14:14 30 / 04 /1404

گام جدیدی برای سریال‌سازی با هوش مصنوعی برداشته شد

گام جدیدی برای سریال‌سازی با هوش مصنوعی برداشته شد
نتفلیکس برای نخستین بار از هوش مصنوعی مولد برای تولید یکی از صحنه‌های سریال جدید خود «اترنات» استفاده کرد؛ اقدامی که می‌تواند آغازگر ورود گسترده‌تر این فناوری به صنعت سرگرمی باشد.

نتفلیکس از به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد در تولید یکی از صحنه‌های سریال اوریجینال خود، «اترنات»، خبر داد. طبق اعلام تد ساران‌دوس، مدیرعامل نتفلیکس، این سریال محصول آرژانتین و در آوریل سال جاری بر روی این پلتفرم عرضه شده است. در یکی از صحنه‌های مهم داستان، فرو ریختن یک ساختمان در شهر بوینس‌آیرس به کمک ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و همکاری تیم iLine نتفلیکس (بخش نوآوری تولید در استودیوی جلوه‌های ویژه Scanline) طراحی و اجرا شده است.

به گفته مدیران نتفلیکس، این سکانس با کمک فناوری‌های هوش مصنوعی به‌مراتب سریع‌تر و با هزینه کمتر نسبت به روش‌های سنتی جلوه‌های ویژه تکمیل شد. ساران‌دوس همچنین تاکید کرد در صورتی که روش‌های مرسوم مورد استفاده قرار می‌گرفت، انجام این کار با بودجه تعیین‌شده برای سریال عملاً ممکن نبود. او اظهار داشت که نتیجه نهایی رضایت بینندگان را به همراه داشته است؛ هرچند نقش سایر بخش‌های سریال در این موفقیت نیز مطرح شده است.

بر اساس اظهارات مدیران نتفلیکس، پلتفرم این شرکت در آینده به استفاده گسترده‌تر از هوش مصنوعی مولد در تولید محتوا و همچنین ارتقای تجربه شخصی‌سازی‌شده برای کاربران تمایل دارد. این فناوری افزون بر تولید جلوه‌های بصری، در مرحله پیش‌تولید و برنامه‌ریزی صحنه‌ها نیز می‌تواند به سازندگان کمک کند. ساران‌دوس خاطرنشان کرد با استفاده از این ابزارها، پروژه‌هایی با بودجه متوسط هم اکنون می‌توانند از جلوه‌هایی بهره‌مند شوند که پیش از این در اختیار پروژه‌های پرهزینه و بزرگ بود.

گرگ پیترز، دیگر مدیرعامل نتفلیکس نیز در جریان تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران، به کاربرد هوش مصنوعی برای بهبود سیستم جست‌و‌جو و توصیه محتوا به کاربران اشاره کرد. او سودمندی این فناوری را در تسهیل یافتن فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه از طریق دستور‌های گفتگویی و جست‌و‌جو‌های پیچیده برشمرد؛ موضوعی که می‌تواند موجب افزایش میزان تعامل مخاطبان با نتفلیکس و در نتیجه حفظ مشترکین و جلب نظر تبلیغ‌دهندگان شود.

نتفلیکس همچنین از برنامه‌ریزی برای استفاده از تبلیغات تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۶ برای کاربران سرویس اقتصادی خود خبر داده است. پیش‌تر نیز اعلام شده بود که هدف نتفلیکس از توسعه هوش مصنوعی مولد «ارتقای کیفیت روایت داستان‌ها» است و به گفته مدیران این کمپانی، استفاده از ابزار‌های فناورانه مانند هوش مصنوعی در تلویزیون و سینما همان مسیری است که طی سالیان گذشته در انیمیشن و تولید جلوه‌های کامپیوتری طی شده است.

با این حال، چگونگی واکنش مخاطبان و جامعه تولیدکنندگان به حضور روزافزون هوش مصنوعی در تولیدات سینمایی و تلویزیونی، به نوع کاربری این فناوری، شفافیت درباره استفاده از آن و تأثیر آن بر خلاقیت و اشتغال در این صنعت بستگی دارد. تجربه‌های گذشته، از جمله اتهامات مربوط به استفاده غیرشفاف از هوش مصنوعی مولد در مستندها، نشان می‌دهد پذیرش عمومی نسبت به کاربرد این فناوری در آثار غیرداستانی با حساسیت بیش‌تری همراه است.

گزارش‌ها حاکی است که موضوع هوش مصنوعی مولد در آثار نمایشی توجه بسیاری از استودیوها، از جمله دیزنی، را به خود جلب کرده است. استفاده از این فناوری در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، با هدف کاهش هزینه‌ها و تسهیل تولید، همچنان موضوع بحث در میان فعالان صنعت سرگرمی است. به‌نظر می‌رسد با پیشرفت هوش مصنوعی، نحوه به‌کارگیری آن در آینده صنعت تلویزیون و سینما بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب