08:00 29 / 04 /1404
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا تأکید شد

تداوم عقلانی مسیر تحول دانشگاه آزاد/ تعاملات علمی و فناوری بین‌المللی افزایش یابد

تداوم عقلانی مسیر تحول دانشگاه آزاد  تعاملات علمی و فناوری بین‌المللی افزایش یابد
دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد البرز تأکید کرد: مسیر تحول دانشگاه آزاد اسلامی حاصل یک اجماع حرفه‌ای بود که در پرتو رهبری شهید طهرانچی تثبیت شد و امروز ادامه هوشمندانه آن یک ضرورت راهبردی است.

خبرگزاری آنا- احسان عربی مفرد؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی روز یکشنبه ۲۷ آبان 97 در جلسه ۲۸ کمیته تعیین رؤسای دانشگاه‌ها که با حضور وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، موفق به کسب رأی اعتماد اعضای این کمیته شد.

وی در این جلسه از طرح‌ها و برنامه‌های خود برای جهش دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علم و فناوری گزارشی ارانه کرد. سپس سوالاتی توسط اعضای کمیته مطرح و پس از پاسخگویی توسط دکتر طهرانچی با رأی اعضای کمیته، ایشان برای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد.

دکتر طهرانچی در حدود هفت سال مدیریت خود در دانشگاه آزاد اسلامی منشأ اثرات تحولی زیادی بود که بخش اعظمی آن در سند تحول و تعالی این دانشگاه تدوین و ابلاغ شد، سندی که دانشگاه را به سمت نهادی علمی، مسئله‌محور و تمدن‌ساز سوق داد و امسال سال پایانی خود را می‌گذراند و در 31 استان کشور اثرات خود را بر جای گذاشته است.

با مهارتی‌سازی رشته‌ها، بازمهندسی سرفصل‌های درسی، توسعه میان‌رشته‌ای‌ها و تعریف دوره‌های نوین متناسب با نیاز‌های روز جامعه، دانشگاه آزاد از یک نهاد حافظه‌محور به یک نهاد یادگیرنده و نوآور تبدیل شد

تحول دیجیتال و توسعه زیرساخت‌های آموزش هوشمند نظیر طراحی و راه‌اندازی سامانه‌هایی مانند «آموزشیار»، «پژوهشیار»، «نظام ارزشیابی دیجیتال» و بستر آموزش ترکیبی و ... از دیگر برنامه‌های اجراشده رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی است که در دوره مدیریتی خود انجام داد.

طهرانچی که بعد از مسئولیت در دانشگاه شهید بهشتی،‌ حدود هفت سال عمر مدیریتی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده بود در حمله سحرگاه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ رژیم منحوس صهیونیستی به منزل مسکونی وی همراه با همسرش به شهادت رسیدند.

در این راستا و به منظور واکاوی دوران هفت‌ساله مدیریت شهید در دانشگاه آزاد اسلامی و اثرات آن در استان‌های مختلف و تداوم راه ایشان، حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج به پرسش‌های خبرنگار خبرگزاری آنا پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانیم؛

آنا: برنامه‌ها، راهبرد‌ها و سیاست‌های دانشگاه در دوره ۷ ساله مدیریتی دکتر طهرانچی چه تحولاتی را در مجموعه کشوری دانشگاه و بویژه در استان متبوع شما رقم زد و اکنون چه تحولات استانی در پیش است.

کلانتری: دوران هفت‌ساله مدیریت شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی را می‌توان یکی از دوره‌های راهبردی و تحول‌ساز در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی دانست؛ دوره‌ای که طی آن با تدوین و اجرای «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی»، شاهد عبور از یک نظام آموزش عالی صرفاً مدرک‌گرا و شهریه‌محور به سمت یک نهاد علمی، مسئله‌محور و تمدن‌ساز بودیم.

ایشان با رویکردی آینده‌نگر، ساختار دانشگاه را بازطراحی و تلاش کردند الگوی حکمرانی آموزش عالی غیردولتی را بر پایه اصول علم نافع، اقتصاد مقاومتی، عدالت آموزشی و پاسخ‌گویی اجتماعی بازتعریف کنند.

در چارچوب همین راهبردها، می‌توان تحولات کلان این دوره را در محور‌های زیر دسته‌بندی کرد؛

بازتعریف نقش دانشگاه در منظومه حکمرانی ملی؛ دکتر طهرانچی با تکیه بر رویکرد تمدنی، دانشگاه آزاد را به‌عنوان یکی از اضلاع مؤثر در حکمرانی علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور معرفی کردند. دانشگاه در این نگاه، صرفاً محل آموزش نیست، بلکه نهاد تولید قدرت نرم و بستر پرورش سرمایه انسانی در تراز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و پیوند دانشگاه به تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شود.

استقرار نظام حکمرانی داده‌محور، شفاف و پاسخ‌گو؛ طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های پایش عملکرد، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اصلاح ساختار اداری، سامانه قرارداد‌ها، سامانه املاک، سامانه حقوقی و... و تفویض اختیارات مؤثر به استان‌ها، از جمله اقدامات زیربنایی بود که موجب ارتقای کارآمدی، شفافیت و سرعت تصمیم‌سازی در دانشگاه شد.

ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزشی بر اساس نیاز‌های آینده کشور؛ با مهارتی‌سازی رشته‌ها، بازمهندسی سرفصل‌های درسی، توسعه میان‌رشته‌ای‌ها و تعریف دوره‌های نوین متناسب با نیاز‌های روز جامعه، دانشگاه آزاد از یک نهاد حافظه‌محور به یک نهاد یادگیرنده و نوآور تبدیل شد.

تداوم عقلانی مسیر تحول دانشگاه آزاد/ تعاملات علمی و فناوری بین‌المللی افزایش یابد

تحول دیجیتال و توسعه زیرساخت‌های آموزش هوشمند؛ با طراحی و راه‌اندازی سامانه‌هایی مانند «آموزشیار»، «نظام ارزشیابی دیجیتال» و بستر آموزش ترکیبی، دانشگاه آزاد در زمره نخستین نهاد‌های آموزش عالی کشور قرار گرفت و به‌صورت ساختاری وارد حوزه تحول دیجیتال شد و موفقیت قابل‌توجهی را در مدیریت آموزش در دوران کرونا تجربه کرد.

اصلاح مدل مالی و کاهش وابستگی به شهریه؛ با هدایت شهید دکتر طهرانچی، مدل درآمدزایی دانشگاه به‌سمت استفاده از ظرفیت‌های فناورانه، خدمات پژوهشی، دوره‌های مهارتی، بهره‌برداری از املاک و همکاری‌های بین‌نهادی سوق یافت و در بسیاری از واحدها ازجمله در استان البرز، سهم شهریه در ترکیب درآمدی به حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

در استان البرز، سیاست‌های تحول‌گرایانه شهید دکتر طهرانچی با اهتمام کامل دنبال شد و مجموعه‌ای از اقدامات ساختاری و مأموریت‌محور در این راستا به مرحله اجرا درآمد.

از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان، راه‌اندازی سرا‌های نوآوری آوری استان البرز و در نهایت بازار فناوری و نوآوری با حضور بیش از ۷۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در مهر شهر، راه‌اندازی دانشکده‌های موضوع‌محور از جمله دانشکده هوش مصنوعی و فناوری‌های اجتماعی، صنعت ساختمان و محیط زیست، فناوری‌های نوین صنعتی، و...، اجرای طرح گلخانه هوشمند و پروژه کشاورزی کم‌زمین (میکروگرین) با رویکرد اقتصاد مقاومتی، طراحی سامانه حکمرانی استانی و ایجاد شورای نخبگان علمی دانشگاه در سطح استان، برگزاری دوره‌های تخصصی مهارت‌افزایی برای مدیران شهری، مهندسان و اصناف با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، اجرای طرح فناوری نان کامل، اجرای طرح کامل کشت بافت گیاهی، ایجاد بیش از ۸ مرکز تحقیقات فنی، علوم پایه و علوم انسانی،عقد قرارداد طرح‌های برون دانشگاهی، ایجاد مرکز استحصال فلزات گرانبها از برد‌های الکترونیکی و الکتریکی و تبدیل به احسن اموال و دارایی‌ها (تغییر کاربری و ساخت بیش از ۸ مدرسه، ایجاد کلینیک دام‌های کوچک، تبدیل به احسن کلینیک دام‌های بزرگ، و...)، اجرای پروژه‌های متنوع درآمدزایی غیرشهریه‌ای و توسعه پیوست‌های اجتماعی در حوزه آموزش عمومی و... را ذکر کرد.

دکتر رنجبر از جنس ساختار دانشگاه هستند و به‌خوبی با پیچیدگی‌ها، چالش‌ها و مزیت‌های شبکه عظیم دانشگاه آزاد آشنایی دارند. این شناخت از درون، به ایشان امکان می‌دهد تا بدون اتلاف وقت در شناخت مقدماتی با اتکا به سیاست‌های تثبیت‌شده دوره شهید طهرانچی، مسیر تحول را تعمیق، پالایش و عملیاتی‌تر دنبال کنند

شهید دکتر طهرانچی در تمامی این پروژه‌ها نه‌تنها نقش حامی و سیاست‌گذار، بلکه نقش ناظر علمی، تسهیل‌گر اجرایی و همراه عملیاتی را ایفا می‌کردند. ایشان با اعتمادی مؤثر به مدیران استانی، همواره بر این نکته تأکید داشتند که:
«دانشگاه باید از درون استان‌ها برخیزد و متناسب با مزیت‌های بومی، به کنشگر توسعه ملی تبدیل شود.»

در ادامه این مسیر، برنامه‌هایی همچون توسعه فاز دوم مرکز نوآوری، راه‌اندازی شهرک فناورانه، تقویت دیپلماسی علمی منطقه‌ای، توسعه آموزش‌های مهارتی صادرات‌محور و تبدیل دارایی‌های غیرفعال دانشگاه به سرمایه‌های مولد در دستور کار استان البرز قرار دارد.

بر این باوریم که رسالت مدیریتی ما در شرایط فعلی، نه صرفاً اجرای برنامه‌ها، بلکه صیانت از میراث اندیشه‌ای و راهبردی شهید دکتر طهرانچی است؛ شخصیتی که دانشگاه را از رکود به حرکت و از ساختار صرف به هویت تمدنی ارتقا بخشید.

آنا: نتایج اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه در ۴ سال گذشته در استان متبوع شما چه بوده است؟

کلانتری: پاسخ به این پرسش در حقیقت بیان کارنامه‌ای مستند از تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در مقیاس استانی است؛ به‌ویژه در استانی مانند البرز که با ویژگی‌هایی همچون تنوع صنعتی، تراکم جمعیتی، ظرفیت‌های کشاورزی فناورانه و هم‌جواری با پایتخت، واجد موقعیتی راهبردی در منظومه دانشگاه آزاد اسلامی است.

با اتکا به راهبرد‌های شهید دکتر طهرانچی و در چارچوب اجرای مرحله‌به‌مرحله سند تحول در چهار سال گذشته، استان البرز موفق شده است به‌صورت عینی و قابل سنجش در پنج محور اصلی سند، دستاورد‌های مشخص و پایدار را محقق کند؛

تحول در ساختار و مأموریت دانشگاه؛ با بازطراحی ساختار آموزشی و پژوهشی استان بر اساس مدل دانشگاه نسل چهارم، امروز واحد کرج به‌عنوان «دانشگاه مأموریت‌محور» در حوزه‌های فناوری، سلامت، کشاورزی و علوم انسانی کاربردی شناخته می‌شود و مصداق‌های آن، راه‌اندازی ۱۱ دانشکده تخصصی شامل دانشکده هوش مصنوعی و فناوری‌های اجتماعی، دانشکده کشاورزی، آب، غذا و فراسودمند‌ها، دانشکده تمدن و مطالعات جهان، دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی، دانشکده جامعه و رسانه و... پیاده‌سازی ساختار هیئت‌رئیسه استان‌پایه با مشارکت همه واحد‌ها و مراکز است.

تحول در نظام آموزش و برنامه‌ریزی درسی؛ در این مدت، بیش از ۹۰ رشته ایجاد و یا بازآرایی محتوایی شدند، آموزش‌های مهارتی گسترش یافت و میان‌رشته‌ای‌های جدید تعریف شدند. آموزش ترکیبی و پروژه‌محور هم در دستور کار قرار گرفت که مصداق‌های آن ایجاد ۸ مدرسه ویک پانسیون مطالعاتی، تعریف دوره‌های مهارتی مشترک با سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها، اتاق بازرگانی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و ارتقای محتوای رشته‌های علوم انسانی با تلفیق فناوری و مهارت‌های نرم است.

تداوم عقلانی مسیر تحول دانشگاه آزاد/ تعاملات علمی و فناوری بین‌المللی افزایش یابد

تنوع‌بخشی به منابع درآمد و اصلاح ساختار مالی؛ سهم درآمد‌های غیرشهریه‌ای در استان از حدود کمتر از ۵ درصد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۰ درصد در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است. این دستاورد حاصل اجرای طرح‌های فناورانه، کشاورزی هوشمند، خدمات پژوهشی، و آموزش‌های آزاد و تبدیل به احسن اموال است که باعث شد استان البرز رتبه یک کشوری در ارتقای بهروری و اقتصادی کسب کند.

مصداق‌های این موفقیت، راه‌اندازی بازار نوآوری استان البرز با حضور ۷۰ شرکت، تجاری‌سازی بیش از ۲۰ محصول دانش‌بنیان، راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی، خدمات پزشکی در منزل، کارگاه‌های تولید لباس فرم و اجرای طرح «تولید نان کامل» با برند دانشگاه و... است.

تحول در ارتباط دانشگاه با جامعه، صنعت و دولت؛ بر اساس سیاست دانشگاه اجتماعی، دانشگاه آزاد البرز طی چهار سال گذشته، وارد عرصه کنشگری فعال در مسائل توسعه شهری، سلامت عمومی، کشاورزی دانش‌بنیان، و آموزش عمومی شده است و مصداق‌های آن عقد بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه عملیاتی با شهرداری، شورای شهر، سازمان صمت، جهاد کشاورزی و صنایع استان، اجرای طرح پویش دانشجویی در صنعت و راه‌اندازی مرکز TMC، راه‌اندازی دهکده سلامت فناورانه و گلخانه هوشمند و برگزاری مستمر دوره‌های ارتقای مهارت برای دهیاران، شهرداران، اصناف و نهاد‌های اجتماعی را شامل می‌شود.

 تقویت جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی ملی و منطقه‌ای؛ به‌دلیل ارتقای شاخص‌های عملکردی در آموزش، پژوهش، زیرساخت، و ارتباطات علمی، رتبه دانشگاه آزاد استان البرز در پایگاه ISC به شکل چشمگیری بهبود یافت.

شهید دکتر طهرانچی تلاش کرد چهره اجتماعی و تمدنی دانشگاه آزاد را در جامعه بازسازی کند. امروز باید این اعتماد عمومی که به واسطه اقدامات فناورانه، خدمات مهارتی، پاسخ‌گویی اجتماعی و کنش‌گری فرهنگی ایجاد شده، حفظ و تقویت شود

مصداق‌های این ارتقا، ارتقای رتبه واحد کرج به رتبه A+ در نظام رتبه‌بندی داخلی دانشگاه آزاد، صعود به رتبه ۳۰ کشوری در رتبه‌بندی ISC، راه‌اندازی دفتر همکاری‌های بین‌الملل و دفتر کنسولی استان و توسعه فعالیت‌های علمی بین‌المللی در قالب جذب دانشجوی خارجی و پروژه‌های مشترک هستند.

سند تحول و تعالی در استان البرز نه‌فقط به‌عنوان یک سند اداری، بلکه به‌مثابه نقشه راه مدیریتی و توسعه‌ای مورد توجه و اجرا قرار گرفته است. پیاده‌سازی آن، موجب ارتقای کارآمدی، بهبود کیفیت، افزایش استقلال مالی و تعمیق ارتباط دانشگاه با جامعه شده است.

باید تأکید کنم که همه این تحولات، مرهون هدایت‌های فکری، حمایت‌های راهبردی و پیگیری‌های مستمر شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی بود؛ مدیری که معتقد بود «تحول باید در میدان محقق شود، نه صرفاً در متن سند» و ما در استان البرز تلاش کردیم این باور را به عینیت برسانیم.

آنا: سرپرستی دکتر بیژن رنجبر در دانشگاه را در ادامه مسیر شهید دکتر طهرانچی و تحولات صورت‌گرفته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کلانتری: دکتر بیژن رنجبر چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه آموزش عالی کشور و از مدیران باسابقه، متعهد و نظام‌مند جمهوری اسلامی ایران هستند. ایشان دارای پیشینه‌ای علمی در حوزه علوم زیستی، فیزیک و مدیریت پژوهشی بوده و پیش از این، مسئولیت‌هایی همچون معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، معاون سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ریاست پژوهشگاه‌ها و مراکز راهبردی کشور را بر عهده داشته‌اند.

ورود دکتر رنجبر به رأس مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، پس از شهادت مظلومانه دکتر محمدمهدی طهرانچی در شرایطی حساس و پیچیده صورت گرفت؛ شرایطی که دانشگاه آزاد در اوج یک روند تحول‌آفرین ساختاری و تمدنی بود و نیازمند مدیریتی متعادل، باتدبیر و دارای درک عمیق از اقتضائات این مسیر.

بررسی رفتار مدیریتی دکتر بیژن رنجبر در این مدت کوتاه نشان می‌دهد که ایشان از همان ابتدا با احترام به میراث فکری و تحولی شهید دکتر طهرانچی بر لزوم تداوم راهبرد‌های کلان دانشگاه تأکید کرده‌اند. در موضع‌گیری‌های رسمی خود، ضمن تأکید بر حفظ آرامش ساختاری دانشگاه، رویکرد برنامه‌محور و مبتنی بر خرد جمعی را در پیش گرفته‌اند و در تعامل با مدیران استانی و رؤسای واحدها بر شنیدن، اعتمادسازی و تدبیر گام‌به‌گام در مسیر تحول دانشگاه تأکید دارند.

تداوم عقلانی مسیر تحول دانشگاه آزاد/ تعاملات علمی و فناوری بین‌المللی افزایش یابد

آنچه در ارزیابی ما به‌عنوان مدیران استانی مشهود است، آن است که دکتر رنجبر از جنس ساختار دانشگاه هستند و به‌خوبی با پیچیدگی‌ها، چالش‌ها و مزیت‌های شبکه عظیم دانشگاه آزاد آشنایی دارند. این شناخت از درون، به ایشان امکان می‌دهد تا بدون اتلاف وقت در شناخت مقدماتی با اتکا به سیاست‌های تثبیت‌شده دوره شهید طهرانچی، مسیر تحول را تعمیق، پالایش و عملیاتی‌تر دنبال کنند.

بی‌تردید، دانشگاه آزاد در این مرحله نیازمند مدیری است که نه دچار شتاب‌زدگی شود، نه گرفتار انفعال و دکتر رنجبر تاکنون نشان داده‌اند که این اعتدال هوشمندانه در سبک مدیریتی‌شان وجود دارد.

آنا: آینده دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید و دکتر رنجبر باید چه مسیری را در پیش بگیرند؟ آیا تداوم برنامه‌های تحولی شهید دکتر طهرانچی ضرورت دارد؟

کلانتری: آینده دانشگاه آزاد اسلامی را با توجه به ظرفیت‌های گسترده علمی، فناورانه، انسانی و ساختاری که در طی چهار دهه شکل گرفته و به‌ویژه در دوران تحول‌آفرین مدیریت شهید دکتر طهرانچی تعمیق یافته، بسیار امیدبخش می‌دانم. این دانشگاه اکنون در نقطه‌ای ایستاده است که می‌تواند به عنوان یک نهاد مرجع تمدنی در منظومه آموزش عالی کشور و حتی در جهان اسلام ایفای نقش کند؛ به‌شرط آنکه جهت‌گیری‌های تحولی خود را با ثبات، تدبیر و هوشمندی ادامه دهد.

بدون تردید، دکتر بیژن رنجبر از جمله چهره‌های علمی و مدیریتی برجسته کشور هستند که برخوردار از سابقه‌ای معتبر در حوزه‌های سیاست‌گذاری علم و فناوری، دانشگاه‌داری و اداره نهاد‌های پژوهشی سطح بالا هستند. سابقه ایشان در معاونت‌های کلیدی علمی کشور و شناخت عمیق ایشان از بدنه دانشگاهی، مزیتی ممتاز برای استمرار بخشیدن به مسیر رشد دانشگاه آزاد اسلامی است.

یکی از ظرفیت‌های مهم مدیریت دکتر رنجبر، پیشینه قوی ایشان در حوزه دیپلماسی علمی و پژوهش‌های فرامرزی است. با توجه به تحول نقش دانشگاه‌ها در نظام بین‌الملل، بهره‌گیری از این تجربه می‌تواند دانشگاه آزاد اسلامی را وارد فصل جدیدی از تعاملات بین‌المللی مؤثر، آموزش‌های مشترک، و پروژه‌های پژوهشی جهانی کند؛ حرکتی که کاملاً در امتداد نگاه تمدنی شهید طهرانچی است

با شناختی که از دکتر رنجبر وجود دارد، یقین دارم که ایشان با همان رویکرد کلان‌نگر، واقع‌بین و متعهد به مصالح راهبردی نظام به درستی نسبت به موارد زیر توجه دارند؛

ضرورت تداوم عقلانی مسیر تحول ساختاری دانشگاه؛ تحول دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر از سطح شعار فراتر رفت و در قالب سیاست‌های اجرایی، ساختار‌های جدید و تغییر در رفتار علمی واحد‌ها عینیت یافت. این مسیر، حاصل یک اجماع حرفه‌ای بود که در پرتو رهبری شهید طهرانچی تثبیت شد و امروز ادامه یافتن هوشمندانه آن یک ضرورت راهبردی است. دکتر رنجبر با درک صحیح از این اهمیت در همان آغاز دوره سرپرستی بر صیانت از این مسیر تأکید کردند.

لزوم عبور از «نقطه آغاز تحول» به «مرحله بلوغ و نهادینه‌سازی»؛ اکنون که بسیاری از ارکان تحول در دانشگاه از طراحی مفهومی به مرحله اجرا رسیده‌اند، مدیریت عالی دانشگاه باید در جهت نهادینه‌سازی، تعمیق و ارزیابی کیفی این برنامه‌ها حرکت کند. طبیعی است که دکتر رنجبر با تجربه گسترده خود در برنامه‌ریزی راهبردی به‌خوبی می‌دانند که هر تحولی پس از استقرار، نیازمند پایش مستمر، بازخورد‌های واقعی و انعطاف ساختاری است تا بتواند پایدار و ثمربخش باقی بماند.

اهمیت تثبیت سرمایه اجتماعی دانشگاه و افزایش اعتماد عمومی به نقش دانشگاه آزاد در توسعه ملی؛ شهید دکتر طهرانچی تلاش کرد چهره اجتماعی و تمدنی دانشگاه آزاد را در جامعه بازسازی کند. امروز باید این اعتماد عمومی که به واسطه اقدامات فناورانه، خدمات مهارتی، پاسخ‌گویی اجتماعی و کنش‌گری فرهنگی ایجاد شده، حفظ و تقویت شود. بی شک، مدیریت فعلی با همان منش آرام، علمی و آینده‌نگر دکتر رنجبر، این سرمایه ارزشمند را صیانت کرده و گسترش دهد.

افزایش تعاملات علمی و فناوری بین‌المللی در تراز دانشگاه تمدن‌ساز؛ یکی از ظرفیت‌های مهم مدیریت دکتر رنجبر، پیشینه قوی ایشان در حوزه دیپلماسی علمی و پژوهش‌های فرامرزی است. با توجه به تحول نقش دانشگاه‌ها در نظام بین‌الملل، بهره‌گیری از این تجربه می‌تواند دانشگاه آزاد اسلامی را وارد فصل جدیدی از تعاملات بین‌المللی مؤثر، آموزش‌های مشترک، و پروژه‌های پژوهشی جهانی کند؛ حرکتی که کاملاً در امتداد نگاه تمدنی شهید طهرانچی است.

به آینده دانشگاه آزاد اسلامی بسیار خوش‌بین و امیدوار هستم، به‌ویژه در سایه مدیریت عالمانه، سنجیده دکتر رنجبر، اطمینان دارم که ایشان با شناختی که از ظرفیت‌ها، چالش‌ها و الزامات این نهاد عظیم دارند، با تکیه بر تجربه ملی خود و درک درست از مسیر طی‌شده، مسیر تحولی دانشگاه را نه تنها ادامه خواهند داد، بلکه در مرحله‌ای بالاتر از بلوغ و اثربخشی قرار خواهند داد.

در سطح استان‌ها نیز با تمام ظرفیت‌های علمی، مدیریتی و انسانی موجود، خود را متعهد می‌دانیم که در مسیر پیشرفت دانشگاه، همگام و هم‌افق با مدیریت عالی و تحت هدایت دکتر رنجبر با روحیه‌ای جهادی، پرتلاش و پیشرو، این مسیر متعالی را با قوت ادامه دهیم.

به گزارش آنا، شهید طهرانچی و همسر ایشان در حمله سحرگاه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ رژیم منحوس صهیونیستی به منزل مسکونی وی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب