برگزیدگان چهارمین جایزه ادبی شهید سید علی اندرزگو معرفی شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه ادبی شهید سید علی اندرزگو شامگاه دوشنبه هفدهم شهریور ۱۴۰۴ در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران عنوان کرد: خدا را شاکریم که در عصری زندگی میکنیم که حاکمیت ولایت و رهبری امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنهای مدظله العالی بابهای جدی از جمله جهاد مبارزه با طاغوتها گشوده است. خدا را شکر میکنیم که به ما و این جمع توفیق داد تا برای چهارمین بار فرصت داشته باشیم تا با خون پاک شهدا و روح شهید سید علی اندرزگو تجدید بیعت داشته باشیم و دور هم جمع شویم.
وی اظهار کرد: معنای این گردهمایی چیزی نیست به جز تجدیدبیعت و بیان هدف. اینجا فقط برای تحلیل از چند کتاب برتر گردهم نیامدهایم. این حضور و این رویداد نشانهای است که ناشران و نویسندگان و پژوهشگران ما میخواهند مسیر روشنگری تاریخی را ادامه بدهند و نشانهای از استقامت عزیزان است.
نیلی عنوانکرد: من به نوبه خودم از قدم هایی که در این مسیر برداشته شد و آثاری که نوشته شد سپاسگزارم. در ۸سال اخیر و در جریان ۴دورهدبرکزاری جایزه ادبی شهید اندرزگو، ۷۵۰ نویسنده انقلابی، حدود ۱۶۰۰ اثر را تولید و به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که خدارا شکر تعداد آثار دریافتی در این دوره بیشتر هم شده است. من صمیمانه از شما عزیزان سپاسگزار هستم که تا حدی خلاء سال های گذشته را پر کردید.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: این که میگویم «تا حدی» به خاطر این است که در این سال ها شاهد هستیم که دست هایی در خارج از کشور با کمک نفوذی های داخلی در پی تطهیر خاندان پهلوی خبیث و ساواک جنایتکار هستند.ما هنوز اول راه هستیم؛ مسیرهای طی نشده زیادی در سرزمین مان داریم و برای طی کردن این مسیر باید مثل شهید بزرگوار سید علی اندرزگو استقامت داشته باشیم.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب نسبت به این موضوع دغدغه دارند و بارها با ناراحتی در این باره حرف زدند. ما اگر دست به دست هم بدهیم و همکاری کنیم شاید بتوانیم گرهی از پیشانی ایشان باز کنیم و روایتهایی ارایه کنیم که راه را برای آینده روشن تر کند. انقلاب ما جهانی شده و شعارهایی که امامخمینی(ره) در سالهای دهه چهل و پنجاه گفته می شد امروز در اقصی نقاط عالم تبدیل به گفتمان شده است. سران جنایتکار رژیم صهیونیستی و آمریکا تمام شدنی هستند. ترامپ و نتانیاهو شاید به نوعی نقش شاه و ساواک آن دوره را بازی میکنند. اینها هرچقدر جنایت می کنند و خون میریزند سرعت فرورفتن در باتلاق را برای خودشان زیاد میکنند و ما یقین داریم که آینده از آن حزب الله و اسلام ناب محمدی است.
نیلی اظهار کرد: جا دارد از آقای گلعلی بابایی دبیر علمی چهارمین جایزه، آقای فراشی دبیر اجرایی جایزه و هیئت داورانی که بار فکری، محتوای و اجرایی این رویداد را بر عهده داشتند سپاسگزاری کنم. همچنین از صداوسیما، شهرداری تهران، حوزه هنری انقلاب اسلامی و خانواده معزز شهید اندرزگو که محفل ما را مزین کرده اند سپاسگزاری کنم.
در ادامه این نشست، سید علی سیدان سردبیر مجله سوره به رسم ادوار قبلی، سرمقاله ویژه «چهارمین دوره «جایزه ادبی شهید اندرزگو» با عنوان «توبه علیه ارتجاع؛ پیشنهادی برای راویان انقلاب اسلامی» را قرائت کرد.
در متن این سرمقاله آمده است: هنوز کسی قاطعانه نمی تواند بگوید که عملیات نقاب یعنی همان عملیاتی که به کودتای نوژه معروف شد و قرار بود جمهوری اسلامی را سرنگون کند و رژیم پهلوی را برگرداند چگونه لو رفت اما یکی از روایت هایی که به اعتبار صداقت راوی معتبر است سخن آیت الله خامنه ای است.
حتما شنیده اید، ماجرا از این قرار بوده که یکی از خلبان های عامل کودتا پشیمان می شود و شب کودتا نزدیک اذان صبح به خانه آیت الله خامنه ای می رود و قضیه را برای ایشان تعریف می کند اما کودتاچیان حساب همه چیز را کرده بودند جز توبه یک خلبان یعنی آن نیروی اسرارآمیز و پنهانی که از درون یک انسان جوانه می زند و همچون سلاحی غیبی به کمک اهل حق می آید. قدرتی مهارناپذیر که همه نقشه ها را فاتحانه ریشخند می کند و خود را غلبه می دهد. حالا بیایید به این حادثه همچون یک قاعده نگاه کنیم و آن را به همه رخداده ای تاریخ انقلاب اسلامی تعمیم بدهیم.
اگر این طور نگاه کنیم مفهوم توبه می تواند توضیح دهنده کل انقلاب اسلامی باشد در جریان کودتای نوژه آنچه مانع ارتجاع ما به رژیم پهلوی شد توبه بود ما یک بار به روشنی دیدیم که توبه با ارتجاع در افتاد و پیروز شد، آیا نمی توانیم عبرت بگیریم که برای مقابله با ارتجاع به پهلوی می توان از سازوکار توبه بهره برد. توبه و ارتجاع هر دو حاوی معنایی از بازگشت است. توبه بازگشت به عهد قدسی و فطری است توبه تجدید پیمان ازلی است توبه برانگیختگی دوباره سرشت خداپرست ماست اما ارتجاع که بهتر است آن را واپس گرایی ترجمه کنیم کفر بعد از ایمان است ارتجاع عقبگرد به ولایت طاغوت است ارتجاع اخراج از نور و رفتن در ظلمات است.
با این حساب نه فقط حوادث پس از انقلاب و دوام و قدرت گیری جمهوری اسلامی که خود رخداد انقلاب اسلامی را هم می توانیم تجلی توبه بدانیم یعنی خروج از تاریکی ولایت طاغوت و درآمدن به نور ولایت الهی. سیدالشهدای اهل قلم سر سلسله راویان انقلاب اسلامی شهید سید مرتضی آوینی که خداوند با اجداد طاهرینش همنشین کند پیش از این در گفتار متن های روایت فتح و چند مقاله دیگرش به ما یادآوری کرده بود که «انقلاب اسلامی طلیعه عصر توبه بشر است و انسان در حیثیت کلی خود در حال توبه است» او رزمندگان جبهه های نبرد را طلایه داران توبه تاریخی بشر مید امروز که سفره ارتجاع بیش از هر زمانی پهن شده است در نظر آوردن توبه و به کار انداختن آن و روایت وقایع بر اساس مفهوم توبه بیش از هر زمانی ضروری است.
ناگفته نماند که ارتجاع فقط روی کار آمدن آن دلقک کودنی نیست که خود را شاهزاده ایران می داند و به انتظار نشسته است که آمریکا و اسرائیل مقدمات بازگشتش را فراهم کنند شما اگر سری به جریان های رسمی فرهنگی در ایران امروز بزنید و دستی بیندازید مشتتان از محصولات مرتجعانه پر می شود.
کافی است جنجالی ترین سریال شبکه نمایش خانگی را ببینید که چگونه حتی ساواک را ملوس و نازنین می سازند یا به موزه هنرهای معاصر و گالری های نقاشی سر بزنید که چگونه هنرمندان عزیز دردانه علیاحضرت را تجلیل می کنند یا نگاهی به صنعت مد و لباس بیندازید که علاوه بر برهنگی نحوی نشانه شناسی دوره اعلیحضرت را بازنمایی می کند یا زبان بصری گرافیک امروز ایران را تبارشناسی کنید که چگونه نوستالژی پهلوی را به خاطر می آورد یا به عنوان تماشاچی در یکی دو تئاتر روی صحنه حضور پیدا کنیم و ببینید چگونه انتقام از مفهوم انقلاب آشکارا به درام تبدیل شده است یا فیلم هایی که اکران می شود را تماشا کنید که در آنها چگونه انقلاب اسلامی همچون حادثه ای مزاحم زندگی امن و آسوده نمایش داده می شود یا رویداده ای حوزه ی موسیقی را کنید و ببینید که چگونه خط خبری مرتبط با خواننده دوره طاغوت یکی از پربسامدترین خطوط خبری است یا چند مجله از جریان روشنفکری را تحلیل محتوا کنید که چگونه یکی پس از دیگری برای رجال عصر پهلوی پرونده درمی آورند و بزرگداشت می گیرند یا فقط عنوان کتاب هایی که تالیف و ترجمه می شود را ببینید یا فضای صنعت دکوراسیون خانه را لمس کنید که چگونه زیبایی شناسی آنتیک دوره آریامهر و حتی ماقبل آن رواج یافته است در همه این عرصه های فرهنگی نشانه های ارتجاع به فرم زندگی طاغوتی رویت پذیر است باز هم ناگفته نماند که جدال اصلی صرفا بر سر بازگشت پهلوی نیست دعوا بر سر یک زندگی عاریتی و وابسته به طاغوت جهانی است یعنی میل به ادغام شدن در نظم سلطه و اصطلاحا نرمال شدن به این هوا که در تقسیم کار جهانی نقشی به ما بسپرند و تکه استخوانی جلوی ما بیندازند و سهم ما را بدهند و ما هم راحت و راضی چشم بر ظلمشان ببندیم و به تعبیر شاه آبادی بزرگ استاد حضرت امام حیاتی مذبوحانه داشته باشیم.
همان حیاتی که پهلوی مخلوق مبلغ و مروج آن بود امروز روی این ارتجاع نام های ژیگول تری مثل تغییر پارادایم گذاشته اند تا ما بیاییم که تا ما بیاییم بفهمیم منظورشان چیست کمی طول بکشد و حواسمان پرت شود که این تغییر پارادایم همان عقب گرد به ویرانه های عصر پهلوی است در این میان اگر جسارت نشود داخل کمانک نکته ای به دوستان هم جبهه ای یادآور شدم همزمان که بعضی دوستان ما به نام تولید سرمایه اجتماعی یا به رسمیت شناختن تکثر در سبک زندگی با شدتی زاید الوصف در حال مرزبندی با اصطلاحا تندروها و رادیکال های جریان انقلاب هستند تندروها و رادیکال های جریان ارتجاع در حال پیشروی هستند کمانک بسته با این حال آنچه گفتیم فقط یک روی ماجراست امروز همزمان بساط توبه نیز مهیاست من نمی دانم تحلیلگران اجتماع فطرت های مردمی ایران و جهان حول قضیه غزه را چگونه تحلیل می کنند.
به گمانم این اجتماع بیش از هر چیز تجلی همان توبه ای است که به پرچمداری تواب های مسلمان ایرانی و فلسطینی و لبنانی و یمنی و عراقی رخ داده است یا نمی دانم فرهیختگان گرامی چه رجوع دوباره ملت ایران به رهبر انقلاب و تجدید پیمان با ایشان و اتحاد مقدس ما در جریان تجاوز اسرائیل به آمریکا را چگونه فهم می کند.
آیا این پدیده دنباله خط تاریخی توبه ملت ایران نیست که در بزنگاه های تاریخی باز هم محاصره گران مادی را غافلگیر می کند آیا تجلی استوار کردن عهد قدیم را در یوم الله های تاریخ پرماجرای جمهوری اسلامی مشاهده نمی کنیم یادمان نرود مرتجعان بیش از اینکه ما را به گناه وادار کنند ما را از توبه باز می دارند آن ها از توبه ما بیشتر می ترسند مجاهدان عرصه روایت هنرمندان هنر انقلاب داستان گویان ماجرای نهضت روایت انقلاب اسلامی و مقابله با تحریف و ارتجاع صرفا با پاسخگویی به شبهات یا حمله به آن شاهزاده احمق امکان پذیر نیست که آن هم در جای خود لازم است اگر در یک طرح کلی جاگیر شود ما برای روایت حقیقت انقلاب اسلامی و مقابله با ارتجاع طاغوتی نیاز به کلان روایتی داریم که در پرتو آن روایت های خرد ما معنادار شود بد نیست به پیشنهاد سید مرتضی آوینی فکر کنیم انقلاب اسلامی همچون جریان تاریخی توبه بشر و رجوع به فطرت الهی و عهد قدسی به پرچمداری مجاهدان راه عقد این کلان روایت نیرویی عظیمی نیروی عظیمی برای رویت و روایت ما فراهم می کند و دست ما را برای مقابله با ارتجاع پر می کند نیروی توبه را جدی بگیریم و راوی آن باشیم.
این خبر در حال تکمیل است...
انتهای پیام/