کاهش نمرات دانش آموزان در آمریکا همزمان با افزایش بودجه‌های آموزشی

کاهش نمرات دانش آموزان در آمریکا همزمان با افزایش بودجه‌های آموزشی
در جلسه‌ای در کنگره‌ای آمریکا، نماینده‌ای از حزب جمهوری‌خواه با استفاده از نموداری ترسیم‌شده، به مقایسه افزایش هزینه‌های آموزشی و کاهش نمرات آزمون‌های تحصیلی پرداخت. این موضوع، بحثی قدیمی را دوباره زنده کرد: آیا پول واقعاً در بهبود عملکرد دانش‌آموزان مؤثر است؟  

به گزارش خبرگزاری آنا، کوین کیلی، نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا و صندلی‌دار زیرکمیته آموزش K-12 و دوران پیش‌دبستانی، در یک جلسه کنگره‌ای از نموداری استفاده کرد که نشان می‌داد هزینه‌های آموزشی در دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته، اما نمرات آزمون‌های ملی (NAEP) کاهش یافته‌اند.  

کیلی در این جلسه گفت: ما به تازگی آخرین نتایج آزمون‌های دانش‌آموزان را دریافت کرده‌ایم و این نتایج کاملاً هشداردهنده هستند. او به نموداری اشاره کرد که منحنی‌های رو به بالا نشان‌دهنده افزایش هزینه‌ها و منحنی‌های رو به پایین نشان‌دهنده کاهش نمرات بودند.  

او ادامه داد: رشد ثابتی در هزینه‌های آموزشی وجود داشته که همزمان با کاهش ثابت در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان اتفاق افتاده است. این نماینده با اشاره به این نمودار، برنامه‌های خود را برای «بازتعریف تأمین مالی فدرال» برای مدارس و گسترش یارانه‌های عمومی برای آموزش خصوصی اعلام کرد.  

اختلاف نظر بر سر تفسیر داده‌ها

این نمودار توسط گروه تحقیقاتی Edunomics Lab منتشر شده بود و به سرعت تبدیل به ابزاری برای بحث‌های سیاسی و آموزشی شد. با این حال، متخصصان اظهار داشتند که این نمودار بدون در نظر گرفتن زمینه‌های لازم، می‌تواند باعث سردرگمی بیشتر شود.  

مورگان پولیکوف، استاد دانشگاه جنوب کالیفرنیا، گفت: پیامی که این نمودار منتقل می‌کند این است که هزینه‌های مدرسه ارتباطی به پیشرفت تحصیلی ندارد. اما تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این موضوع غلط است.  

مارگریت روزا، مدیر Edunomics Lab، نیز تأکید کرد که هدف از این تحلیل، نفی اهمیت پول نبوده بلکه مطالعه نحوه استفاده از بودجه در ایالت‌های مختلف بوده است. او گفت: البته پول مهم است. ما به دنبال این هستیم که بفهمیم چرا در برخی ایالت‌ها افزایش بودجه بیشتر به بهبود تحصیلی کمک کرده است.  

نتایج آزمون ملی آمریکا و چالش‌های آموزشی  

در ۲۹ ژانویه، دولت فدرال آخرین نتایج آزمون NAEP را منتشر کرد. این آزمون که به صورت دوره‌ای از دانش‌آموزان پایه چهارم و هشتم در دروس ریاضی و خواندن برگزار می‌شود، نشان داد که عملکرد دانش‌آموزان در بسیاری از ایالت‌ها کاهش یافته یا در بهترین حالت، ثابت مانده است. همچنین، شکاف بین دانش‌آموزان ضعیف و قوی گسترده‌تر شده است.  

Edunomics Lab این نتایج را با داده‌های هزینه‌های آموزشی هر ایالت مقایسه کرد و نمودارهایی تهیه کرد که شامل نرخ تورم نیز بود. این نمودارها واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. برخی از گروه‌های محافظه‌کار و سیاستمداران راست‌گرا از این نمودارها برای انتقاد از افزایش بودجه آموزشی استفاده کردند.  

به عنوان مثال، اندرو کلارک، رئیس بنیاد بله، هر کودک، گفت: اتحادیه‌های معلمان و طرفداران آن‌ها همچنان می‌گویند مشکل مدارس عمومی کمبود بودجه است... اما بیشتر پول، به جای حل مشکلات، باعث ایجاد مشکلات بیشتر شده است.  

اختلاف ادامه‌دار بر سر نقش پول در آموزش  

با وجود اختلاف نظرها، این بحث نشان می‌دهد که موضوع تأمین مالی آموزشی همچنان یکی از چالش‌های اساسی سیاست‌گذاری آموزشی است. این بحث نه تنها درباره مقدار پول، بلکه درباره نحوه استفاده از آن و نقش مدیران، معلمان و سیاست‌گذاران در بهبود نظام آموزشی است.  

این بحث در زمانی که دولت ترامپ و اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره تهدید به کاهش بودجه فدرال آموزشی می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. آیا پول مهم است؟ اما مهم‌تر این است که چگونه از آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب