۲۷/ خرداد /۱۴۰۴

جباری: نحوه چینش کانتینرها و عدم ترخیص به‌موقع کالا از عوامل اصلی وقوع حادثه بندر شهیدرجایی است

جباری: نحوه چینش کانتینرها و عدم ترخیص به‌موقع کالا از عوامل اصلی وقوع حادثه بندر شهیدرجایی است
رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان و عضو کمیسیون عمران مجلس گزارشی از بازدید میدانی نمایندگان عضو این کمیسیون از بندر شهیدرجایی ارائه و بر لزوم پاسخگو کردن وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و راه درباره وظایف قانونی در این رابطه، تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، احمد جباری، عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با اشاره به حضور خود و جمعی از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی در بندر شهید رجایی برای بررسی ابعاد مختلف وقوع حادثه اخیر در این بندر، گفت: در جریان بررسی‌های میدانی متوجه شدیم مشکلات بین دستگاهی فراوانی وجود دارد که هر کدام به نوعی زمینه‌ساز وقوع چنین حادثه دردناکی در بندر شهید رجایی شده است.

نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعلل در انجام دقیق وظایف وزارتخانه‌های صمت، راه و اقتصاد تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته به این واقعیت رسیدیم کوتاهی‌هایی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص نحوه دپوی کالا نیز صورت گرفته است.

وی در توضیح این موضوع با بیان اینکه بندر شهید رجایی یکی از بزرگ‌ترین بنادر کشور است که کالا‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی و کشتی‌های کانتینربر در آن تخلیه و بارگیری می‌کنند، اظهار داشت: نحوه چینش کانتینر‌ها و عدم جداسازی کالا‌هایی حاوی مواد اشتعال زا، مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع مختلف، البسه و مواد خوراکی از نقاط ضعف محرز در این بندر بود.

جباری در ادامه وزارت صمت را نیز در وقوع این حادثه دارای وظیفه دانست که باید پاسخگو باشد و بیان داشت: بسیاری از کالا‌های وارداتی هنوز از سوی وزارت صمت ثبت سفارش نشده بودند در حالی که باید بعد از ثبت، ترخیص می‌شدند و سیستم‌های آنها به خاطر تصمیمات خلق الساعه قفل شده از این رو گمرک و وزارت صمت باید پاسخگو باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در ادامه با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار برای مدیریت پیشگیری از وقوع چنین حوادث ناگواری، بیان داشت: قوانین متعددی در این خصوص وجود دارد، اما متأسفانه آیین نامه‌های اجرایی آن به درستی تدوین نشده تا جایی که گویا اصل قانون نادیده گرفته شده است از این رو باید اصلاح ساختار‌ها را به گونه‌ای انجام دهیم که آنها را پاسخگو کنیم.

وی همچنین به وظیفه بانک مرکزی در وقوع این حادثه به دلیل عدم همکاری برای ترخیص به موقع کالا‌ها اشاره و بیان کرد: بانک مرکزی باید تسهیلات و ارز لازم برای ترخیص کالا‌ها را بدهد این در حالی است که کالا به بندر آمده، اما بانک مرکزی ارز نمی‌دهد و کالا دپو می‌شود. متأسفانه در بندر شهید رجایی شاهد رسوب کالا‌ها بودیم و در کنار آن، عدم همکاری وزارت صمت نیز باعث بروز مشکلات متعدد شده است.

جباری در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی بندر شهید رجایی گفت: در حال حاضر بخش‌های اداری و انبار‌های آسیب دیده در جریان این حادثه تا اطلاع ثانوی به مکان‌های دیگری منتقل شده‌اند و وضعیت بندر برای واردات و صادرات شرایط عادی دارد و کار بلاتکلیف نمانده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش نمایندگان مجلس از بازدید نظارتی بندر شهید رجایی به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارائه می‌شود تا بعد از بحث و بررسی، گزارش نهایی برای قرائت در صحن علنی به هیأت رئیسه برود، خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان کمیسیون عمران نظارت میدانی خود از بندر شهید رجایی، انجام دادیم تا هرچه سریع‌تر نتیجه گزارش کارشناسی خود را به سمع و نظر مردم از طریق تریبون مجلس آماده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب