سرپرست جدید معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری منصوب شد

به گزارش خبرگزاری آنا؛ حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در مراسم تکریم و معارفۀ خوانساری، سرپرست جدید و سید محمد امامی معاون پیشین رگولاتوری ضمن قدردانی از تلاشها و خدمات ارزنده سید محمد امامی در طول دوران مسئولیت، گفت: حوزه فعالیت معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری بیشترین تعامل موضوعی را با مردم بعنوان مهمترین ذینفع رگولاتوری دارد. امیدوارم با حضور معاون جدید و بهرهگیری از تجارب ارزشمند ایشان، گامهای موثری در مسیر توسعه خدمات، ارتقای کیفیت پاسخگویی و افزایش رضایت ذینفعان برداشته شود.
وی در حکم انتصاب حمید خوانساری، نظارت موثر بر تحقق پوشش جمعیتی شبکه تلفن همراه مطابق با مفاد پروانه اپراتورها، نظارت موثر بر تحقق ایجاد پوشش و اتصال در طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها، شبکه FTTX در چارچوب قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، بهبود کیفیت سرویسهای ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت، همراه و مکالمه، بهبود پاسخگویی به درخواستها و ایجاد تحول در دریافت و رسیدگی به شکایات کاربران و مشترکان و نظارت و اعمال مقررات موثر بر دارندگان پروانه با بکارگیری ابزارهای نوین نظارتی را از مهمترین انتظارات خود از سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات عنوان کرد.
نقش معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات در زیست بوم ارتباطات کشور
معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) یکی از کلیدیترین بخشهای اجرایی در حوزه سیاستگذاری و نظارت بر خدمات ارتباطی کشور محسوب میشود. این معاونت مسئولیت مستقیم در تنظیم، پایش و ارتقای کیفیت خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات دارد و بهواسطه تعامل گسترده با مردم، نقش مهمی در تضمین حقوق کاربران و مشترکان ایفا میکند.
همانطور که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتبااطت رادیویی اشاره کرد است، این حوزه بیشترین تماس موضوعی را با ذینفعان عمومی دارد و از این رو، مأموریت آن فراتر از نظارت صرف، به ارتقای رضایت عمومی و پاسخگویی مؤثر نیز گسترش مییابد.
دفاتر و ادارات کل مهم نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات و حفاظت از حقوق مصرفکننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی زیر نظر این معاونت فعالیت میکنند و همین موضوع است که سبب میشود تا بتوان گفت بیشترین تعامل رگولاتوری با ذینفعان عمومی از طریق معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات اتفاق میافتد.
صدور مجوز و نظارت بر شرکتهای پستی و دفاتر پیشخوان دولت از طریق دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری ذیل این معاونت دنبال میشود و سامانۀ ۱۹۵وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز توسط این معاونت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مدیریت میشود که وظیفۀ پاسخگویی به شکایتهای مردمی از خدمات ارتباطی، پستی و فناوری اطلاعات را برعهده دارد.
نظارت بر انجام تعهدات پروانهای اپراتورها وظیفۀ مهم معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری
نظارت بر تحقق پوشش جمعیتی شبکه تلفن همراه مطابق با مفاد پروانههای صادرشده برای اپراتورها از جمله دیگر وظایف این معاونت به شمار میرود. این نظارت شامل ارزیابی عملکرد اپراتورها در توسعه زیرساختها، پوششدهی مناطق محروم و تضمین کیفیت خدمات ارتباطی است. همچنین، معاونت موظف است بر اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسبوکارها (FTTX) در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران نظارت کند.
این معاونت رگولاتوری در حوزه خدمات اینترنت ثابت، همراه و مکالمه، این معاونت مسئول بهبود کیفیت سرویسها از طریق پایش مستمر، دریافت بازخورد کاربران و اعمال مقررات بر دارندگان پروانه است. استفاده از ابزارهای نوین نظارتی مانند سامانههای مانیتورینگ کیفیت، تحلیل دادههای مصرف و رسیدگی به شکایات، از جمله اقدامات اجرایی این معاونت برای ارتقای سطح خدمات است. این فعالیتها میتواند به افزایش رضایت کاربران منجر شود و موجب ارتقای رقابتپذیری اپراتورها و بهبود استانداردهای فنی در صنعت ارتباطات کشور نیز خواهد شد.
اپراتورهای ارتباطی اعم از ثابت، سایر و مجازی پروانۀ فعالیت خود را براساس ضوابط از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت میکنند، پروانههای صادره از سوی رگولاتوری به طور معمول ده ساله هستند و هردوره مفاد آن براساس جدیدترین نیازهای زیستبوم ارتباطات کشور تنظیم و توسط معاون وزیر ارتباطات (رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) امضاء و ابلاغ میشوند.
سامانۀ ۱۹۵ مرجع رسیدگی به شکایت بخشی مردم
همانطور که گفته شد نقش این معاونت در رسیدگی به شکایات کاربران و ایجاد تحول در فرآیند پاسخگویی از طریق مدیریت و اجرای امور مرتبط با سامانۀ ۱۹۵، یکی از محورهای مهم در ارتقای شفافیت و اعتماد عمومی به نهادهای تنظیمگر است. با بهرهگیری از سامانههای هوشمند و فرآیندهای دیجیتال، معاونت مذکور وظیفۀ دارد تا تلاش کند که شکایات و درخواستهای مردمی با سرعت، دقت و شفافیت بیشتری بررسی شود.
معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری را به طور کل باید بازوی اجرایی و نظارتی حیاتی در تحقق اهداف کلان ارتباطی کشور است. فعالیتهای این معاونت در توسعه زیرساختهای ارتباطی، تضمین کیفیت خدمات، حمایت از حقوق کاربران و اعمال مقررات، نقش مستقیمی در شکلگیری زیستبوم ارتباطی پایدار، رقابتی و پاسخگو دارد.
انتهای پیام/