15:18 03 / 02 /1404

اتحادیه اروپا متا و اپل را 800 میلیون دلار جریمه کرد

اتحادیه اروپا متا و اپل را 800 میلیون دلار جریمه کرد
اتحادیه اروپا اپل را با 570 و متا را 228 میلیون دلار به دلیل نقض قانون بازارهای دیجیتال (DMA) جریمه کرد و به آن‌ها دو ماه فرصت داد تا الزامات را رعایت کنند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه علام کرد که اپل و متا را جریمه کرده‌است. این اولین تحریم‌ها تحت قانون برجسته‌ای است که برای مهار قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری وضع شده است. این جریمه‌ها ممکن است تنش‌هایی را با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که تهدید به اعمال تعرفه علیه کشورهایی کرده که شرکت‌های آمریکایی را جریمه می‌کنند، ایجاد کند.

این جریمه‌ها پس از یک سال تحقیق توسط کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، اعمال شد تا بررسی شود آیا این شرکت‌ها به قانون بازارهای دیجیتال (DMA) پایبند بوده‌اند که هدف آن ایجاد فرصت برای رقبای کوچکتر در بازارهای تحت سلطه غول‌های فناوری است.

اعتراض اپل و انتقاد متا

اپل اعلام کرد که علیه این جریمه اتحادیه اروپا تجدیدنظر خواهد کرد. اپل در بیانیه‌ای ایمیلی اظهار داشت: تصمیمات امروز نمونه دیگری از هدف‌گیری ناعادلانه اپل توسط کمیسیون اروپا است که به حریم خصوصی و امنیت کاربران، کیفیت محصولات آسیب می‌زند و ما را مجبور می‌کند فناوری خود را رایگان ارائه دهیم.

متا نیز از تصمیم اتحادیه اروپا انتقاد کرد و در بیانیه‌ای گفت: کمیسیون اروپا در تلاش است تا کسب‌وکارهای موفق آمریکایی را محدود کند، در حالی که شرکت‌های چینی و اروپایی تحت استانداردهای متفاوتی فعالیت می‌کنند. این فقط درباره جریمه نیست؛ اجبار به تغییر مدل کسب‌وکار ما عملاً تعرفه‌ای چند میلیارد دلاری بر متا تحمیل می‌کند و ما را وادار به ارائه خدمات ضعیف‌تر می‌کند.

جریمه‌های نسبتاً کم
این جریمه‌ها در مقایسه با مجازات‌های اعمال‌شده توسط مارگرت وستاگر، رئیس پیشین ضد انحصار اتحادیه اروپا، نسبتاً کم هستند. منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، اظهار داشتند که این به دلیل مدت کوتاه نقض قوانین، تمرکز بر انطباق به جای تحریم‌ها و تمایل به اجتناب از واکنش‌های احتمالی ترامپ بوده است.

جزئیات تخلفات
رگولاتور رقابت اتحادیه اروپا اعلام کرد که اپل باید محدودیت‌های فنی و تجاری را که مانع هدایت کاربران توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به معاملات ارزان‌تر خارج از اپ استور می‌شود، حذف کند. همچنین، مدل «پرداخت یا رضایت» متا که در نوامبر ۲۰۲۳ معرفی شد، نقض DMA تشخیص داده شد.

رویترز نوشت: این مدل به کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام اجازه می‌دهد با رضایت به ردیابی، خدمات رایگان مبتنی بر درآمد تبلیغاتی دریافت کنند یا برای نسخه بدون تبلیغات هزینه پرداخت کنند. متا در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای نسخه جدیدی از این مدل است. هر دو شرکت دو ماه فرصت دارند تا با این دستورات مطابقت کنند، در غیر این صورت با جریمه‌های روزانه مواجه خواهند شد.

موارد دیگر
اپل از جریمه در تحقیق جداگانه‌ای درباره گزینه‌های مرورگر در آیفون‌ها اجتناب کرد، زیرا تغییراتی برای امکان تغییر آسان‌تر به مرورگر یا موتور جستجوی رقیب اعمال کرد که با DMA سازگار بود. با این حال، اپل به دلیل ممانعت از بارگذاری جانبی (دانلود فروشگاه‌های اپلیکیشن و اپلیکیشن‌ها از وب) و اعمال شرایطی مانند «هزینه فناوری اصلی» که توسعه‌دهندگان را از استفاده از کانال‌های توزیع جایگزین در iOS منصرف می‌کند، متهم به نقض DMA شد.

کمیسیون اروپا همچنین پلتفرم Marketplace متا را از فهرست دروازه‌بان‌های DMA خارج کرد، زیرا تعداد کاربران آن به زیر آستانه موردنیاز کاهش یافته بود.

اظهارات مقامات
ترزا ریبرا، رئیس ضد انحصار اتحادیه اروپا، گفت: ما علیه هر دو شرکت اقدامات قاطع اما متعادلی را بر اساس قوانین شفاف و قابل‌پیش‌بینی اعمال کرده‌ایم. همه شرکت‌های فعال در اتحادیه اروپا باید قوانین ما را رعایت کنند و به ارزش‌های اروپایی احترام بگذارند.

آندریاس شواب، قانون‌گذار اتحادیه اروپا، از کمیسیون خواست تحقیقات خود علیه کسب‌وکار تبلیغات گوگل و پلتفرم X ایلان ماسک را ادامه دهد و تصمیم‌گیری را به تأخیر نیندازد. وی افزود: «هرگونه سهل‌انگاری در اجرا ممکن است اهمیت سیاست رقابت را به طور کلی تحت تأثیر قرار دهد. تصمیمی که ظاهراً به مسائل سیاست تجاری مرتبط باشد، برای کل ساختار اتحادیه اروپا خطرناک است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا