لو رفتن سوالات امتحان زبان دوازدهم؛ بار دیگر دانشآموزان در معرض ناامیدی قرار گرفتند

به گزارش خبرنگار آنا، روز سهشنبه در جریان برگزاری امتحان نهایی زبان انگلیسی پایه دوازدهم، شاهد لو رفتن گسترده سوالات در جریان شروع جلسه امتحانی بودیم. این موضوع که برای سال دوم پیاپی رخ داده است، باعث اعتراض گسترده دانشآموزان و خانوادهها شده، اما واکنش مقامهای مسئول همچنان «تکذیب» و سکوت است.
طبق گزارشهای رسیده از مناطق مختلف کشور، تصاویر و فایلهایی از سوالات امتحان زبان انگلیسی چند ساعت قبل از شروع جلسه در شبکههای اجتماعی، گروههای تلگرامی و حتی داخل مدارس در گردش بود. دانشآموزان عادی که روزها وقت گذاشته بودند روی درسها، حالا با حس نابرابری و ناامیدی مواجه شدهاند.
یکی از دانشآموزان دختر در گفتوگو با آنا گفت: من یک ماه تمام برای امتحان زبان انگلیسی وقت گذاشتم؛ اما الان میبینم یک پست در اینستاگرام بهتر از همه زحمتام عمل کرده است. چطور این حجم از بیعدالتی ممکن است؟
در این میان، مشکلات فنی امتحان زبان نیز به بحثها اضافه کرده است. بسیاری از دانشآموزان از خرابی بلندگوها و عدم کیفیت فایل صوتی گلایه کردند. در برخی مراکز، بخش شنیداری (Listening) به صورت چاپی در اختیار دانشآموزان قرار گرفت کاری که طبق گفته خود دانشآموزان باعث افزایش گستره تقلب شد.
امیرحسین درخصوص مشکلات فنی امتحان به خبرنگار آنا، گفت: امتحان زبان انگلیسی فاجعه بزرگی است. در بسیاری از حوزهها یک بلندگو سالم پیدا نمیشد، چطور آموزش پرورش نمیتواند تجهیزات لازم را برای امتحان نهایی تهیه کند، در حالی که میداند این امتحان بخش شنیداری دارد؟
یکی دیگر از دانشآموزان افزود: بخش شنیداری امتحان را روی برگه چاپ و بین دانشآموزان توزیع کردند. این اتفاق باعث میشود که دانشآموزان نتوانند بخش شنیداری آزمون را بر اساس توانایی خود انجام دهند. اسپیکرها خش داشتند و ما حتی یک کلمه ام نتوانستیم بهدرستی بشنویم. نظم جلسه امتحان بخاطر بخش شنیداری به هم خورد و دانشآموزان با مسئول پخش کننده صدا نیز دعوا کردند.
سامان ادامه داد: برای امتحان Listening برای ما هیچ فایل صوتیای نذاشتند و یک دبیر با صدای خیلی واضح و رسا متن را آرام میخواند. هر مکالمه را ۳ بار از رو میخواند و اگر از وی درخواست میکردیم جمله را چند بار میخواند تا راحتتر جواب سوال را پیدا کنیم.
در حالی که مستندات تصویری و شاهدی گستردهای از لو رفتن سوالات وجود دارد، دیروز وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال خبرنگاران، ضمن رد هرگونه تخلف، اعلام کرد: هیچ سوالی قبل از موعد منتشر نشده است. این اخبار جعلی و شایعهاند. ما تمامی اقدامات لازم برای امنیت امتحانات را انجام دادهایم.
اما مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی که نقش نظارتی و پاسخگویی را بر عهده دارد، همچنان در سکوت باقی مانده است. خبرنگار آنا در پی تماسهای مکرر با این مرکز، پاسخی دریافت نکرده است. همچنین با سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تلاش کردیم ارتباطی برقرار کنیم که ممکن نبود.
این اتفاق نشان میدهد که ضعفهای ساختاری در نحوه طراحی، نگهداری، توزیع و نظارت بر سوالات امتحانات وجود دارد. این ضعفها باعث شده تا هر سال دانشآموزان نگران فرار سوالات باشند، و هر سال متولیان فقط به رد ادعاهای منتشر شده بسنده کنند.
در همین راستا، کارشناسان آموزشی و دانشآموزان متقاضی شفافیت بیشتر، پاسخگویی جدی و اصلاحات عمیق در فرآیند امتحانات نهایی هستند. این موضوع تنها یک بحران «امتحانی» نیست، بلکه نمادی از نابسامانیهای گسترده در نظام آموزشی است.
وقتی دانشآموزان بعد از هفتهها مطالعه، استرس و خواب کم، متوجه میشوند برخی همسنوسالشان بدون زحمت، سوالات را داشتهاند، احساس بیعدالتی و کاهش انگیزه تحصیلی غیرقابل جبران است. همچنین، وقتی مقامهای مسئول با وجود مستندات، تنها به تکذیب بسنده میکنند و از پاسخگویی اجتناب میورزند، اعتماد عمومی به نظام آموزشی کاهش مییابد.
اگر امتحانات نهایی دیگر معیار عادلانهای برای سنجش دانش نیستند، باید یا آن را اصلاح کرد، یا جایگزینش کرد. تکرار این سناریوها بدون واکنش جدی، به معنای تسلیم در برابر فساد و ناکارآمدی است.
این بار باید بیش از همیشه شفافیت، پاسخگویی و عدالت در محور توجه قرار گیرد. دانشآموزان زحمتکش حق دارند در شرایطی عادلانه و شفاف ارزشیابی شوند. نه در یک سیستمی که دیگر از عهده حفظ عدالت بر نمیآید.
انتهای پیام/
