نجفی: تکمیل خط رشت - آستارا جایگزینی مطمئن برای مسیرهای خارجی است

به گزارش خبرگزاری آنا، ابراهیم نجفی با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب گفت: کریدور شمال-جنوب مسیر مهمی است که ایران را به مسیرهای ترانزیتی منطقهای متصل میکند و میتواند هزینههای حملونقل کالا را برای کشورهای همسایه به شکل قابل توجهی کاهش داده و امکان کسب درآمد پایدار برای کشورمان را فراهم میکند. اما بخشی از این کریدور به دلایل متعدد تکمیل نشده و هنوز قابل بهره برداری نیست یکی از این بخشها، خطوط ریلی مسیر رشت به آستارا است که برنامه ریزیهایی برای حضور سرمایه گذاران خارجی جهت تکمیل آن صورت گرفته است. اتصال خطوط ریلی از رشت به آستارا و سپس به بندر کاسپین، فرصت بزرگی برای توسعه صادرات و ترانزیت داخلی فراهم میکند.
وی افزود: این مسیر هم از طریق زمین و هم از طریق دریا قابلیت ترانزیت کالا دارد و در بلندمدت میتواند جایگاه ایران به عنوان هاب ترانزیتی منطقهای را تقویت کند. آستارا یکی از نقاط کلیدی شمال کشور است که از طریق ریلی، جادهای و دریایی قابلیت ترانزیت دارد.تکمیل این مسیر، جایگزینی مطمئن برای مسیرهای خارجی و کاهش وابستگی به کریدورهای دیگر ایجاد میکند.
این نماینده مردم در مجلس افزود: هنوز بخشهایی از خط ریلی رشت به آستارا کامل نشده و لازم است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و استفاده از فاینانس خارجی، پروژه هرچه سریعتر اجرایی شود.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با بیان اینکه کشورهای خارجی به دنبال سرمایهگذاری و کنترل مسیرهای ترانزیتی هستند عنوان کرد: اگر مسیرهای داخلی ایران دیر تکمیل شوند، نفوذ خارجی در ترانزیت منطقهای افزایش مییابد. با اجرای کامل خطوط ریلی و توسعه بندر کاسپین، ایران میتواند نقش خود در ترانزیت کالا را حفظ کند.
نجفی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه هفتم، دولت اختیار کامل برای ایجاد ستاد ملی ترانزیت دارد تا هماهنگی میان دستگاهها و تسریع در پروژههای ترانزیتی را تضمین کند. این ستاد میتواند مسیرهای داخلی و خارجی را مدیریت کرده و پروژههای کلیدی مثل خط ریلی رشت-آستارا و توسعه بندر کاسپین را به سرانجام برساند.
نماینده مردم استانه اشرفیه در مجلس افزود: هدف مجلس این است که با راهاندازی ستاد ملی ترانزیت و پیگیری اجرای برنامه هفتم، مسیرهای شمال-جنوب و ترانزیت کالا سریعتر اجرایی شود و موانع مدیریتی و اجرایی برطرف گردد.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: تأخیرها بیشتر به دلیل مسائل اجرایی و مدیریتی داخلی است. با تمرکز بر تکمیل خطوط ریلی، ارتقای زیرساختهای بندری و مرز آستارا، ایران میتواند به یکی از محورهای اصل اصلی ترانزیت کالا در منطقه تبدیل شود و نقش ژئوپلیتیک خود را حفظ کند.
انتهای پیام/