وزیر آموزش و پرورش: عدالت آموزشی فقط توسعه فضا و تجهیزات نیست

وزیر آموزش و پرورش: عدالت آموزشی فقط توسعه فضا و تجهیزات نیست
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عدالت آموزشی صرفاً به توسعه فضا و تجهیزات محدود نمی‌شود، اظهار کرد: تحقق عدالت باید در حوزه‌های ورزشی، پرورشی، فرهنگی، تربیتی و حتی در کیفیت یادگیری دانش‌آموزان دنبال شود.

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی در جلسه قرارگاه عدالت آموزشی با تأکید بر اهمیت این مأموریت گفت: گسترش عدالت مهم‌ترین هدف بعثت پیامبر اکرم (ص) و اساس حکومت اسلامی است. هیچ مأموریتی در نظام اسلامی ارزشمندتر از تحقق قسط و عدل در جامعه نیست و این مسیر برای ما که در تعلیم و تربیت نسل آینده نقش‌آفرین هستیم، افتخاری بزرگ به‌شمار می‌آید.

وی با قدردانی از تلاش‌های همکاران و گروه‌های جهادی حاضر در قرارگاه افزود: با وجود موانع و کمبودها، همکاران ما با انگیزه، همدلی و برنامه‌ریزی در حال حرکت هستند و این تلاش‌ها شایسته قدردانی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش اثرگذار گروه‌های جهادی، تصریح کرد: این قرارگاه هنوز با جایگاه واقعی خود فاصله دارد. باید از رویکردهای فردی و جزیره‌ای عبور کرده و با تکیه بر ظرفیت‌های ملی و مردمی، مسیر تقویت آن را هموار کنیم.

کاظمی با تکرار این نکته که نباید عدالت آموزشی را صرفاً در توسعه زیرساخت‌ها خلاصه کرد، گفت: شناسایی محرومیت‌ها در همه ابعاد و تلاش برای رفع آن‌ها، وظیفه امروز ماست. عدالت آموزشی باید در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه در کیفیت یادگیری دانش‌آموزان نمود داشته باشد.

وی با تأکید بر رویکرد جهادی در رسیدگی به مشکلات دانش‌آموزان محروم گفت: اگر دانش‌آموزی حتی به لوازم‌التحریر یا ابتدایی‌ترین امکانات آموزشی دسترسی ندارد، وظیفه ماست که با نگاه جهادی به کمک او بشتابیم. خوشبختانه در قالب پویش‌های مردمی، اقداماتی مانند توزیع یک میلیون بسته لوازم‌التحریر انجام شده، اما این اقدامات باید گسترش یابد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت هویت‌سازی برای گروه‌های جهادی اظهار کرد: باید برای این گروه‌ها نماد، جایگاه، کارت شناسایی و حتی لباس ویژه طراحی شود تا به‌عنوان چهره‌های شاخص خدمت در جامعه شناخته شوند.

کاظمی بر ضرورت ایجاد شبکه‌ای منسجم با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای هماهنگی گروه‌های جهادی تأکید کرد و افزود: این شبکه باید فراتر از اشخاص یا مجموعه‌های خاص عمل کند و همه فعالان را در قالب یک ساختار ملی به‌هم پیوند دهد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ظرفیت‌سازی برای پشتیبانی از فعالیت‌های جهادی گفت: اتکای صرف به منابع دولتی کافی نیست. باید منابع مردمی و ظرفیت‌های محلی شناسایی و در خدمت عدالت آموزشی به‌کار گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان‌ها را از الزامات پیشبرد اهداف قرارگاه دانست و افزود: هیچ اقدام بزرگی بدون تفکر جمعی و برنامه‌ریزی دقیق به نتیجه نمی‌رسد. همان‌گونه که برای عملیات‌های بزرگ نظامی سال‌ها برنامه‌ریزی می‌شود، ما نیز برای تحقق عدالت آموزشی باید از تجربه و خرد جمعی بهره ببریم.

وی خدمت در مسیر عدالت آموزشی را مأموریتی مقدس توصیف کرد و گفت: قدر این فرصت را بدانید. خدمت به مردم، گرچه دشوار، از بسیاری از عبادات ارزشمندتر است و رمز موفقیت، ایمان، اخلاص و نیت خدایی است.

کاظمی با بیان اینکه جهاد محدود به میدان جنگ نیست، خاطرنشان کرد: جهاد مفهومی جاری در زندگی است و هر اقدام مؤثر در خدمت به مردم با نیت الهی، مصداقی از جهاد به‌شمار می‌رود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: قرارگاه عدالت آموزشی نباید تضعیف شود. مأموریت اصلی آن، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در تمام ابعاد است و با تقویت نگاه الهی و مردمی، می‌توانیم آینده‌ای روشن برای فرزندان این سرزمین رقم بزنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا