12:31 13 / 02 /1404
مدیرعامل آنی‌یاب در گفتگو با آناتک:

همکاری ما با دفاتر پیشخوانی که مردم را مجبور به استفاده از آنی‌یاب کنند به مرور قطع می‌شود

همکاری ما با دفاتر پیشخوانی که مردم را مجبور به استفاده از آنی‌یاب کنند به مرور قطع می‌شود
کسانی که مدرکی گم کرده‌اند یا گوشی آن‌ها سرقت شده است به احتمال زیاد نام استارتاپ آنی‌یاب را شنیده‌اند که در زمینه‌های مختلفی مانند ردیابی گوشی و مدارک مفقودی فعالیت می‌کند و برچسب‌های این مجموعه را دیده‌اند. در برخی از دفاتر خدمات الکترونیک دولت، متصدیان ما را به نوعی در معذوریت قرار می‌دهند تا ملزم به خرید این برچسب‌ها شویم و همین کار سبب ایجاد برخی نارضایتی‌ها شده است. اما مدیرعامل این شرکت می‌گوید که هیچ اجباری برای استفاده از خدمات ما وجود ندارد و اگر مردم الزام یا اجبار را گزارش کنند با دفاتر خاطی از طریق جریمه، کاهش درصدانه (پورسانت) و قطع همکاری برخورد خواهیم کرد. در ادامه گفتگوی آناتک با سید مهدی قیصری مدیرعامل این مجموعه را می‌خوانید.

خبرنگار آناتک: اولین محصول شما مربوط به جستجوی گوشی‌های سرقتی و کمک به یافتن آن‌ها بود یا پیش از آن محصول دیگری هم داشتید؟

قیصری: نخستین محصول که عرضه کردیم، برجسبی بود که روی مدارک نصاب می‌شد و ارتباط نرم‌افزاری با گوشی مالک مدرک داشت. این ارتباط سبب می‌شد تا زمانی که مدرک پیدا می‌شود محل یا شمارۀ یابنده به اطلاع او برسد.

ما در توسعه‌های بعدی از طریق برقراری ارتباط با اپراتورها امکانی به سیستم خود اضافه کردیم که علاوه بر بحث مفقودی در موضوعاتی مانند تلفن همراه امکان پیگیری سرقت را هم فراهم می‌کرد. نحوۀ کار سیتستم به این شکل است که اگر کسی قصد سوء استفاده از گوشی سرقتی را داشته باشد و سیم‌کارت جدیدی وارد گوشی کند به اطلاع مالک می‌رسانیم که شماره‌ای در حال سوء استفاده از وسیلۀ شما است و او می‌تواند از طریق قانونی پیگیر احقاق حق خود باشد.

البته اپراتورها و برخی شرکت‌های دیگر هم هستند که سرویس مشابهی دارند اما ما نیز به عنوان یک مجموعۀ فناور این محصول را به مشترکان خود ارائه داده‌ایم.

خبرنگار آناتک: برخی اوقات مسائلی مطرح می‌شود که فعالیت‌های شرکت‌هایی مانند شما سبب شده تا پیدا کردن گوشی‌های سرقتی به دلیل آگاه شدن سارقین از امکان ردیابی و فروش خُرد قطعات موبایل برای جلوگیری از رهگیری تلفن‌های همراه دشوار شود، خود شما به عنوان مدیر شرکتی که در حوزۀ کمک به یافتن دستگاه‌های دیجیتال سرقتی فعال است، این موضوع را قبول دارید؟

قیصری: واقعیت این است که فرد سارق معمولاً سعی دارد تا اطلاعات خود را برای موفقیت سرقت‌هایش به روز نگه دارد، به همین جهت نمی‌توان با این عنوان که برخی شرکت‌ها در بخش خصوصی خدمتی را ارائه می‌دهند که اکنون خود اپراتورها نیز مشغول به ارائۀ آن هستند، چنین نتیجۀ کلی را گرفت.

چنین نگاهی را می‌توان به همۀ محصولات ضدسرقت مانند دزدگیرهای خودرو تعمیم داد که سارقین برای از کار انداختن آن‌ها هم روش‌های خاصی دارند. روش‌ها و ابزارهای از کار انداختن سیستم‌های ضدسرقت همیشه وجود دارند و مانند ابزارهای ضدسرقت آن‌ها نیز به طور مستمر به روز می‌شوند بنابراین امکان یک نتیجه‌گیری کلی وجود ندارد. خدماتی مانند آنچه ما برای ردیابی گوشی‌های هوشمند مانند خود اپراتورها یا برخی از شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهیم سعی دارد تا مسیر یافتن گوشی سرقتی را کوتاه کند و آمار دقیقی هم وجود ندارد که چند سارق به دلیل فعالیت مجموعه‌هایی مانند ما تصمیم گرفته‌اند که موبایل سرقت شده را خُرد کرده و بفروشند.

خبرنگار آناتک: خیلی از ما وقتی مدرک هویتی خود را گم می‌کنیم و برای دریافت دوبارۀ آن به دفاتر پیشخوان مراجعه می‌کنیم، شاهد هستیم که متصدیان دفاتر به نوعی مراجعه کننده را مجبور به استفاده از خدمات مجموعه‌هایی مانند شما می‌کنند و ثبت نام در سایت چنین سرویس‌هایی برای یافتن مدرک را الزامی می‌دانند، گاهی اوقات هم وقتی برای دریافت کارت ملی هوشمند یا مدارکی از این دست به دفاتر مراجعه می‌کنیم، نصب برچسب رهیابی شرکت شما را به نوعی اجباری بیان می‌کنند، آیا قراردادی بین شما و دفاتر وجود دارد که آن‌ها را مجاب به اتخاذ این رویکرد غیرواقعی می‌کند؟

قیصری: همکاران من یا کسانی به نمایندگی از مجموعۀ ما در بسیاری از دفاتر پیشخوان، دفاتر خدمات الکترونیک پلیس، ترمینال‌های مسافری مستقر هستند، البته در برخی از این مجموعه‌ها فردی از کارکنان خود دفتر به ارائه سرویس‌های ما مشغول می‌شود و در ازای فروش سرویس درصدی را به عنوان مشوق فروش دریافت می‌کنند اما در همۀ این روش‌های همکاری یک چیز ثابت است، اجباری برای خرید سرویس از ما توسط مراجعه کنندگان دفاتر وجود ندارد.

البته شاید برخی از افراد در دفاتر هنگام بازاریابی به دلیل مسائلی مانند ازدحام بالای خدمت گیرندگان و فرصت کمی که دارند، طوری عمل کنند که موضوع از سمت خدمت گیرنده به نوعی اجبار تعبیر شود اما سرویس از نظر ما اختیاری و انتخابی است.

قاهدۀ کلی این است که هرچقدر خدمت‌گیرنده اطلاعات بیشتری دربارۀ خدمات سرویس و امکانات ویژۀ آن داشته باشد، احتمال انتخاب آن افزایش پیدا می‌کند اما واقعیت این است که در مکان‌هایی مانند دفاتر پیشخوان که ازدحام زیادی وجود دارد، خدمات به خوبی شنیده نمی‌شود و گاهی مخاطب احساس می‌‌کند که تحمیل و اجباری برای او وجود دارد.

خبرنگار آناتک: با همۀ این‌ها اگر مخاطب جایی احساس کرد که تحمیلی به او انجام شده است، چطور به شما اطلاع دهد؟

قیصری: همۀ سرویس‌های ما پیش از فعالسازی باید در سرور شرکت ثبت (ریجستر) شوند. شرکت به همۀ محصولات خود سریالی اختصاص داده‌ است که وقتی کسی خدمتی را خریداری می‌کند، آن سریال باید برای ما ارسال شود. سامانۀ ما بعد از اینکه سریال را دریافت می‌کند به طور خودکار پیامکی برای خدمت گیرنده می‌فرستد که حاوی یک نشانی اینترنتی است و فرد با کلیک کردن روی آن به صفحۀ نظرسنجی هدایت می‌شود تا میزان رضایتش از خرید خود را مشخص کند. قیمت سرویس دریافتی هم برای مشترک پیامک می‌شود تا شاهد گران فروشی نباشیم. 

خدمت گیرنده از این طریق می‌تواند مشکلات احتمالی را به ما گزارش کند تا شرکت با بررسی و ارزیابی گزارش او در صورت وقوع تخلف با عامل عرضۀ خدمت برخورد لازم را انجام دهد. 

خبرنگار آناتک: چه برخوردی با دفتر خاطی انجام می‌دهید؟

قیصری: روش‌های مختلفی پیش‌بینی شده است. برای نمونه اگر محرز شود که سرویسی با تخلف به فردی فروخته شده است، ما سرویس را برای خدمت گیرنده رایگان می‌کنیم و دفتر خاطی هم دوبرابر قیمت سرویس که عرضه کرده است، جریمه خواهد شد. رتبۀ اعتباری دفاتر متخلف نیز به مرور نزد ما کاهش پیدا می‌کند و براساس ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهیم اگر تخلفات دفتری ادامه داشته باشد به تدریح میزان درصدانه (پورسانت) که برای فروش سرویس دریافت می‌کند، کاهش می‌بابد. گام نهایی هم در صورت عدم اصلاح، قطع همکاری کامل با دفتر خاطی است.

خبرنگار آناتک: چه الزام و تضمینی وجود دارد که دفتر جریمۀ شما را بپذیرد؟

قرارداد حقوقی الزام آور و محکمی بین ما و دفاتر وجود دارد و آن‌ها موظف به ارائۀ خدمت با نرخ مصوب هستند. پیامک‌هایی هم که ما هنگام فعالسازی سرویس برای مشترک ارسال می‌کنیم سبب می‌شود که او از قیمت خدمت دریافتی آگاه شود و نشانی اینترنتی زیر پیامک‌ها نیز به خدمت گیرنده امکان می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازخورد خدمت دریافتی را به ما ارائه کند.

اپراتور ما به محض دریافت گزارش مغایرت قیمت یا نارضایتی با خدمت گیرنده تماس می‌گیرد و دفتر خدمت دهنده نیز به واسطۀ سریال فعالسازی شناسایی می‌شود. چنانچه متخلف از پرسنل شرکت باشد با او برخورد اداری صورت می‌گیرد اما اگر عامل فروش باشد به نحوی گفته شد با او برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا