تداوم برنامههای تحولی دانشگاه آزاد اسلامی ضرورتی راهبردی و اجتنابناپذیر

کیوان شافعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، دوره مدیریت شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی بر دانشگاه آزاد اسلامی را آغاز یک نهضت علمی و تحولگرا در تاریخ این نهاد بزرگ دانست و بیان کرد: این دوره مدیریتی با تدوین و اجرای «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی (۱۴۰۰–۱۴۰۵) جهتگیریهای بنیادین دانشگاه در سراسر کشور را دگرگون کرد.
وی اظهار کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه با تکیه بر سایر اسناد بالادستی و گفتمان انقلاب اسلامی بر آن است تا دانشگاه را از یک نهاد صرفاً آموزشی به بازیگری مؤثر در نظام پیشرفت کشور، حل مسائل جامعه و تحقق تمدن نوین اسلامی تبدیل کند. دانشگاهی که مسئلهمحور است بر مدار حکمت و هویت حرکت میکند، به تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی میپردازد و نقشآفرینی آن در سطح ملی و منطقهای مشهود و ملموس است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان افزود: در کردستان، این رویکرد تحولی نه در قالب برنامهای شعاری، بلکه در قامت یک راهبرد عملیاتی و راهبردی در دستور کار قرار گرفته است. این دانشگاه با الهام از چارچوبهای اجرایی سند، گام در مسیری نهاد که در آن سه محور راهبردی، ۱۰ بسته کاری و پنج چرخش تحولآفرین مندرج در سند بهعنوان ستونهای اصلی تحول، بنیان تصمیمسازیها و تصمیمگیریها را شکل میدهند.
شافعی متذکر شد: بازآرایی نظام دانشی و راهاندازی دانشکدههای موضوعی و مأموریتمحور، تعریف پروژههای دانشبنیان، طرح تحول نظام اداری و طرح حامی دانشجو از مواردی است که همسو با سیاستهای مؤثر تحولی دانشگاه در استان کردستان در دستور کار قرار گرفته و بخشهایی از آن محقق و عملیاتی شده است.
وی اضافه کرد: اکنون در تداوم همان مسیر، راهبردهای استانی مبتنی بر تعمیق زیستبوم فناوری، توسعه آموزشهای مهارتمحور، تقویت تعاملات بیننهادی و استفاده از ظرفیت مرز، بهرهگیری از ظرفیت نخبگان و استقرار حکمرانی یکپارچه علمی در حال اجراست و افق حرکت دانشگاه در استان کردستان در امتداد همان نگاه تحولی شهید طهرانچی، روشن و امیدبخش است.
دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه در کردستان بهعنوان مهمترین چارچوب راهبردی دانشگاه در دوره مدیریت شهید دکتر طهرانچی با رویکردی دقیق، مسئلهمحور و ساختارمند دنبال شده است به آنا گفت: در این راستا، هستههای فکری تخصصی متناسب با هر یک از 10 بسته کاری تحولآفرین سند به صورت استانی تشکیل و فعال شده است و این هستهها که از اعضای هیئت علمی، معاونان و نخبگان دانشگاه تشکیل شدهاند با هدف پایش مستمر شاخصهای سند و تفاهمنامه عملکردی، بومیسازی برنامهها و طراحی مداخلات اجرایی مؤثر بهطور منظم به ایفای نقش پرداختهاند.
شافعی ادامه داد: مطمئنا تلاش هدفمند این هستهها موجب میشود تا تحقق شاخصهای سند نه فقط در سطح گزارش، بلکه در قالب خروجیهای ملموس و قابل ارزیابی در ساختار دانشگاه نمود یابد. از جمله این دستاوردها میتوان طراحی و پیادهسازی برنامههای تحولی در حوزه آموزشهای مهارتمحور، توسعه فعالیتهای فناورانه، ارتقای بهرهوری منابع انسانی و نیز رشد درآمدهای غیرشهریهای را ذکر کرد. تحولاتی که دقیقاً بر مبنای رویکردهای پیشبینیشده در سند و بر پایه ظرفیتهای بومی استان است.
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود با آنا بیان کرد که دکتر بیژن رنجبر از نیروهای علمی و باتجربه در منظومه دانشگاه آزاد اسلامی است که با شناخت عمیق از مسیر طی شده در راستای تحقق اهداف عالی دانشگاه حرکت میکند.
رویکرد وی در تداوم تحولات ساختاری و تقویت جایگاه علمی-فرهنگی دانشگاه امیدوارکننده است.
به گفته شافعی، حفظ روحیه جهادی و همافزایی با خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و نگاه ویژه به استانهای با ظرفیت محدودتر، میتواند زمینهساز تعمیق و استمرار دستاوردهای دانشگاه باشد.
دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان اضافه کرد: بدون تردید، آینده دانشگاه آزاد اسلامی باید در امتداد نقشه راه ترسیمشده در اسناد بالادستی رقم بخورد و این مسیر تحولی ترسیمشده، مبتنی بر حکمرانی علمی و فرهنگی است.
وی یادآور شد که تداوم و تعمیق برنامههای تحولی دانشگاه همراه با بهروزرسانی و بهرهگیری از ظرفیت نخبگان و بدنه دانشگاه، ضرورتی است راهبردی و اجتنابناپذیر.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، تأکید بر جایگاه علمی-فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و حفظ استقلال آن و پیوند با نیازهای واقعی کشور، لازم است که در کانون توجه مسئولان دانشگاه باشد.
به گزارش آنا، شهید طهرانچی و همسر ایشان در حمله سحرگاه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ رژیم منحوس صهیونیستی به منزل مسکونی وی به شهادت رسیدند.
انتهای پیام/

تداوم راه شهید طهرانچی در دانشگاه آزاد

شهید طهرانچی نوآوری و خلّاقیت را در بستر پیوند بین صنعت و دانشگاه مهیا کرد
