وزیر راه: از بحران ۵۰ درصدی آماده‌به‌کاری لوکوموتیو در سال ۱۴۰۳ عبور کردیم/پارادایم یارانه‌ای حمل‌ونقل جاده‌ای باید تغییر کند

وزیر راه: از بحران ۵۰ درصدی آماده‌به‌کاری لوکوموتیو در سال ۱۴۰۳ عبور کردیم پارادایم یارانه‌ای حمل‌ونقل جاده‌ای باید تغییر کند
وزیر راه و شهرسازی در جمع فعالان اقتصادی اعلام کرد که با اقدامات جهادی و پرداخت مطالبات انباشته، بحران بی‌سابقه کاهش راندمان عملیاتی ناوگان ریلی کشور در سال ۱۴۰۳ که به زیر ۵۰ درصد رسیده بود، مهار شده است و برای تداوم این مسیر و تضمین ورود سرمایه‌گذاران خصوصی، اصلاح جدی تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی که مدت‌هاست از بخش جاده‌ای عقب مانده، ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ فرزانه صادق امروز در مراسم امضای قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش ریلی، خدمتی بزرگ به مردم است؛ هرچند ممکن است بازگشت ارزش افزوده در این حوزه با تأخیر صورت گیرد، اما این امر نشان از دلسوزی فعالان بخش خصوصی برای توسعه کشور دارد.

وی افزود:در مقطعی کنار یکدیگر نشسته‌ایم که پس از سال‌ها کم‌توجهی و دشواری، امروز با اراده‌ای جدی و باور به مسیر توسعه، وارد مرحله‌ای تازه از احیای صنعت حمل‌ونقل ریلی شده‌ایم. آنچه در ماه‌های اخیر رقم خورده، حاصل کار تیمی، هم‌افزایی میان دولت و بخش خصوصی و باور به جذب سرمایه‌گذارانی است که آینده‌ی روشن‌تری را برای این صنعت رقم خواهند زد.

وی ادامه داد:یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های توسعه ریلی در سال‌های گذشته، کمبود لوکوموتیو و کاهش جدی ظرفیت عملیاتی بود، به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۳ میزان آماده‌به‌کاری لوکوموتیوها به زیر ۵۰ درصد رسید که بی‌سابقه بود. در چنین شرایطی ناچار شدیم با تدبیر و هم‌افزایی حداکثری بحران را پشت سر بگذاریم و مسیر توسعه را آغاز کنیم. مهم‌ترین گام، درک وجود بحران و تعیین ریشه‌های آن بود. دریافتیم که نقش بخش خصوصی در این صنعت نادیده گرفته شده و همین مسئله سبب شد افت جدی در بهره‌وری رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:با اراده‌ جدی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها وارد عمل شدیم. این مسیر هرگز قابل توقف نبود و برای تسریع حرکت، تصمیمات مهمی اتخاذ شد. سازمان برنامه و بودجه و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با مدیریت دقیق، زمینه‌ی پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات شرکت‌های مالک لوکوموتیو خصوصی را فراهم کردند؛ مطالباتی که سال‌ها انباشته شده بود و پرداخت آن موجب اعتمادسازی میان بخش خصوصی و دولت شد.

وی گفت:از دیگر اقدامات اساسی، اصلاح و افزایش تعرفه‌های لوکوموتیوهاست تا بهره‌برداری اقتصادی بهبود یابد و جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش پیدا کند. تعرفه‌های ریلی در سال‌های گذشته به‌مراتب از بخش جاده‌ای عقب‌تر بوده‌اند، در حالی‌که هزینه‌های سوخت و یارانه‌های اختصاص‌یافته به بخش جاده‌ای غیرقابل مقایسه با حمل‌ونقل ریلی است. این پارادایم باید تغییر کند و خوشبختانه حمایت‌های جدی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران و تأکیدات رئیس‌جمهور در این زمینه وجود دارد.

وی افزود:سفارش‌های جدید و ورود شرکت‌های خصوصی به حوزه تأمین لوکوموتیوها از دیگر نشانه‌های اعتمادسازی میان دولت و بخش خصوصی است. انحصارگرایی گذشته در این بخش باید شکسته می‌شد و امروز با تشکیل چهارمین نشست فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ریلی، این مسیر با قوت ادامه دارد. اکنون سه شرکت خصوصی به سرمایه‌گذاری در مرکز لجستیک توسعه مرکزی ورود کرده‌اند که پیشران افزایش سهم ریل در حمل‌ونقل کشور خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:از دستاوردهای مهم اخیر، استقرار گمرک در مرکز لجستیک آپرین است. این مرکز در دولت‌های پیشین افتتاح شده بود اما بدون حضور گمرک، عملاً فعال نبود. با همکاری خوب دستگاه‌ها، این تعامل به هم‌افزایی واقعی تبدیل شد و امروز فعالیت باربری در آپرین آغاز شده است.

وی گفت:هم‌افزایی بین مرکز لجستیک آپرین و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در دستور کار قرار گرفت. این اتصال به‌عنوان گامی مؤثر برای ایجاد شبکه‌ی یکپارچه حمل‌ونقل ریلی و هوایی کشور، به‌زودی نتایج عملی خود را نشان خواهد داد. شهر فرودگاهی نباید صرفاً محدود به پرواز هواپیماها باشد، بلکه باید به قلب تپنده‌ی حمل‌ونقل کشور در تعامل با ریل تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود:در حوزه دیپلماسی حمل‌ونقل نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌ایم. گفت‌وگوها و تفاهم‌های جدید با کشورهای همسایه از جمله چین، ازبکستان، روسیه، پاکستان و ترکیه در حال شکل‌گیری است و احیای خطوط بین‌المللی ترانزیتی، نتیجه همین رویکرد فعال در گفت‌وگوهای منطقه‌ای است. این تعاملات، بستر رشد ترانزیت ریلی ایران را فراهم می‌کند و باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی در پایان گفت:همدلی و حمایت فعالان بخش ریلی، نمایندگان مجلس و به‌ویژه کمیسیون عمران، قوت قلبی برای مسئولان وزارت راه و شرکت راه‌آهن است. این همدلی‌ها نشان می‌دهد مسیر درستی را برای توسعه، عزت و سربلندی جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا