آیا کتاب‌های صوتی می‌توانند نسل دیجیتال را با کتاب آشتی دهند؟

آیا کتاب‌های صوتی می‌توانند نسل دیجیتال را با کتاب آشتی دهند؟
یک سازمان خیریه از دولت انگلستان می‌خواهد کتاب‌های صوتی به برنامه درسی مدارس اضافه شوند زیرا آمار‌ها نشان می‌دهد علاقه به خواندن کتاب برای لذت، به کمترین حد خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آنا، پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که تعداد کمتری از کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب برای لذت علاقه‌مند هستند و برعکس، تمایل به گوش دادن به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها در حال افزایش است.

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط بنیاد سوادآموزی ملی (NLT)، برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ که این سازمان شروع به بررسی علاقه به محتوای صوتی کرده است، لذت گرفتن از گوش دادن به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها از خواندن کتاب پیشی گرفته است.

در سال ۲۰۲۴، بیش از دو پنجم (۴۲.۳ درصد) از ۳۷ هزار کودک و نوجوان بین ۸ تا ۱۸ سال در بریتانیا که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که از گوش دادن به محتوای صوتی در زمان فراغت خود لذت می‌برند. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ که ۳۹.۴ درصد بود، افزایش داشته است.

در مقابل، خواندن کتاب برای لذت به «سطح بحرانی» رسیده است. تنها یک‌سوم کودکان (۳۴.۶ درصد) اعلام کردند که از خواندن کتاب در زمان فراغت خود لذت می‌برند. این موضوع به‌ویژه در میان پسران جوان بیشتر مشهود است؛ به‌طوری که شکاف جنسیتی در این زمینه به ۲۸.۲ درصد در بین پسران و ۴۰.۵ درصد در میان دختران رسیده است.

با این حال، در مورد محتوای صوتی، وضعیت کمی متفاوت است. بیشتر پسران (۴۳.۴ درصد) نسبت به دختران (۴۰.۴ درصد) اعلام کردند که از گوش دادن به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها لذت می‌برند. NLT امیدوار است که این نوع محتوا بتواند در بازگرداندن علاقه به خواندن، به‌ویژه در میان پسران، نقش مهمی ایفا کند.

جاناتان داگلاس، مدیرعامل NLT، اظهار داشت: در سال‌های اخیر، شاهد افزایش قابل‌توجهی در لذت کودکان از گوش دادن به محتوای صوتی بوده‌ایم. این موضوع می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن عشق به خواندن، توسعه مهارت‌های سوادآموزی، عمیق‌تر شدن یادگیری و افزایش رفاه روانی شود.

او ادامه داد: با بهره‌گیری از علاقه کودکان و نوجوانان به محتوای صوتی، می‌توانیم نقش مهمی در پرورش نسلی از خوانندگان ایفا کنیم و صفحه‌ای جدید در بحران خواندن برای لذت در کشور باز کنیم.

مخالفان: کتاب‌های صوتی جایگزین خواندن نمی‌شوند

اما برخی از متخصصان معتقدند که کتاب‌های صوتی نمی‌توانند جایگزین خواندن شوند. جان مالن، استاد ادبیات انگلیسی در کالج یونیورسیتی لندن، گفت: علیه کتاب‌های صوتی نیستم. خودم به آنها گوش می‌دهم و فرزندان من هم از آنها استفاده می‌کنند. اما گوش دادن به کتاب‌های صوتی با خواندن کتاب تفاوت اساسی دارد. 

وی افزود: گوش دادن به یک کتاب صوتی چیزی غیرفعال است، در حالی که خواندن کتاب ذهن شما را به حرکت درمی‌آورد. البته می‌تواند دروازه‌ای به سمت عشق به کتاب باشد، اما جایگزین خواندن نیست.

راچل دو سوزا، کمیسر کودکان انگلستان و مدیر سابق مدرسه، نیز موافق است: از گوش دادن به کتاب‌های صوتی لذت می‌برم. اگر این موضوع به بچه‌ها دسترسی به ادبیات بزرگ بدهد، حتماً از آن حمایت می‌کنم. اما فکر نمی‌کنم باید جایگزین خواندن کتاب شود. خواندن کتاب تجربه‌ای ویژه است که نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد. 

دولت و متخصصان آموزشی چه می‌گویند؟

دولت انگلستان قرار است به‌زودی گزارش میانی مرور برنامه درسی و ارزیابی‌های خود را منتشر کند. در این میان، متخصصان آموزشی بر اهمیت تقویت مهارت‌های سوادآموزی تأکید می‌کنند.

سارا هاناپین، رئیس سیاست‌گذاری اتحادیه رهبران مدرسه (NAHT)، گفت: در درس زبان انگلیسی باید به توسعه عشق به خواندن توجه شود و از علاقه کودکان به گوش دادن نیز به‌عنوان یک راهکار استفاده شود. 

جولی مک‌کالوچ، مدیر استراتژی و سیاست در انجمن رهبران مدرسه و کالج (ASCL)، نیز اظهار داشت: استفاده از فرمت‌های صوتی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای تشویق عشق به خواندن در کنار تمام تلاش‌های مدارس برای آموزش خواندن و نوشتن عمل کند. 

به نظر می‌رسد که گنجاندن کتاب‌های صوتی در برنامه درسی مدارس می‌تواند قدمی مؤثر در جلب دوباره علاقه نسل جوان به دنیای کتاب باشد، اما این موضوع نباید به معنای کنار گذاشتن خواندن سنتی باشد.

انتهای پیام/

رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب