08:51 03 / 10 /1396
یک حقوق‌دان در گفت‌وگو با آنا:

تقلب علمی ناشی از ضعف سیستم آموزش عالی است/ ایرانداک دیگر کارایی ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی منجر به کاهش تخلفات دانشگاهی نخواهد شد.

دکتر نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره تخلفات دانشجویان در ایام امتحانات اظهار کرد: تمام آزمون‌های میان‌ترم یا پایان‌ترم دانشگاه‌ها دارای ممتحن هستند و مطابق آئین‌نامه تخلفات دانشگاهی یا داخلی دانشگاه‌ها ممتحنین به عنوان ناظر بر آزمون‌ها و دانشجویان به حساب می‌آیند.


وی ادامه داد: اگر ممتحنین هر تخلفی را از قبیل تقلب‌ شفاهی یا مکتوب مشاهده کنند تخلفات دانشجویان صورت‌جلسه می‌شود و به ریاست یا کمیسیون دانشگاه ارجاع داده خواهد شد. این کمیته تخلفات را به استاد مربوطه نشان می‌دهد و استاد تقلب را درصدبندی می‌کند که چقدر با پاسخ سوالات شباهت دارد.


این حقوقدان با بیان اینکه آئین‌نامه‌های دانشگاه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند و بعضی از آن‌ها مطابق دستورالعمل وزارت علوم رفتار می‌کنند؛ افزود: دانشگاه‌ها معمولا براساس آئین‌نامه وزارت علوم درباره تخلفات دانشجویی و دانشگاهی اقدام می‌کنند اما ممکن است که مراکز علمی مفاد تدوین شده از سوی شورا یا کمیته حقوقی را رعایت و به آن عمل کنند.


این استاد دانشگاه درباره رایج‌ترین نوع تقلب و تخلف امتحانی در میان دانشجویان توضیح داد: دانشجویان معمولا سرفصل‌های کتب درسی را خلاصه‌نویسی می‌کنند و آن‌ها را بر روی دستمال کاغذی یا نوار، دکمه و یقه البسه‌شان می‌نویسند تا از آن به عنوان تقلب در آزمون‌ها استفاده کنند. حتی یکی از دانشجویان خانم با هندزفری با یکی از دوستان یا آشنایان خود سوالات را می‌خواند و او پاسخ آن‌ها را به صورت تلفنی بیان می‌کرد.


احمدی مدعی شد: بیشتر آمار تقلب در مقطع کارشناسی رخ می‌دهد، اما بیشترین گرفتاری ما در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری است. یعنی بیشتر آمار تخلفات و تقلب‌های علمی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های این دو مقطع صورت می‌گیرند که این آمار و ارقام وحشتناک و مایوس کننده هستند.


قانون هیچ‌وقت نتوانسته از وقوع تخلف یا جرم جلوگیری کند


این وکیل پایه یک دادگستری تخلفات و تقلب علمی دانشجویان در کارشناسی‌ارشد و دکتری را ناشی از ضعف سیستم آموزش و آموزش عالی کشور دانست و تاکید کرد: هر دانشجویی که بخواهد درباره موضوع خاصی کار تحقیقاتی و علمی انجام دهد می‌گویند باید به ایرانداک مراجعه کند و اگر عنوان موضوع در این پژوهشگاه وجود داشته باشد اجازه کار تحقیقاتی به دانشجو را نمی‌دهد در حالی‌که این اقدام اشتباه‌ترین کار ممکن است.


وی در این باره اضافه کرد: به طور مثال دانشجویی می‌خواهد درباره سیدالشهدا پایان‌نامه و کار تحقیقاتی انجام دهد اما مدیران گروه اجازه چنین کاری را به دانشجو نمی‌دهند زیرا در ایرانداک وجود دارد و می‌گویند این موضوعات تکراری است؛ خب چه ربطی دارد! در حالی‌که هر دانشجویی برای خود نظریه مستقلی دارد و از دید شخصی خود قصد کار علمی را دارد. به نظر من ایرانداک کارایی خود را از دست داده است.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به عقیده من حتی 5 دانشجوی یک کلاس هم می‌توانند درباره موضوعی واحد و خاص کار تحقیقاتی انجام دهند. مگر نویسندگان مختلف در مورد موضوعی خاص کتاب ننوشتند و چاپ نکردند؟ به عنوان مثال درباره مسئولیت مدنی کتب زیادی از سوی ناشران و نویسندگان متفاوت و مختلف به چاپ رسیده است، چرا؟ زیرا نظریات افراد با یکدیگر متفاوت است.


احمدی تصریح کرد: تعداد دانشجویان در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری افزایش یافته و مسلما استادان راهنما فرصت بررسی موضوعات و محتوا را ندارند به همین دلیل مجبور می‌شوند بدون نگاه دقیق پایان‌نامه و رساله‌ها را قبول کنند.


وی درباره اینکه آیا قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی منجر به کاهش تخلفات دانشگاهی خواهد شد یا خیر؟ گفت: قانون هیچ‌وقت نتوانسته از وقوع تخلف یا جرم جلوگیری کند اگر می‌توانست که این همه تخلف، جرم و جنایت رخ نمی‌داد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب