۲۸/ خرداد /۱۴۰۴
08:59 30 / 02 /1404

تحول در آموزش عالی با محور نخبگان و گفتمان‌سازی علمی

تحول در آموزش عالی با محور نخبگان و گفتمان‌سازی علمی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بر ضرورت بازنگری در مأموریت دانشگاه‌ها و حرکت به‌سوی دانشگاه نسل چهارم با اتکا به سرمایه انسانی، نخبگان و اندیشه‌ورزی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، جلسه هم‌اندیشی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با هدف تبادل نظر درباره دغدغه‌ها و اولویت‌های علمی، فرهنگی و مدیریتی با حضور رئیس دانشگاه، جمعی از استادان فرهیخته، نخبگان جوان، اعضای هیئت علمی، مسئولان تشکل‌های دانشجویی و فعالان انجمن‌های علمی برگزار شد.

ابراهیم رحیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در این نشست با تشریح وضعیت فعلی دانشگاه‌ها در نظام آموزش عالی کشور و الزامات حرکت در مسیر پیشرفت و کارآمدی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی امروز در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های بومی، اعتماد به نخبگان و استفاده از خلاقیت دانشجویان و استادان جوان، به یک مرجع علمی و فرهنگی در استان و کشور تبدیل شود. لازمه تحقق این هدف، ایجاد بستر مناسب برای مشارکت واقعی دانشگاهیان در فرایند‌های تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی است.

وی افزود: یکی از راهبرد‌های اصلی مدیریت دانشگاه، حمایت از گفت‌و‌گو‌های همدلانه و گفتمان‌سازی علمی و فرهنگی درون دانشگاه است. جلسات هم‌اندیشی نظیر این نشست، به‌منزله پل ارتباطی میان بدنه علمی و مدیریت دانشگاه عمل کرده و ما را در اتخاذ تصمیماتی واقع‌گرایانه و مسئله‌محور یاری می‌دهد.

ضرورت بازتعریف نقش دانشگاه در شرایط جدید کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به تحولات پرشتاب جهانی در عرصه علم و فناوری و نیاز کشور به دانشگاه‌های کارآمد، خاطرنشان کرد: دانشگاه دیگر نباید صرفاً یک نهاد آموزشی باشد، بلکه باید به یک زیست‌بوم نوآوری، فناوری، مهارت‌آموزی و حل مسئله تبدیل شود. ما باید خود را با ویژگی‌های دانشگاه نسل چهارم وفق دهیم؛ دانشگاهی که نه‌تنها مولد علم، بلکه منشأ تحول در جامعه و اقتصاد دانش‌بنیان است.

رحیمی با تأکید بر توانمندسازی تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی، گفت: دانشجویان و جوانان ما پتانسیل‌های بی‌نظیری دارند. اگر بستری برای بروز خلاقیت و مدیریت مسئولانه در اختیار آنها قرار گیرد، شاهد شکوفایی ظرفیت‌هایی خواهیم بود که نه‌تنها در سطح دانشگاه، بلکه در سطح ملی اثرگذار خواهد بود. تشکل‌ها نباید صرفاً به برگزاری مناسبت‌ها محدود شوند، بلکه باید به پایگاهی برای ایده‌پردازی، نقد سازنده، ترویج علم و مشارکت واقعی در توسعه دانشگاه تبدیل شوند.

از شعار تا عمل: برنامه‌ریزی برای تحول واقعی

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اولویت‌های مدیریت فعلی دانشگاه، اظهار کرد: به‌دور از شعارگرایی، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق، عینی و با قابلیت اجرا هستیم. بازنگری در سرفصل‌های درسی، تقویت فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، توسعه مهارت‌آموزی، ارتباط منسجم با صنعت و ارتقاء جایگاه پژوهش‌های کاربردی در دستور کار ما قرار دارد.

وی به نقش اساتید در این مسیر اشاره کرد و گفت: اساتید بازوی اصلی هر تحول علمی هستند. باید از ظرفیت فکری آنان در شورای‌های تخصصی، کارگروه‌های مشورتی و نشست‌های علمی بهره‌مند شویم. ما از مشارکت واقعی استادان در مدیریت علمی دانشگاه استقبال می‌کنیم.

استادان، پژوهشگران و فعالان دانشجویی حاضر در جلسه در بخش پایانی این نشست به بیان دیدگاه‌ها، نقد‌ها و پیشنهاد‌های خود پرداختند. محور‌های مطرح‌شده شامل تسهیل فرایند‌های پژوهشی، کاهش بروکراسی، ارتقای خدمات آموزشی، فراهم‌سازی بستر‌های کارآفرینی دانشجویی، و تقویت فعالیت‌های فرهنگی بود.

رحیمی با شنیدن دغدغه استادان، ضمن قدردانی از شفافیت و دلسوزی مطرح‌شده در این دیدگاه‌ها، تأکید کرد: جمع‌بندی مطالب ارائه‌شده در این نشست، در قالب یک بسته اجرایی به معاونت‌های مربوطه ارجاع خواهد شد تا در فرایند‌های تصمیم‌سازی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب