شکل تازه تکلیف برای دانش آموزان در نوروز ۱۴۰۴

شکل تازه تکلیف برای دانش آموزان در نوروز ۱۴۰۴
وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامه‌ای به نام «عید، هنر و داستان» در نوروز ۱۴۰۴ قصد دارد مهارت‌های سواد پایه، خلاقیت و مشارکت فعال دانش‌آموزان را ارتقا دهد، این برنامه قصد دارد ارزش‌های ترکیبی را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار آنا، طی این طرح دانش‌آموزان می‌توانند از طریق فعالیت‌های جذاب و متنوعی مانند داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی، خلاقیت خود را پرورش دهند. در بخش هنر نیز فعالیت‌های هیجان‌انگیزی مانند فیلم‌سازی، عکاسی، نقاشی، سفرنامه‌نویسی و گزارش‌نویسی در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان بتوانند استعدادهای خود را کشف کرده و به بهترین شکل ممکن شکوفا کنند. این برنامه نه تنها فرصتی برای یادگیری و رشد فراهم می‌کند، بلکه لحظات شاد و به‌یادماندنی را نیز برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان رقم می‌زند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش خلاقیت دانش‌آموزان درباره برنامه «عید، هنر و داستان» گفت: این برنامه به تقویت مهارت‌های آموزشی منجر می‌شود همچنین ارزش‌های تربیتی مانند همدلی، خلاقیت و مشارکت را نیز تقویت می‌کند و از طریق ایجاد ارتباط با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای شنیدن قصه‌هایشان روابط بین نسلی را تقویت می‌کند.

پیشینه مشق‌های نوروزی به دهه‌ ۷۰ برمیگردد، برخی مدارس پیک نوروزی را برای مرور دروس اجباری کرده بودند. در دهه‌ ۸۰، با افزایش رقابت تحصیلی، حجم تکالیف نوروزی بیشتر شد و حتی پروژه‌ها و آزمون‌های پیچیده مطرح شدند، که با انتقاد خانواده‌ها و کارشناسان مواجه شد، زیرا با فلسفه‌ نوروز به عنوان «عید طبیعت و تجدید روحیه» در تضاد بود.

از دهه‌ ۹۰، برخی مدارس به جای مشق‌های سنتی، پروژه‌های خلاقانه مانند: گزارش سفر، عکاسی یا خواندن داستان را جایگزین کردند. وزارت آموزش و پرورش نیز با بخشنامه‌هایی، مدارس را از دادن تکالیف پُرحجم منع و بر برنامه‌های خلاقانه تأکید کرد. در ادامه طرح «عید و داستان» از سال ۹۸ مطرح شد، که در آن دانش‌آموزان به جای تمرین‌های درسی، به داستان‌نویسی و خواندن کتاب تشویق می‌شوند. با این حال، اجرای این سیاست‌ها در مدارس مختلف یکسان نیست و برخی همچنان به روش‌های قدیمی پایبندند.

انتهای پیام/

رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب