرد: آنچه امامان ما گفتند، تنها سخن نبود، بلکه سیره عملی آنان نیز بر وحدت و همزیستی تأکید داشت. ما نیز اگر پیرو راستین اهل بیت (ع) هستیم، باید این سیره را در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری کنیم.

حجت‌الاسلام خاتمی با اشاره به روایت اول گفت: دیروز، روز شهادت امام سجاد (ع) بود. در نقلی آمده است که محمد بن فرات می‌گوید: روز جمعه در کنار امام سجاد (ع) در نماز جماعت شرکت داشتم، دیدم عده‌ای در نماز حرف می‌زنند. امام سجاد (ع) فرمودند: این چه کاری است؟ پاسخ دادم: اینها شیعیان شما هستند که می‌گویند پشت سر بنی‌امیه نماز نمی‌خوانند. حضرت فرمودند: «والذی لا اله الا هو، بدعت!»، یعنی به خدا قسم این کار بدعت است. این روایت در تاریخ دمشق، حدیث ۱۱۰ نقل شده و همچنین در کتاب «جهاد الإمام السجاد» نوشته مرحوم آقای حسینی جلالی آمده که کتاب بسیار ارزشمندی است.

وی روایت دوم را از کتاب شریف کافی، جلد چهارم، صفحه ۶۸۰ نقل کرد و گفت: این روایت از معاویة بن وهب است که فردی بزرگ و ثقه در نقل حدیث است. او می‌گوید از امام صادق (ع) پرسیدم: با کسانی که در میان ما زندگی می‌کنند ولی از ما نیستند، چگونه رفتار کنیم؟ حضرت فرمودند: ببینید امامانتان چگونه رفتار می‌کنند، شما نیز همان‌گونه رفتار کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امام صادق (ع) در ادامه فرمودند: امامان ما به عیادت بیماران اهل سنت می‌روند، در تشییع جنازه‌هایشان شرکت می‌کنند، برایشان شهادت می‌دهند و امانت‌هایشان را به آنان بازمی‌گردانند. این یعنی سیره اهل بیت (ع) مبتنی بر رفتار برادرانه و وحدت‌آمیز بوده است، نه تفرقه‌افکنانه.

وی تأکید کرد: آنچه امامان ما گفتند، تنها سخن نبود، بلکه سیره عملی آنان نیز بر وحدت و همزیستی تأکید داشت. ما نیز اگر پیرو راستین اهل بیت (ع) هستیم، باید این سیره را در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیانه روایاتی از سیره اهل بیت در باره اهمیت حفظ وحدت بین فرق مسلمین و آموزه های بزرگان فقه اسلامی از مذاهب گوناگون افزود: با توجه به این پیشینه فقهی و روایی، این ادعا که وحدت شیعه و سنی یک رویکردصرفا ایده سیاسی بوده و مولود نظام جمهوری اسلامی است درست نخواهد بود. مقام معظم رهبریبارها بر وحدت به عنوان یک اصل مهم در آموزه های دینی تأکید فرموده اند:« همگان اعم از روزنامه نگار، قاضی مسئول دولتی، روحانی، امام جمعه و ... موظف به وحدت و حفاظت از اتحاد ملی هستند.

 آیت الله خاتمی گفت: در این جنگ تحمیلی دوازده روزه دیدیم که ترامپ و نتانیاهو فکر می کردند حالا که حمله کرده امد، مردم در استقبال از آنهابه خیابان ها می ریزند و دست به اغتشاش می زنند. بحمدالله مردم با اتحاد ملی تودهنی محکمی به آنها زدند. من بنا ندارم مبالغه کنم،اما یک صدم آنچه را که می خواستند هم اتفاق نیفتاد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: در این دفاع مقدس ۱۲ روزه،وحدت و انسجام ملی ما بر مبنای چند محور بود.محور اول «محبت اهل بیت» بود. ارادتی که مختص شیعیان هم نیست.من کتابی از یکی شاعران کرد اهل سنت با موضوع اهل بیت پیامبر(ع) دارم. این شاعر کرد اهل سنت به صراحت می گوید من از اهل سنتم ولی عاشق امام حسین(ع) هستم؛ من از اهل سنتم ولی عاشق اهل بیت هستم این یک عنصر پاک نشدنی در آموزه های دین مبین اسلام است.

 وی افزود: سران رژیم صهیونیستی و آمریکا احمق بودندکه این حمله را در آستانه ماه محرم انجام دادند به نوعی، ماه محرم را جلو انداختند عشق و شور حسینی به میدان آمد و شعار «هیهات من الذله» را به شکلی ملموس در ایران اسلامی دیدیم. محبت اهل بیت یک عنصر وحدت بخش است.

خاتمی گفت: البته در این مدت یک عده قلیلی هم به دنبال ایجاد دوقطبی بودند و پیگیر دوقطبی «امت گرایی و ملت گرایی» بودند.من به صراحت می‌گویم که این دوقطبی از بدترین دوقطبی هوایی است که می‌توان در کشور ایجاد کرد!

جت‌الاسلام خاتمی با اشاره به واکنش مردم نسبت به حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا و اسرائیل، تصریح کرد: مردم از نیرو‌های مسلح تشکر کردند و گفتند ممنون از موشک‌هایی که به تل‌آویو زدید، ممنون از موشک‌هایی که به پایگاه‌های نظامی آمریکا زدید. این افزایش اعتماد عمومی به نظام و نیرو‌های مسلح، سرمایه‌ای بزرگ است.

وی افزود: پس از جنگ جهانی دوم، این نخستین بار است که یک کشور دو بار پایگاه‌های نظامی آمریکا را هدف قرار می‌دهد. بار اول عین‌الاسد و بار دوم پایگاه مهم در قطر. این اتفاق بی‌سابقه و بااهمیت است.

حجت‌الاسلام خاتمی در ادامه سخنانش با اشاره به تلاش دشمنان برای تحریف واقعیت‌ها گفت: برخی می‌خواهند طوری وانمود کنند که ما فقط پاسخ محدودی دادیم. در حالی‌که اگر دشمن حمله‌ای کند، پاسخ ما سنگین‌تر خواهد بود و رژیم صهیونیستی را بیچاره خواهیم کرد.

وی چهارمین محور وحدت را «بصیرت مردمی» عنوان کرد و خاطرنشان کرد: رهبری معظم انقلاب بار‌ها بر بصیرت تأکید کرده‌اند. مردم باید تشخیص دهند که دشمن کجا را هدف گرفته و همان‌جا وارد میدان شوند. من در روز نخست جنگ، خطیب نماز جمعه بودم. خود را آماده کرده بودم تا در وسط خطبه، برای دفاع، نماز را رها کنم. اما دیدم مردم خودشان با آمادگی کامل و روحیه جهادی آمده‌اند. این، بصیرت مردم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب