آقامیری در صحن شورا

از پنجاه سال خدمت در توسعه مترو تهران تا صرفه‌جویی ۳۰۰ میلیون لیتری بنزین در سال

از پنجاه سال خدمت در توسعه مترو تهران تا صرفه‌جویی ۳۰۰ میلیون لیتری بنزین در سال
در پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت مترو تهران، سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر، با تقدیر از پنج دهه تلاش متخصصان و کارگران این حوزه، مترو را نه‌تنها زیرساختی حیاتی برای حمل‌ونقل پایتخت بلکه عاملی مؤثر در صرفه‌جویی انرژی، کاهش آلودگی و ایجاد اشتغال دانست.

به گزارش خبرنگار آنا؛ در جریان برگزاری سیصد و بیست و ششمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران، با اشاره به ۲۴ اریبهشت، پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت مترو تهران ، ضمن تبریک این مناسبت ارزشمند، از زحمات و تلاش‌های تمامی کارگران، تکنسین‌ها، متخصصان و مدیران و فعالان این مجموعه عظیم شهری در ادوار مختلف صمیمانه قدردانی کرد.

وی افزود: جا دارد از همه کسانی که در این پنج دهه، برای توسعه مترو تهران تلاش کردند قدردانی کنیم. نتیجه این زحمات امروز به شکل یک شبکه عظیم و گسترده نمایان شده که حدود ۳۱۰ کیلومتر مسیر و حدود ۱۶۰ ایستگاه فعال دارد و ایستگاه صادقیه اولین ایستگاه شبکه مترو می باشد که در سال 77 افتتاح شد. 

آقامیری تصریح کرد: در میان ۲۵۰ شهر دنیا، شبکه مترو تهران رتبه بیستم را داراست و در سطح ملی نیز شبکه متروی کشور در رتبه سیزدهم جهان قرار دارد. امروز، این شبکه بزرگ شهری، به‌طور میانگین، روزانه بین دو تا دو و نیم میلیون نفر از شهروندان را جابه‌جا می‌کند. این میزان استفاده، سالانه معادل ۳۰۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین به همراه دارد، که نشان‌دهنده اثرگذاری کلان آن در حوزه انرژی و محیط‌زیست است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی خطوط مترو تهران گفت: اکنون هفت خط فعال داریم و عملیات اجرایی چهار خط دیگر شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز آغاز شده است. به‌ویژه برای خطوط ۹ و ۱۰ که عملاً کارهای حفاری و اجرایی آنها شروع شده است. امیدواریم در همین دوره، تمام خطوط فعال شده و آماده تحویل به دوره‌های بعدی و مدیران توانمند آینده باشند تا مسیر توسعه پایدار را ادامه دهند.

رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورا با اشاره به ظرفیت فعلی واگن‌ها در پایتخت ادامه داد: در حال حاضر مترو تهران دارای حدود ۱۱۰۰ واگن است، اما ظرفیت بهره‌برداری از ۳۰۰۰ واگن را نیز دارد که برای پاسخگویی به نیاز جمعیتی و ترافیکی شهر باید به این سمت حرکت کنیم. این موضوع نیازمند عزم جدی در تأمین ناوگان، چه از طریق تولید داخلی و چه واردات واگن است.

او در ادامه به جنبه اقتصادی مترو نیز اشاره و خاطرنشان کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو امروز به‌طور میانگین حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است، و در کنار آن، ساخت هر کیلومتر مترو ۸۲۵ شغل مستقیم در شهر تهران ایجاد می‌کند؛ این یعنی مترو نه تنها زیرساخت حمل‌ونقلی بلکه موتور محرکه‌ای برای اشتغال نیز هست.

آقامیری در بخش پایانی سخنانش، به صورت خاص از مدیران و فعالان حال حاضر و پیشین شرکت مترو تهران تقدیر و تشکر کرد

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب