نگاه علمی به حادثه بندر شهید رجایی؛ از رکود کانتینرها تا چالشهای نگهداری و ترخیص کالا

احسان کامرانی قائم مقام استاندار هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره اینکه اگر به حادثه بندر رجاییشهر بهلحاظ علمی و تئوریک پرداخته شود، چه موضوعاتی را دربرمیگیرد تا با کمک زبدگان و کارشناسان علمی و فنی از وقوع حادثه مشابه در آینده جلوگیری شود، اظهار کرد: حادثه رخداده در بندر شهید رجایی رخداد ایمنی، HSE و پدافند غیرعامل بوده است.(HSE مخفف بهداشت، ایمنی و محیط زیست است)
وی اضافه کرد: همانگونه که گفتید اتفاقات اینگونه حوادث معمولاً باید از جنبههای علمی هم مورد بررسی قرار بگیرد که چه اتفاقی رخ میدهد که میزان ماندگاری یک کانتینر در بندر زیاد میشود که منجر به آتشسوزی میشود.
قائم مقام استاندار هرمزگان بیان کرد: برخی از این کانتینرها و کالاها خاص و ویژه هستند که در مکانهای خاص بندر نگهداری میشوند و یک مدت خاصی هم باید نگهداری و سریعاً ترخیص شوند.
آغاز بررسی علمی حادثه بندر شهید رجایی
کامرانی یادآور شد: دکتر پزشکیان رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان صحبتی داشت مبنی بر اینکه باید حادثه بندر شهید رجایی مورد بررسی علمی قرار بگیرد و ببینیم که واقعاً بهلحاظ ترخیص کالاها، مدلهای موجود در دنیا چگونه است و بهصورت تطبیقی مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وی تشریح کرد: براساس صحبت استاندار هرمزگان این کار را آغاز کردهایم و بنادر مشهور و معروف جهان را مورد بررسی قرار دادیم که ببینیم بهلحاظ سرعت ترخیص، تجهیزات و امکانات مورد استفاده چه وضعیتی دارند.
طرح مطالعاتی استانداری هرمزگان برای بررسی حادثه بندر شهید رجایی
قائم مقام استاندار هرمزگان افزود: در حال برنامهریزی هستیم که در اسکله شهید رجایی بندرعباس (اکنون زمان بازسازی این اسکله است، زونی که اتفاق افتاده، باید بازسازی شود و این رخداد در سایر زونها روی ندهد یا مشابه آن در کشور نیفتد) طرح مطالعاتی را انجام دهیم تا مطالعه تطبیقی که رئیس جمهور در سخنان خود بیان کرد، محقق شود.
کامرانی تشریح کرد: روی این طرح کار مطالعاتی لازم صورت گرفته و یک میزان تجهیزاتی که مورد نیاز است از درجه اهمیتی که کالاها میآید و مسائل ایمنی و HSE یا پدافند غیرعامل با اهمیت خاص و سرعت ترخیص مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی افزود: بر مبنای تجهیزات موردنیاز که متشکل از تجهیزات بهروز است، باید کالاها ترخیص شوند و در بندر دپو نشوند که منجر به حوادث غمانگیز چنینی در استان هرمزگان شوند که جا دارد مجدداً این حادثه تلخ را به ملت شریف ایران، مردم نجیب هرمزگان و بندرعباس تسلیت بگویم.
قائم مقام استاندار هرمزگان تأکید کرد: تاکنون تقریباً 70 نفر از هموطنان و عزیزانمان جانشان را در حادثه بندر رجاییشهر از دست دادهاند، امیدوارم دیگر هیچوقت چنین حادثهای در هیچ نقطه از کشوزر رخ ندهد.
کامرانی درباره سناریوی رسانههای معاند و منافق درباره اینکه ایران از هواپیمای روسی برای عملیات لکهگیری در بندر شهید رجایی استفاده نکرده، درحالی که وزیر کشور روز گذشته عنوان کرد که اگر لازم شود از این هواپیماها استفاده میشود، تشریح کرد: اطلاعی در این باره ندارم، اما از امکانات و تجهیزات کافی و لازم آتشنشانی کشورمان و نیروهای مسلح خودمان برای اطفای حریق استفاده شد.
نحوه بازسازی مناطق آسیبدیده بندر رجاییشهر
وی در بخش دیگری از گفتوگو با خبرنگار آنا درباره نحوه بازسازی مناطق آسیبدیده بندر رجاییشهر توضیح داد: این یک برنامه بلندمدت است که از همین حالا باید برنامهریزی لازم صورت بگیرد و کارگروههایی در این زمینه تشکیل شده که در حال ارزیابی میزان خسارت هستند و هم اینکه بهچه روش و شیوهای بتوانیم بهتر از گذشته بازسازی را انجام دهیم.
قائم مقام استاندار هرمزگان تأکید کرد: در مسیر بازسازی قطعاً از تجارب استادان دانشگاه، متخصصان علمی و صاحبنظران استفاده خواهیم کرد، درحقیقت از نظرات کارشناسی تمامی نخبگان استان هرمزگان و سازمانهای تخصصی استفاده خواهیم کرد و پیشنهادهای کارشناسان علمی را دریافت کرده و در مسیر بازسازی بندر شهید رجایی مورد استفاده قرار میدهیم.
کامرانی درباره اینکه برای نظارت و پایش مستمر وضعیت ایمنی در بندر رجاییشهر چه برنامهای دارید؟ عنوان کرد: همانطور که گفتم کمیتههای تخصصی، کمیتههای نظارت و کمیتههای پایش در این زمینه شکل گرفتهاند تا آن منطقه را بهدقت پایش و بررسی کنیم و در این زمینه از سامانههای دقیق نظارت و ارزیابی استفاده خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر که برای آموزش کارکنان بندر شهید رجایی برنامهای دارید تا با اطلاعات کافی از وقوع اتفاق مشابه بندر شهید رجایی جلوگیری شود؟ یادآور شد: به نظر میرسد سازمان بنادر و دریانوردی باید در این زمینه اقدام کند، چراکه متولی اصلی بندر شهید رجایی، مباحث آموزشی، هشدارها، پدافند غیرعامل و مسائل ایمنی این سازمان است.
انتهای پیام/