افزایش سه برابری سهم دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار در مدارس سمپاد طی سه سال گذشته

به گزارش خبرنگار آنا، الهام یاوری در رویداد دانشآموزی ریحانه و محمد (تقدیر از پذیرفتهشدگان سمپاد مناطق هدف بنیاد علوی) که امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ در تالار اندیشه برگزار شد، گفت: در گذشته، رتبههای برتر کنکور معمولاً متعلق به دانشآموزان شهرهای بزرگ و مدارس هزینهبر بود؛ اما امروز شاهد حضور پررنگ شهرهایی مانند قرچک، اسلامشهر، سبزوار، خدابنده، مراغه و اهواز در بین رتبههای برتر هستیم، که پیشتر دستیابی به رتبههای دو یا سه رقمی در آنها بسیار دشوار بود.
وی افزود: در سه سال گذشته، نیمی از دانشآموزانی که رتبههای تکرقمی کنکور را کسب کردهاند، از مناطق ۲ و ۳ آموزشی هستند که اغلب سهمیه دارند و شرایط کمتر برخورداری را تجربه میکنند. ۹۵ درصد این افراد دانشآموز سمپاد هستند که نشاندهنده نقش مهم سمپاد در پرورش استعدادهای مناطق محروم است.
یاوری در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر آسانتر شدن ورود به دانشگاه و دشوارتر بودن پذیرش در سمپاد، تصریح کرد: جمعیت دانشآموزان سمپادی از ۴ دهک اول در سه سال اخیر بیش از سه برابر شده و از ۷ به ۲۱ درصد رسیده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ورودیهای سمپاد در این سه سال هر سال بیش از دو برابر شدهاند و مسیر جدیدی برای دانشآموزان مستعد از هر طبقه اجتماعی و جغرافیایی فراهم شده تا به درجات بالای علمی دست یابند.
یاوری به مشارکت دانشآموزان سمپادی در مسابقات علمی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: این مشارکت معمولاً ۱۰ تا ۱۵ برابر نسبت به جمعیتشان است و در المپیادهای ورزشی نیز مدالآوران سمپادی شش برابر نسبت به جمعیتشان بودهاند.
وی ادامه داد: هدف ما این است که این دانشآموزان به نیروهای مؤثر و تأثیرگذار برای رفع نیازهای آینده کشور تبدیل شوند و شعار سمپاد این است که هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری دارد.
رئیس سازمان استعدادهای درخشان تأکید کرد: نیمی از دانشآموزان تحت پوشش ما سمپادی نیستند و بسیاری از دانشآموزان نمونه دولتی هستند که اختلاف کمی با دانشآموزان سمپادی دارند. باور داریم هر دانشآموز با استعداد که قصد دارد به کشور خدمت کند، سمپادی است و وظیفه ماست که مسیر را برای این افراد هموار کنیم.
وی درباره برنامه سمپاد فراگیر گفت: این برنامه که سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر را شامل شد، فضایی فراهم کرده تا دانشآموزان غیرسمپادی مستعد، در کنار دانشآموزان سمپادی به آموزش، یادگیری و تعامل بپردازند.
یاوری گفت: استعداد موتور محرک رشد فردی است و افراد با استعداد مسئولیت بیشتری دارند، چون میتوانند نسلهای آینده را متحول کنند.
انتهای پیام/