مقاومت در عصر تبلیغات؛ تابآوری در برابر تغییر تاکتیک دشمن
خبرگزاری آنا- علی رحمانی: پس از تجربه شکستهای پیاپی در میادین نبرد سختافزاری، تغییر راهبرد دشمنان داخلی و خارجی ایران در مسیر عداوت با آرمانهای انقلاب اسلامی پدیده نامفهومی نیست. اما همین نوآوری در دشمنی است که ملت ایران را به هوشیاری در مواجهه با تغییر تاکتیک طرفهای متخاصم وا میدارد. در این میان، حضرت آیتالله خامنهای (دام ظله) با دوراندیشی و واقعبینی خاص خود بر ضرورت آمادگی برای دفع خدعههای مکرر دشمن که افکار عمومی کشور را هدف گرفته است، تاکید کردهاند.
در همین رابطه، خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا در گفتوگو با «علی ترسلی» کارشناس ارشد اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری، به بررسی اهمیت اظهارات معظمله در دو سخنرانی اخیر ایشان پرداخت که به ترتیب در تاریخهای 20 و 25 آذر منتشر شد. از خلال این سخنرانیها، مقام معظم رهبری بر لزوم هوشیاری در برابر کارزار تبلیغاتی علیه ایران اسلامی و همچنین لزوم فرهنگسازی با هدف انتقال مفاهیم والا به نسل جوان تاکید کرده و فرمودند: اصلیترین هدف دشمن تغییر هویت ملت ایران است ... و مقاومت یعنی تابآوری و عامل فشار را ناکام گذاشتن.
ترسلی ضمن تبیین عبارت «دشمن وارد فاز تبلیغاتی درگیری با جمهوری اسلامی شده است» گفت: منظور رهبر معظم انقلاب از چنین تعبیری این است که دشمنان نظام اسلامی بهجای تمرکز صرف بر ابزارهای نظامی یا اقتصادی، اکنون محور جنگ را ادراک، افکار عمومی و مشروعیتسازی یا مشروعیتزدایی قرار دادهاند.
در ادامه، مدرس معارف اسلامی در سازمان بسیج مستضعفین، راهبرد تبلیغاتی دشمنان انقلاب برای مقابله با ایران اسلامی را به ۵ رکن تقسیم کرد:
جنگ شناختی
به گفته ترسلی، در سطح جنگ شناختی، هدف اصلی تأثیرگذاری بر ذهن، برداشت و باور مردم و نخبگان است و دشمن تلاش میکند ارزشهای انقلاب (استقلال، عدالت، مقاومت) را بیاعتبار کند و تصویر نظام را در ذهن جامعه «منزوی، ناکارآمد یا ضد آزادی» جلوه دهد. به همین منظور است که دشمن از روایتسازیهای احساسی، شوکهکننده و ظاهراً مستند استفاده میکند. برجستهسازی نارضایتیهای اقتصادی، شایعهسازی درباره فساد سیستماتیک، القای بیاعتمادی به همه نهادها از نمونههایی است که میتوان برشمرد.
تسخیر فضای مجازی
کارشناس اندیشه سیاسی با گفتن اینکه دشمنان انقلاب به طور وسیع از شبکههای اجتماعی برای ایجاد «موج روانی» و ارتشهای سایبری و رباتهای هوشمند استفاده میکنند تا احساسات جمعی را دستکاری کنند، گفت: به کارگیری «اینفلوئنسرهای پوششی» که با ظاهر غیرسیاسی، دانسته یا نادانسته پیامهای ضدنظام را در فضای فرهنگی و اجتماعی تزریق میکنند از دیگر شگردهای دشمن است.
دو قطبیسازی
به گفته ترسلی، راهبرد دشمن در این فاز آن است که وحدت ملی را از درون بپاشد. مردم را در دوگانههای ساختگی قرار دهد و هدف نهایی او، تضعیف انسجام اجتماعی و فروپاشی سرمایه اعتماد ملی است.
این کارشناس هشدار داد که رسانههای معاند با بازنمایی گزینشی وقایع (مثلاً بزرگنمایی اعتراضات کوچک) سعی در شکستن روحیه جمعی دارند.
جلوه نمایی منفی در فضای بینالملل
ترسلی ادامه داد: دشمنان قسم خورده انقلاب در سطح خارجی مدام سعی میکنند جمهوری اسلامی را در قالب «تهدیدی برای امنیت جهانی» تعریف کنند تا اجماع بینالمللی علیه ایران حفظ شود. در این راستا، آنها با تولید فیلمها و مستندهای هدفدار، چهره ایران را «ناراضی، بسته و تهاجمی» معرفی میکنند.
نفوذ و شبهروشنفکری
به گفته این کارشناس اندیشه سیاسی، استفاده از چهرههای ظاهراً فرهنگی یا دانشگاهی برای تئوریزهکردن دیدگاههای همسو با غرب نیز از شیوههای دشمن است.
وی تأکید کرد: دشمن با این هدف که حمله تبلیغاتی، از درون بدنه نخبگانی کشور استمرار پیدا کند؛ دنبال آن است که بهانهجوییها از زبان داخلیها شنیده شود.
پاسخ متناسب با هجمه رسانهای؛ بهترین راهکار موجود
ترسلی در جایگاه نویسنده و پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی امام و رهبری، بهترین پاسخ به تغییر استراتژی دشمنان انقلاب در جنگ با ایران کنونی را پاسخ نرم دانست و گفت: وقتی دشمن نبرد را از میدان سخت به میدان نرم منتقل کرده، پاسخ مؤثر هم باید عمدتاً رسانهای، شناختی و فرهنگی باشد نه صرفاً امنیتی یا انفعالی.
وی در ادامه محورهای اصلی چنین پاسخی را با توجه به نگاه تمدنی منظومه فکری رهبر انقلاب این گونه برشمرد:
راهبرد روایتسازی
به گفته ترسلی، جنگ رسانهای یعنی جنگِ روایتها، نه جنگ خبرها. از آنجا که دشمن با روایتهای خاص خود واقعیت را بازتعریف میکند؛ جمهوری اسلامی هم باید بهجای واکنش موردی، روایت جامعِ کلانِ خود از ایران و انقلاب را بازآفرینی و بازتولید کند.
بازسازی اعتماد اجتماعی
وی ادامه داد: دشمن سرمایه اجتماعی را هدف گرفته؛ پس جبهه ما باید آن را ترمیم کند، نه اینکه فقط از آن دفاع کنیم. شفافسازی عملکرد نهادهای حاکمیتی و پاسخگویی مستمر، استفاده از نخبگان برای بیان واقعیتها، گفتوگو با جامعه و شنیدن اعتراضها از اقدامات اثرگذار است.
حضور هوشمند در فضای مجازی
کارشناس اندیشه سیاسی، تأکید کرد: عقبنشینی از فضای مجازی، واگذاری میدان به دشمن است. آموزش سواد رسانهای در مدارس و دانشگاهها، حمایت از تولیدکنندگان محتوای مردمی، الگوریتم بومی برای برجستهسازی محتوای امیدبخش و منطقی، ایجاد شبکه رسانهای منسجم بین نهادهای انقلابی بهجای هرجومرج محتوایی از راهبردهای مقابلهای موثر است.
دیپلماسی رسانهای بینالمللی
وی با تاکید بر اینکه باید تصویری بدیل از ایران در جهان ساخته شود که با روایت غربی تفاوت ماهوی داشته باشد؛ گفت: استفاده از ظرفیت دانشجویان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور بهعنوان «سفیران فرهنگی»، انتشار محتوای چندزبانه با استانداردهای حرفهای، ظرفیتسازی برای رسانههای بینالمللی فارسیزبان در خارج از ایران که روایت بومیتری ارائه دهند، بهرهگیری از سینما و موسیقی به عنوان ابزار «دیپلماسی نرم» از راهکارهای پیشنهادی در این محور است.
اعتمادسازی افکار عمومی از درون، نه کنترل از بالا
ترسلی در نهایت با تأکید بر اینکه رسانه مؤثر باید به مردم قدرت درک بدهد، نه فقط دستور و چارچوب ذهنی، گفت: تشکیل «اتاق فکر جنگ شناختی» با حضور روانشناسان، جامعهشناسان و متخصصان فضای مجازی، طراحی پیامهای متناسب با تیپهای مختلف مخاطب، پرهیز از زبان تهدید، تحقیر یا مقصرسازی مردم در مواجهه با چالشها، روایت مستقیم از مردم و برای مردم با تمرکز روی هویت ملی و کرامت ایرانی از راهکارهای موثر مقابله است.
انتهای پیام/


