در گفت‌وگو با آنا تشریح شد

واردات خودرو بدون انتقال ارز جایگزین کسری تولید داخلی می‌شود؟

واردات خودرو بدون انتقال ارز جایگزین کسری تولید داخلی می‌شود؟
دولت با صدور مجوز واردات خودرو برای ایرانیان خارج از کشور بدون نیاز به انتقال ارز، گامی تازه در تلاش برای کنترل التهاب بازار خودرو برداشته است. اما این طرح تا چه حد می‌تواند تعادل بازار را حفظ کند و آیا می‌تواند جایگزین کسری تولید داخلی شود؟

به گزارش خبرگزاری آنا؛ چندی پیش خبر جدید بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد، بر اساس اخبار منتشر شده امکان واردات خودرو برای ایرانیان مقیم خارج گشور بدون نیاز به انتقال ارز فراهم شده و هم اکنون سقف یک خودرو برای هر متقاضی لحاظ گردیده است.بنابر این متقاضیان می‌توانند از حساب‌های ارزی خود یا دیگران در خارج از کشور برای خرید و واردات خودرو استفاده کنند و پس از هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی، مراحل واردات را طی نمایند

این اقدام هرچند که اقدامی طبیعی در جهت تسهیل واردات خودرو به حساب می‌آید، اما با توجه به تجربه‌های قبلی در خصوص واردات خودرو به کشور می‌تواند صرفا اقدامی بر روی کاغذ باشد که به سرنوشت کم رمق دیگر طرح‌های وارداتی دچار شود.

چشم‌انداز تأثیر صدور مجوز واردات خودرو بر بازار داخلی 

در این خصوص حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی آنا به بررسی تازه‌ترین اخبار درباره صدور مجوز واردات خودرو برای ایرانیان خارج از کشور بدون نیاز به انتقال ارز پرداخت و چشم‌انداز تأثیر این تصمیم بر بازار خودرو داخلی را تشریح کرد.

وی در ابتدا با اشاره به ابهامات موجود درباره سازوکار این طرح گفت: فعلاً نحوه دقیق اجرای این طرح برای من مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد هر فردی که ارز در خارج از کشور داشته باشد، می‌تواند در قالب واردات خودرو از این فرصت استفاده کند.

کریمی سنجری درباره جدیت اجرای این طرح افزود: تجربه طرح‌های قبلی نشان داده که برخی از آنها به دلیل مشکلاتی که در مسیر اجرایی ایجاد شده، به نتیجه نرسیده‌اند. اما واقعیت امر این است که دولت قصد دارد با اصلاحات و افزایش واردات خودرو، بخشی از مشکلات بازار را جبران کند.

افت تولید دلیلی منطقی برای تسهیل واردات

این کارشناس بازار خودرو درباره علت این تصمیم دولت توضیح داد: در سال جاری به دلیل مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز، تولید خودرو کاهش یافته است. به نظر می‌رسد دولت در تلاش است با رونق واردات، کسری تولید را جبران و بازار را متعادل کند.

کریمی سنجری همچنین به تأثیر احتمالی اجرای مکانیسم ماشه یا اسنپ‌بک بر بازار خودرو اشاره کرد و گفت: اگر این مکانیسم به طور جدی فعال شود، محدودیت‌های شدیدی بر واردات اعمال خواهد شد که می‌تواند بازار خودرو را با نوساناتی مواجه کند. همچنین کاهش درآمد‌های ارزی دولت و محدودیت‌های بیشتر در واردات خودرو می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کندکه قطعا باید به سمت تقویت تولید داخل پیش برویم. موضوعی که خیلی پیش تر باید درباره آن تدابیر و برنامه‌ریزی‌های محکم می شد.

با این حال، وی تأکید کرد: واردات خودرو به خودی خود امر منفی نیست و می‌تواند به تنظیم بازار کمک کند، مشروط بر اینکه واردات هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده باشد. واردات خودرو می‌تواند بخشی از نیاز بازار را تأمین کند و حتی به تولید داخل نیز کمک نماید؛ به شرطی که در قالب یک برنامه مشخص و هدفمند انجام شود.

در پایان، این کارشناس صنعت خودرو اظهار امیدواری کرد: دولت با نگاه منطقی و هدفمند به موضوع واردات خودرو، بتواند تعادل بیشتری در بازار ایجاد کند و از فرصت‌های موجود برای بهبود شرایط بهره‌برداری کند.

به گزارش آنا، گفتنی است، صدور مجوز واردات خودرو برای ایرانیان خارج از کشور بدون انتقال ارز از جمله سیاست‌هایی است که با هدف رفع محدودیت‌های فعلی و جبران کاهش تولید داخلی مطرح شده است و در صورت اجرایی شدن، می‌تواند تغییرات قابل توجهی در بازار خودرو ایجاد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا