آموزش‌های شهروندی باید با زبان مردم و نیازهای واقعی جامعه طراحی شود

آموزش‌های شهروندی باید با زبان مردم و نیازهای واقعی جامعه طراحی شود
مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران بر اهمیت طراحی آموزش‌های متناسب با نیازهای واقعی جامعه تأکید کرد و گفت: نباید از پشت میز برای مردم نسخه پیچید؛ آموزش شهروندی باید با زبان مردم و بر اساس زیست‌بوم هر محله طراحی شود.

به گزارش خبرنگار آنا، مهدی امیری، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، در آیین تجلیل از معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شهر تهران، بر اهمیت طراحی آموزش‌های متناسب با نیاز‌های واقعی جامعه تأکید کرد و گفت: نباید از پشت میز برای مردم نسخه پیچید؛ آموزش شهروندی باید با زبان مردم و بر اساس زیست‌بوم هر محله طراحی شود.

وی با بیان اینکه «آموزش شهروندی تنها پخش بروشور و بنر نیست»، افزود: اگر این آموزش‌ها بر پایه مشارکت مردمی و نیازسنجی میدانی طراحی نشود، تأثیری بر تغییر رفتار شهروندی نخواهد داشت. ما نیازمند آموزش‌های تحول‌آفرین، عمیق و قابل لمس برای شهروندان هستیم.

امیری با اشاره به طرح‌های موفق در حوزه آموزش مشارکتی در برخی مناطق تهران گفت: هر جا مردم پای کار آمدند، تغییر رخ داد. اگر آموزش شهروندی را از حالت فرمایشی خارج کنیم و آن را به گفت‌و‌گو تبدیل کنیم، نتایج ماندگارتری خواهیم دید.

وی همچنین از لزوم بازنگری در رویکرد‌های گذشته سخن گفت و تأکید کرد: زمان آن رسیده که آموزش‌های شهروندی از حالت شعاری فاصله بگیرد و به ابزار تغییر سبک زندگی شهری بدل شود.

امیری خواستار ایجاد شبکه‌های آموزش محلی و استفاده از ظرفیت نهاد‌های مردمی و شورایاران شد و گفت: کلید موفقیت ما در آموزش شهروندی، اعتماد به مردم و مشارکت‌دادن آنها در فرایند آموزش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب