۲۷/ خرداد /۱۴۰۴

آموزش پزشکی وارد عصر هوشمندسازی می‌شود

آموزش پزشکی وارد عصر هوشمندسازی می‌شود
در دومین جلسه شورای هماهنگی تحول در آموزش علوم پزشکی بر لزوم حرکت به سوی یک نظام آموزشی فناورمحور، با بهره‌گیری از ابزار‌های هوش مصنوعی، آموزش الکترونیک و سیستم‌های یادگیری تطبیقی تاکید شد.

به گزارش آنا، صبری، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت دردومین جلسه شورای هماهنگی تحول در آموزش علوم پزشکی با حضور اعضای شورا، اظهار کرد: در این جلسه، موضوعات کلیدی مرتبط با برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه، محققی، مسئول برنامه تحول اخلاق در علوم پزشکی، با ارائه گزارشی جامع، مستنداتی از اقدامات انجام‌شده توسط فرهنگستان علوم پزشکی در راستای تحول آموزشی را ارائه کرد. این مستندات، حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌داد که بخشی از آنها به‌صورت مستقیم با برنامه تحول پیشنهادی فعلی هم‌راستا بوده و قابلیت به‌کارگیری در چارچوب این برنامه را دارند. برخی دیگر از این اقدامات نیز می‌توانند در سایر حوزه‌های سیاست‌گذاری وزارت بهداشت مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

محققی همچنین با اشاره به ضرورت نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش علوم پزشکی، پیشنهاداتی را در خصوص ایجاد ساختار‌های رسمی در این زمینه ارائه داد. از جمله این پیشنهادات، می‌توان به تشکیل "شورای اخلاق کشوری" و شورا‌های متناظر آن در سطح دانشگاه‌ها اشاره کرد که به منظور هماهنگی، تبیین سیاست‌ها و نظارت بر اجرای اصول اخلاقی در آموزش علوم پزشکی پیشنهاد شده‌اند.

در ادامه جلسه، غضنفری به‌عنوان مسئول دبیرخانه علوم پایه، گزارشی از فعالیت‌های این دبیرخانه در حوزه تحول آموزشی ارائه کرد. وی با اشاره به نقش بنیادین علوم پایه در ارتقای کیفیت آموزش، بر اهمیت بازنگری در برنامه‌های درسی، توسعه روش‌های نوین تدریس و تقویت ارتباط بین علوم پایه و بالینی تأکید کرد.

در بخش دیگری از جلسه، حمیدی مدنی درباره توسعه فناوری‌های نوین و هوشمندسازی آموزش پزشکی سخن گفت.

 وی با تشریح اهداف برنامه‌ریزی‌شده، بر لزوم حرکت به سوی یک نظام آموزشی فناورمحور، با بهره‌گیری از ابزار‌های هوش مصنوعی، آموزش الکترونیک و سیستم‌های یادگیری تطبیقی تأکید کرد.

در ادامه، سایر اعضای شورا نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مباحث مطرح‌شده ارائه دادند. با توجه به گستردگی موضوعات و محدودیت زمانی جلسه، ادامه بررسی سایر بسته‌های تحولی و پیشنهادات ارائه‌شده به جلسه آینده موکول شد.

صبری، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در پایان جلسه با اشاره به اهمیت مشارکت فعال همه اعضای شورا در تدوین و اجرای برنامه تحول، تأکید کرد: فرآیند تحول در آموزش علوم پزشکی نیازمند هم‌افزایی همه‌جانبه، استفاده از تجربیات موفق، و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و دبیرخانه‌های تخصصی است. جلسات منظم شورا بستری برای تصمیم‌سازی و هماهنگی بیشتر میان ارکان مختلف آموزشی کشور فراهم می‌سازد.

صبری، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت:دومین جلسه شورای هماهنگی تحول در آموزش علوم پزشکی با حضور اعضای شورا، عصر دیروز ۳۰ فروردین ماه برگزار شد. در این جلسه، موضوعات کلیدی مرتبط با برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه، محققی، مسئول برنامه تحول اخلاق در علوم پزشکی، با ارائه گزارشی جامع، مستنداتی از اقدامات انجام‌شده توسط فرهنگستان علوم پزشکی در راستای تحول آموزشی را ارائه کرد. این مستندات، حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌داد که بخشی از آنها به‌صورت مستقیم با برنامه تحول پیشنهادی فعلی هم‌راستا بوده و قابلیت به‌کارگیری در چارچوب این برنامه را دارند. برخی دیگر از این اقدامات نیز می‌توانند در سایر حوزه‌های سیاست‌گذاری وزارت بهداشت مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

محققی همچنین با اشاره به ضرورت نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش علوم پزشکی، پیشنهاداتی را در خصوص ایجاد ساختار‌های رسمی در این زمینه ارائه داد. از جمله این پیشنهادات، می‌توان به تشکیل "شورای اخلاق کشوری" و شورا‌های متناظر آن در سطح دانشگاه‌ها اشاره کرد که به منظور هماهنگی، تبیین سیاست‌ها و نظارت بر اجرای اصول اخلاقی در آموزش علوم پزشکی پیشنهاد شده‌اند.

در ادامه جلسه، غضنفری به‌عنوان مسئول دبیرخانه علوم پایه، گزارشی از فعالیت‌های این دبیرخانه در حوزه تحول آموزشی ارائه کرد. وی با اشاره به نقش بنیادین علوم پایه در ارتقای کیفیت آموزش، بر اهمیت بازنگری در برنامه‌های درسی، توسعه روش‌های نوین تدریس و تقویت ارتباط بین علوم پایه و بالینی تأکید کرد.

در بخش دیگری از جلسه، حمیدی مدنی درباره توسعه فناوری‌های نوین و هوشمندسازی آموزش پزشکی سخن گفت.

 وی با تشریح اهداف برنامه‌ریزی‌شده، بر لزوم حرکت به سوی یک نظام آموزشی فناورمحور، با بهره‌گیری از ابزار‌های هوش مصنوعی، آموزش الکترونیک و سیستم‌های یادگیری تطبیقی تأکید کرد.

در ادامه، سایر اعضای شورا نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مباحث مطرح‌شده ارائه دادند. با توجه به گستردگی موضوعات و محدودیت زمانی جلسه، ادامه بررسی سایر بسته‌های تحولی و پیشنهادات ارائه‌شده به جلسه آینده موکول شد.

صبری، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در پایان جلسه با اشاره به اهمیت مشارکت فعال همه اعضای شورا در تدوین و اجرای برنامه تحول، تأکید کرد: فرآیند تحول در آموزش علوم پزشکی نیازمند هم‌افزایی همه‌جانبه، استفاده از تجربیات موفق، و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و دبیرخانه‌های تخصصی است. جلسات منظم شورا بستری برای تصمیم‌سازی و هماهنگی بیشتر میان ارکان مختلف آموزشی کشور فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب