مقاومت ایران سدی در برابر مکانیسم ماشه/ مدیرعامل سابق شرکت ملی کشتیرانی: ابزارهای تحریمی از کار افتادهاند

به گزارش خبرگزاری آنا؛ مکانیسم ماشه که به معنای بازگرداندن سریع و خودکار تحریمها در صورت نقض توافقهای بینالمللی است، به عنوان یکی از ابزارهای تحریمی در پرونده هستهای ایران مطرح شده است. این مکانیسم با هدف اعمال مجدد تحریمها به سرعت و بدون نیاز به روند طولانی تصویب، طراحی شده است. با این حال، در عمل، کارایی و اثرگذاری این ابزار در مقابل جمهوری اسلامی ایران با محدودیتهای جدی مواجه بوده است.
بررسیهای میدانی و تحلیلی نشان میدهد که تحریمهای بازگردانده شده از طریق اسنپبک، به دلایل متعددی از جمله دور زدن تحریمها توسط طرفهای مختلف، استفاده گسترده ایران از روشهای مقابلهای و توسعه ظرفیتهای بومی، و نیز عدم همگرایی کامل بین اعضای بینالمللی در اجرای تحریمها، تأثیر قابل ملاحظهای بر روند اقتصادی و سیاسی ایران نداشته است.
تحریمهای بینالمللی فاقد کارایی در برابر ایران است
علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی و روابط اقتصادی با کشورهای همسو و مستقل، توانسته است آثار منفی تحریمها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. این امر نشان میدهد که مکانیسم اسنپبک، علیرغم طراحی ظاهری قدرتمند، در عمل به دلیل عوامل سیاسی، اقتصادی و فنی، در برابر ایران بیاثر بوده و از توان لازم برای تغییر رفتارهای راهبردی کشور برخوردار نیست.در نهایت، میتوان نتیجه گرفت که تحریمهای بینالمللی، به ویژه آن دسته که از طریق مکانیسم اسنپبک اعمال میشوند، فاقد کارایی مطلوب در مواجهه با ایران بوده و نیازمند رویکردهای نوین و واقعبینانهتری است تا بتواند اهداف مدنظر را دنبال کند.
به عنوان مثال یکی از وجههای این تحریمها اعمال فشار بیشتر بر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عنوان میشود. در این رابطه محمد سوری مدیرعامل سابق شرکت ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دراین خصوص در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا ضمن اشاره به سابقه طولانی خود در حوزه کشتیرانی، به پرسشی درباره تأثیر تحریمهای جدید اتحادیه اروپا و موضوع اسنپبک بر صنعت کشتیرانی ایران پاسخ داد.
تحریمهای جدید تفاوت و اثر افزوده ندارند
سوری با بیان اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۶ تحت تحریمهای بینالمللی قرار گرفته و شرکت ملی نفتکش نیز از سال ۲۰۰۸ مشمول تحریم بوده است، اظهار داشت: اثرات تحریمها تاکنون بر بخش کشتیرانی اعمال شده و تحریمهای جدید تفاوت و اثر افزوده قابل توجهی نخواهند داشت.
وی با تأکید بر اینکه تحریمهای فعلی شامل تحریم چهار نهاد و شرکت مهم کشور از جمله بانک مرکزی، شرکت نفت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش است، افزود: اگر ده تحریم دیگر هم اضافه شود، تأثیر آن بر صنعت کشتیرانی از حد فعلی بیشتر نخواهد بود و مشکلات کنونی تشدید نمیشود.
محمد سوری در توضیح بیشتر گفت: این تحریمها بیشتر یک جنگ روانی است و اثرات اقتصادی واقعی بر جای نمیگذارد. وی با اشاره به هماهنگی کشورهای غربی، آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی برای اعمال فشار بیشتر، خاطرنشان کرد که فشارها محدود به صنعت کشتیرانی نخواهد بود و حوزههای دیگر نیز هدف قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به شکست برنامهریزیهای طرفهای مقابل در جریان جنگ ۱۲ روزه و تلاش آنها برای استفاده از مکانیسم ماشه (اسنپبک) گفت: دقیقا موضوع اجرا و اعمال مکانیسم ماشه صحت دارد و در حال پیگیری است.
احتمال لغو یا کاهش تحریمها وجود دارد
سوری همچنین بر لزوم صبر و انتظار برای نتیجه مذاکرات تاکید کرد و گفت: یک ماه فرصت داده شده تا مذاکرات پیش رود و پس از آن، شش ماه زمان دیگر برای رسیدن به نتیجه وجود دارد. اگر در این مدت به نتیجهای مثبت برسند، احتمال لغو یا کاهش تحریمها وجود دارد، زیرا اروپاییها نیز از ادامه تحریمها سودی نخواهند برد.
در پایان مدیرعامل سابق شرکت ملی کشتیرانی ایران ابراز امیدواری کرد و گفت: مذاکرات منجر به رفع تحریمهای بیشتر شود و اظهار داشت: با توکل به خدا، شرایط بهتر خواهد شد. در واقع تحریمهای جدید اتحادیه اروپا و مکانیسم اسنپبک، هرچند از لحاظ روانی بر فضای سیاسی و اقتصادی تأثیرگذار است، اما از منظر عملی و اقتصادی، تفاوت چشمگیری با تحریمهای پیشین ندارد و نتیجه نهایی مذاکرات، نقش تعیینکنندهای در روند تحریمها خواهد داشت.
انتهای پیام/

مکانیسم ماشه مانع یا سکوی پرتاب/ فرصتهای تجارت خارجی ایران در سایه تصمیمات هوشمندانه
