افت ۴۲ درصدی فروش پورشه در چین

خودروسازان خارجی در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ با چالشی فزاینده روبهرو هستند: بازگرداندن مشتریان چینی در حالی که رقبای داخلی با عرضه سریع خودروهای برقی جذاب و مقرونبهصرفه، بازار را تحت سلطه خود درآوردهاند. برندهای چینی در سالهای اخیر سهم بازار خودروسازان جهانی را به شدت کاهش دادهاند و این روند از بخشهای ارزان و میانرده به برندهای لوکس مانند پورشه رسیده است که در رقابت با فناوری پیشرفته و امکانات داخلی خودروهای چینی عقب ماندهاند.
پورشه، یکی از قدرتمندترین برندهای لوکس جهان، به نماد افول خودروسازان سنتی در چین تبدیل شده است. فروش این شرکت در سهماهه اول ۲۰۲۵ در چین ۴۲ درصد کاهش یافت و به تنها ۹,۴۷۱ دستگاه رسید. این افت ادامه روند نزولی از سال ۲۰۲۱ است، زمانی که پورشه با فروش ۹۵,۶۷۱ خودرو در چین، یکسوم کل فروش جهانی خود را از این بازار تأمین میکرد. در سال ۲۰۲۴، فروش پورشه در چین ۲۸ درصد کاهش یافت و به ۵۶,۸۸۷ دستگاه رسید.
برخلاف دیگر برندهای گروه فولکسواگن مانند آئودی و فولکسواگن که در نمایشگاه شانگهای پنج مدل برقی جدید رونمایی کردند، پورشه به سنت موتورهای احتراقی خود پناه برد. این شرکت دو نسخه محدود از مدل ۹۱۱ را در غرفهای مملو از خودروهای کلاسیک این مدل معرفی کرد، با تابلویی که نوشته بود: «هیچ جایگزینی وجود ندارد.» اما مشتریان چینی این پیام را نپذیرفتند و به سمت گزینههای لوکس و اسپرت چینی مانند برند یانگوانگ از BYD و شیائومی، که بهتازگی وارد صنعت خودرو شده، روی آوردند.
شیائومی با سدان برقی SU7، که طراحی آن از پورشه الهام گرفته و قیمتی بسیار پایینتر دارد، موجی در بازار ایجاد کرد. نسخه SU7 Ultra با قدرت ۱,۵۴۸ اسب بخار و قیمت ۵۲۹,۹۰۰ یوان (۷۲,۵۹۱ دلار) در فوریه ۲۰۲۵ معرفی شد و در دو ساعت حدود ۱۰,۰۰۰ پیشسفارش ثبت کرد، یعنی بیش از کل فروش پورشه در چین طی سهماهه اول ۲۰۲۵. در مقابل، ارزانترین پورشه ۹۱۱ در چین با ۳۹۴ اسب بخار، ۱.۴۶۸ میلیون یوان (۲۰۱,۱۷۰ دلار) قیمت دارد.
تو له، بنیانگذار مشاور Sino Auto Insights، اظهار داشت: «پورشه در چین تمام شده است.» یو ژانگ، مدیرعامل مشاور Automotive Foresight در شانگهای، نیز تأکید کرد که خودروسازان خارجی چالش را درک کردهاند، اما سرعت کافی برای حل آن ندارند.
رویترز در گزارشی نوشت: این مشکلات تنها به پورشه محدود نمیشود. مرسدسبنز در سهماهه اول ۲۰۲۵ با کاهش ۱۰ درصدی فروش در چین مواجه شد و BMW نیز ۱۷.۲ درصد افت فروش را گزارش کرد. خودروسازان چینی مانند NIO که فروش آن در سال ۲۰۲۴ با ۳۸.۷ درصد رشد به ۲۲۱,۹۷۰ دستگاه رسید، در حال تسخیر بخش لوکس هستند. NIO قصد دارد در سال ۲۰۲۵ با معرفی نه مدل جدید یا بهروزشده، فروش خود را دو برابر کند.
اعتماد سرمایهگذاران به پورشه در سپتامبر ۲۰۲۲، پس از عرضه اولیه عمومی که ارزش آن را فراتر از فولکسواگن برد، اکنون کاهش یافته است. سهام پورشه از زمان عرضه ۴۴ درصد و در سال ۲۰۲۵ تاکنون ۲۱ درصد افت کرده است.
اولیور بلوم، مدیرعامل فولکسواگن و پورشه، در آستانه نمایشگاه شانگهای نگرانیها درباره افت فروش پورشه را کماهمیت جلوه داد. با این حال، پورشه در تلاش برای بهبود وضعیت خود در چین، ۸۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۲۵ برای توسعه نرمافزار، فناوری باتری و همکاری با تأمینکنندگان چینی در زمینه رانندگی خودکار سرمایهگذاری کرده است. همچنین، این شرکت قصد دارد تا پایان ۲۰۲۶ حدود یکسوم نمایندگیهای خود در چین را تعطیل کند.
رشد سریع صنعت خودروی چین، بهویژه در خودروهای برقی، باعث کاهش شدید فروش خودروسازان خارجی در تمام بخشها شده است.
انتهای پیام/