قائم‌مقام معاونت سیما در گفت‌وگو با آنا خبرداد

تولید ۷ سریال استانی برای پخش از شبکه‌های سراسری

تولید ۷ سریال استانی برای پخش از شبکه‌های سراسری
سلیم غفوری گفت: پیش از این سریال‌های شبکه‌های سراسری یا طرح‌های مهم در مرکز تولید می‌شد، اما اکنون تعداد قابل توجهی از محصولات نمایشی سیما در استان‌های گوناگون تهیه و تولید می‌شوند.
سلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی سازمان در دوره تحول، بحث عدالت‌گستری است، اظهار داشت: بسیاری از طرح‌ها و مأموریت‌ها برای تحقق همین هدف دنبال می‌شود
 
وی با بیان اینکه معاونت سیما به تبعیت از مجموعه سازمان صداوسیما در مسیر عدالت‌گستری گام برمی‌دارد، می‌گوید: اگر وضعیت آنتن در این دوره را با دوره‌های قبلی مقایسه کنید، روشن است که از مرکزگرایی فاصله گرفته‌ایم. پیش‌تر سریال‌های شبکه‌های سراسری یا طرح‌های مهم در مرکز تولید می‌شد، اما اکنون تعداد درخور توجهی از محصولات نمایشی سیما در استان‌های گوناگون تهیه و تولید می‌شوند.
 
قائم‌مقام معاون سیما با اشاره به سریال «بادار» که به‌تازگی روانه آنتن شده و قصه‌ای را در دل سیستان و بلوچستان روایت می‌کند، می‌افزاید: همین حالا حدود هفت مجموعه استانی برای پخش از شبکه‌های سراسری مقابل دوربین رفته‌اند یا آماده نمایش هستند؛ ازجمله سریال‌های «دامون» یا «سرخدار» در استان مازندران، سریال «بادار» و «ملک‌آباد» در سیستان و بلوچستان (که «بادار» روی آنتن است)، سریال «امیدواران» در یزد، «حزب بلوط» در محدوده ایلام، «تیم آزادی» در زنجان و «خانواده بهبودی» که اکنون در استان‌های مختلف مقابل دوربین قرار دارند.
 
غفوری تأکید می‌کند: سال‌های قبل دیدم سریال «نون. خ» که با استقبال مخاطبان مواجه شده بود به چابهار رفت و علاوه‌بر اینکه در کردستان روایت می‌شد، توانست به معرفی فرهنگ غنی در سیستان و بلوچستان بپردازد. سریال «پایتخت» نیز در چندین فصل در شمال کشور تولید شد و بینندگان زیادی پیدا کرد. از دیگر تلاش‌های رسانه ملی برای تمرکززدایی، سریال «شیرعلی مردان خان» است که در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.
 
وی متذکر می‌شود: مردم دوست دارند خودشان را در قاب تلویزیون ببینند. در یکی از نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات صداوسیما حدود ۶۳ درصد مردم گفته بودند که خودشان را در قاب تلویزیون نمی‌بینند؛ بنابراین ما باید همه قشرها را در تولیدات لحاظ کنیم. ضمن اینکه توجه به فضای روستایی و کسب‌وکارهای مناطق گوناگون کشور نیز از ضروریات است. اگر ظرفیت‌های هر شهر و روستایی را به‌صورت همه‌جانبه در رسانه ملی منعکس کنیم، این بازنمایی علاوه‌بر اینکه عدالت‌محور است، موجب توسعه نقاط مختلف کشور می‌شود.
 
قائم‌مقام معاونت سیما عنوان می‌کند: تولیداتی مانند «خونه‌مونه» یا «شادآباد» به همین منظور روی آنتن رفته‌اند و این امر در کنار پوشش راه‌پیمایی و گردهمایی‌های ملی و مذهبی مردم مانند احیای شب قدر، گرامیداشت ۲۲ بهمن، تجمعات عاشورایی، راه‌پیمایی روز جهانی قدس و… به معنای دیدن تمام هم‌وطنان در قاب رسانه ملی است و موجب عدالت‌گستری می‌شود.به گفته غفوری، رسانه ملی برای حرکت در مسیر عدالت نقد را از خودش آغاز کرده است.
 
وی در همین باره می‌افزاید: «جام‌جم» برنامه‌ای است که پیش از دیگران، صداوسیما و عملکردش را مورد رصد و انتقاد قرار می‌دهد. یکی از محورهای عدالت‌گستری این است که مطالبات بحق مردم را از آنتن رسانه ملی انعکاس دهیم و برنامه‌هایی مانند «ثریا» یا «پایش» در همین مسیر قدم برداشته‌اند، ولی در دوره تحولی تمرکز بر عدالت پررنگ‌تر شده و حالا برخی پرونده‌ها و دغدغه‌های مردم توسط تولیدات صداوسیما تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌شود. به نظرم این رویکرد نیز گام بلند دیگری در جهت توجه به مفهوم عدالت و گسترش آن از طریق ابزارهای رسانه‌ای است.
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا