همزمان با شب میلاد پیامبر رحمت؛

نمایشگاه «ایران‌ نوشت» افتتاح شد/ مصلی میزبان ۲۰۰ تولیدکننده ایرانی

نمایشگاه «ایران‌ نوشت» افتتاح شد  مصلی میزبان ۲۰۰ تولیدکننده ایرانی
نشست خبری یازدهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی عصر امروز (۱۸ شهریور) با حضور کلانتری، مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت، و خانواده شهیدان طاهرپور و شادمانی در شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کلانتری، مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت، در این نشست با اشاره به همزمانی افتتاح نمایشگاه با شب میلاد پیامبر (ص) گفت: خدا را شاکریم که توانستیم یازدهمین نمایشگاه ایران‌نوشت را برگزار کنیم.امسال علاوه بر تهران، شش استان مشهد، شیراز، قم، یزد، اهواز و کرج نیز در این رویداد فعال هستند.

ایران‌نوشت مجازی برای نخستین بار

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت با بیان اینکه امسال برای نخستین بار نسخه مجازی نمایشگاه نیز راه‌اندازی شده است، افزود: مردم سراسر کشور می‌توانند به صورت آنلاین آثار را انتخاب کنند. نمایشگاه امسال ۶۳ غرفه و یک سرزمین نوشت‌افزار دارد که در فضایی دو هزار متری برپا شده است. این غرفه‌ها شامل ۳۹ غرفه دفتر، ۱۲ غرفه جامدادی و کوله، یک غرفه کتاب، ۱۰ غرفه ویژه اقلام تحصیلی و همچنین یک فروشگاه اسباب‌بازی ایرانی است.

حضور ۲۰۰ تولیدکننده داخلی

کلانتری با تأکید بر مشارکت گسترده تولیدکنندگان داخلی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۲۰۰ تولیدکننده و حدود دو تا سه هزار قلم کالا عرضه شده که کمتر از ۲۰ قلم آن خارجی است. با توجه به نام‌گذاری امسال به عنوان سال سرمایه‌گذاری در تولید، تلاش کردیم حتی تولیدکنندگان کوچک را نیز در این رویداد همراه کنیم.

وی همچنین با اشاره به رشد فضا‌های نمایشگاهی ایران‌نوشت گفت: ۹ سال در کانون و فضای پنج هزار متری بودیم، سال گذشته در رواق شرقی حضور داشتیم و امسال با همراهی دوستان، شبستان مصلی با ۱۴ هزار متر فضا در اختیارمان قرار گرفته است.

تأکید بر فرهنگ ایرانی در نوشت‌افزار

کلانتری در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت توجه به فرهنگ در تولید لوازم‌التحریر اشاره کرد و گفت: بچه‌ها دست‌کم ۲۵ سال از عمر خود را با نوشت‌افزار سروکار دارند؛ بنابراین ضروری است هم کالا ایرانی باشد و هم محتوای فرهنگی آن برگرفته از هویت ایرانی ـ اسلامی. کیفیت در این حوزه برای ما بسیار مهم است و تولیدکنندگان ایرانی در این زمینه تفاوت محسوسی با نمونه‌های دیگر دارند.

ذائقه‌سازی و همکاری رسانه‌ها

وی در پایان به ضرورت ذائقه‌سازی برای مصرف نوشت‌افزار ایرانی پرداخت و گفت: با همکاری صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها تلاش می‌کنیم فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی را در میان خانواده‌ها و دانش‌آموزان تقویت کنیم.

کلانتری با اشاره به چالش‌های موجود در ارتباط با مصرف‌کنندگان اظهار کرد: در این زمینه به کمک رسانه‌ها نیاز داریم. اگر خانواده‌ها به‌عنوان مصرف‌کنندگان فعال ارتباط خود را با اقلام فرهنگی تقویت کنند، بسیاری از مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

وی در ادامه افزود: به‌طور همزمان دو نمایشگاه دیگر شامل پوشاک ایرانی و نمایشگاه “بوی ماه مهر” نیز در این محل فعال هستند.

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت در بخش پرسش و پاسخ نشست خبری گفت: ما یک سازمان دولتی نیستیم و صرفاً می‌توانیم به تولیدکنندگان پیشنهاد بدهیم. ساعت برگزاری نمایشگاه مناسب است و با وجود آنکه تولیدکنندگان خصوصی فعالیت می‌کنند و حاشیه سود آن‌ها پایین است، قیمت‌ها نمایشگاهی و مناسب در نظر گرفته شده است. برای برخی کالاها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف اعمال شده و به مناسبت میلاد پیامبر(ص) نیز بن تخفیف ۱۰ درصدی ارائه کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره حمایت نهادها و دستگاه‌ها توضیح داد: متأسفانه تاکنون هیچ حمایت مالی نداشته‌ایم. صداوسیما تنها حمایت رسانه‌ای از ما انجام داده است. حتی برای ایران‌نوشت مجازی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای بن تخفیف داشتیم، اما به دلیل محدودیت بودجه این امر محقق نشد. امیدواریم برای سال آینده دست‌کم در حوزه پست هماهنگی‌های لازم انجام شود؛ تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد ارسال رایگان می‌تواند در خریدهای مجازی بسیار مؤثر باشد.

پرسش و پاسخ/ محصولات جدید ایرانی رونمایی شد

کلانتری در ادامه و در پاسخ به پرسش دیگر آنا درباره برنامه‌های جانبی نمایشگاه گفت: با توجه به توان مالی که صرفاً توسط غرفه‌داران کوچک و بزرگ فراهم شده، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌ایم. از جمله پنج تا شش برنامه زنده با حضور نوید و همکارانش از شبکه پویا، تغییر دکور نمایشگاه با نصب سه پهپاد برای عکاسی بازدیدکنندگان، و برپایی غرفه‌ای با حال و هوای زورخانه و آیین‌های قدیمی مانند گل‌ریزان. عواید این بخش به گروه‌های جهادی مناطق محروم اختصاص خواهد یافت. همچنین پخش فیلم و انیمیشن‌های روز با همکاری حوزه هنری در دستور کار قرار دارد.

خانواده سردار شهید علی شادمانی و خانواده شهید طاهرپور نیز در این مراسم حضور یافتند.  

نمایشگاه «ایران‌ نوشت» افتتاح شد/ مصلی میزبان ۲۰۰ تولیدکننده ایرانی

همسر شهید محمدباقر طاهرپور پشت تریبون عنوان کرد: ما تا علم و ایمان تا خدا پرواز  میکنیم شهدا هم همینکار را کردند، شهدا با جان از ایران مراقبت کردند ما هم با خرید محصولات وطنی میتوانیم به ایرانمان کمک کنیم.

در پایان با حضور کلانتری و خانواده شهدا از برخی محصولات ایرانی رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا