مجلس هند با تصویب یک قانون بازیهای آنلاین مبتنی بر پول واقعی را ممنوع کرد

به گزارش خبرگزاری آنا؛ مجلس عوام هند روز چهارشنبه لایحهای گسترده در زمینه بازیهای آنلاین را تصویب کرد که ضمن حمایت از ورزشهای الکترونیکی و بازیهای تفننی بدون شرطبندی مالی، ممنوعیتی فراگیر برای بازیهای مبتنی بر پول واقعی اعمال میکند؛ اقدامی که میتواند میلیاردها دلار سرمایهگذاری را با اختلال مواجه کرده و صنعت بازیهای پولی را بهطور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهد و منجر به تعطیلی گسترده شرکتها شود.
مجلس هند بازیهای پولی و تبلیغات آن را به طور کامل ممنوع کرد
این قانون که با عنوان «لایحه ترویج و تنظیم بازیهای آنلاین ۲۰۲۵» شناخته میشود، هدف دارد تا بازیهای پولی را در سراسر کشور چه مبتنی بر مهارت و چه بر پایه شانس ممنوع کرده و تبلیغات و تراکنشهای مالی مرتبط با آنها را نیز غیرقانونی اعلام کند؛ موضوعی که پیشتر نسخه پیشنویس آن توسط تککرانچ گزارش شده بود.
حمایت وزیر ارتباطات هند از این قانون
آشوینی وایشناو، وزیر فناوری اطلاعات هند، هنگام معرفی این لایحه در پارلمان گفت: در این قانون، اولویت به رفاه جامعه و جلوگیری از یک آسیب بزرگ که در حال نفوذ به جامعه است، داده شده است.
وی همچنین اضافه کرد که هدف از ارائه این قانون، رسیدگی به موارد متعدد آسیبزا از جمله گزارشهایی درباره خودکشی افراد پس از باخت مالی در بازیها بوده است.
مجازاتهای سنگین در انتظار ارائهدهندگان و تبلیغکنندگان بازیهای پولی است
این قانون پیشنهادی، بانکها و مؤسسات مالی را از انجام تراکنشهای مربوط به بازیهای پولی در کشور منع میکند. هر فردی که چنین بازیهایی را ارائه دهد، ممکن است با مجازات حبس تا سه سال، جریمهای تا سقف ۱۰ میلیون روپیه (حدود ۱۱۵ هزار دلار) یا هر دو مواجه شود. همچنین، چهرههای مشهور که این بازیها را در رسانهها تبلیغ کنند، ممکن است تا دو سال زندان یا جریمهای تا سقف ۵ میلیون روپیه (حدود ۵۷ هزار دلار) دریافت کنند.
قانون شبکههای غیرقانونی شرط بندی را تقویت میکند؟
برخی اظهار نظرها در خصوص این قانون مطرح است که صاحبان آن معتقدند با تعطیلی بازیهای قانونمند و مسئولیتپذیر هندی، میلیونها بازیکن به سمت شبکههای غیرقانونی ماتکا، وبسایتهای شرطبندی خارجی و اپراتورهای شبانهروزی سوق داده میشوند که بدون هیچگونه تدابیر حفاظتی، حمایت مصرفکننده یا پرداخت مالیات فعالیت میکنند.
ارزش اقتصادی صنعت بازیهای پولی در هند
استارتاپهای بازیهای پولی در هند مجموعاً ارزشی معادل ۲ تریلیون روپیه (حدود ۲۳ میلیارد دلار) دارند، درآمدی بالغ بر ۳۱۰ میلیارد روپیه (حدود ۳.۶ میلیارد دلار) تولید میکنند و سالانه ۲۰۰ میلیارد روپیه (حدود ۲.۲۹ میلیارد دلار) مالیات مستقیم و غیرمستقیم پرداخت میکنند.
واکنش بورسی سهام شرکتهای مرتبط با بازیهای پولی هندی
شرکت Nazara Technologies که در بورس عمومی فهرست شده و پیشتر در سکوهای بازیهای پولی مانند PokerBaazi و Classic Rummy سرمایهگذاری کرده بود، روز چهارشنبه با افت ۱۲.۸۴ درصدی قیمت سهام مواجه شد و در پایان معاملات به ۱،۲۲۰ روپیه (حدود ۱۴ دلار) رسید.
صاحبان بازیهای تلفنی از قانون حمایت کردند
برخی شرکتهای فعال در حوزه بازیهای تفننی و ورزشهای الکترونیکی از این اقدام استقبال کردهاند. سومیت باتهجا، مدیرعامل و همبنیانگذار شرکت Ginger Games که بخشی از مرکز رشد بازیهای هند متعلق به شرکت کرَفتون است و بازیهای فوقتفننی تولید میکند، به پایگاه خبری تککرانچ میگوید: ما از این تصمیم استقبال میکنیم؛ چرا که به ما اجازه میدهد بر دغدغههای واقعی کسبوکار، از جمله درآمدزایی، حفظ کاربران و مهمتر از همه، خلق مالکیت فکری ارزشمند برای هند و جهان تمرکز کنیم، بدون آنکه مجبور باشیم ابتدا به مخاطبان توضیح دهیم که اصلاً چه نوع سکویی هستیم.
فعالان فضای مجازی هند از قانون جدید حمایت کردند
برخی از فعالان فضای مجازی هند از تصویب این قانون حمایت کردند، از جملۀ آنها ویشال گوندال، کارآفرین حوزه فناوری بود که در یکی از شبکه اجتماعی نوشت: «از تصمیم دولت برای ممنوعیت بازیهای پولی و ایجاد چارچوب نظارتی قدرتمند استقبال میکنم، زندگیهای جوان زیادی قربانی اعتیاد و بدهی شده بودند.این اقدام قاطع، جوانان ما را محافظت میکند و در عین حال آینده صنعت بازیسازی هند را با تکیه بر مالکیت فکری بومی رقم میزند…»
تعریف مفاهیم در قانون دقیق باشد
اکشات راتهی، همبنیانگذار و مدیرعامل شرکت ورزشهای الکترونیکی NODWIN Gaming که بزرگترین سهامدار آن شرکت Nazara Technologies است، نیز به تککرانچ گفته است: این قانون باید تمایزات روشنی میان ورزشهای الکترونیکی، بازیهای آنلاین، بازیهای اجتماعی آنلاین و بازیهای پولی آنلاین قائل شود که بهطور دقیق تعریف شده و بهصورت یکسان درک شوند.
وی میافزاید: نبود تعاریف دقیق، اغلب باعث ابهام و همپوشانی در مفهوم «ورزشهای الکترونیکی» شده است. چنین همپوشانیهایی برای نهادهای نظارتی و برای بازیکنان، تیمها، سرمایهگذاران و برگزارکنندگانی که در حال ساخت این صنعت هستند نیز سردرگمی ایجاد میکند.
تعریف بازیهای مبتنی بر پول واقعی و گستره فعالیت آنها
بازیهای مبتنی بر پول واقعی (Real-Money Gaming یا RMG) به آن دسته از بازیهای دیجیتال اطلاق میشود که در آن کاربران برای شرکت در بازی، مبلغی را پرداخت میکنند یا شرط میگذارند و در صورت پیروزی، پاداش مالی دریافت میکنند. این بازیها میتوانند مبتنی بر مهارت باشند (مانند شطرنج یا مسابقات اطلاعات عمومی) یا بر پایه شانس (مانند پوکر، رولت یا بختآزمایی). طبق تعاریف موجود هر بازی که در آن کاربر برای ورود یا شرطبندی پول پرداخت کند، مشمول این دستهبندی است، فارغ از اینکه بازی بر اساس مهارت یا شانس طراحی شده باشد.
آسیبهای اجتماعی و روانی ناشی از بازیهای پولی
گزارشهای متعدد نشان میدهند که بازیهای پولی آنلاین موجب بروز اعتیاد، اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب، و اختلالات رفتاری در میان کاربران، بهویژه نوجوانان و اقشار کمدرآمد شدهاند. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد وزیر فناوری اطلاعات هند اعلام کرده که این نوع بازیها به یک معضل سلامت عمومی تبدیل شدهاند و حتی مواردی از خودکشی در اثر باخت مالی در این بازیها ثبت شده است. طراحی اعتیادآور این بازیها، همراه با الگوریتمهایی که احتمال برد را کاهش میدهند، کاربران را در چرخهای از باخت و بدهی گرفتار میکند.
ضرورت ممنوعیت و تنظیمگری دولتی
دولت هند با توجه به آسیبهای گسترده، تصمیم به ممنوعیت کامل بازیهای پولی گرفته است. قانون جدید ارائه این بازیها را ممنوع میکند و همچنین تبلیغات و تراکنشهای مالی مرتبط با آنها را نیز غیرقانونی اعلام کرده است. هدف از این ممنوعیت، جلوگیری از سوءاستفاده مالی، پولشویی، و آسیبهای روانی است. همچنین همانطور که گفته شد، بانکها و مؤسسات مالی از پردازش پرداختهای مرتبط با این بازیها منع شدهاند تا مسیر مالی این صنعت مسدود شود.
تفاوت بنیادین میان بازیهای پولی و ورزشهای الکترونیک
بازیهای پولی بر پایه شرطبندی و پاداش مالی بنا شدهاند، ولی ورزشهای الکترونیک (eSports) بر رقابت مهارتی میان بازیکنان حرفهای در قالب تورنمنتهای رسمی تمرکز دارند.، ورزشهای الکترونیک بهعنوان یک رشته ورزشی شناخته میشوند و فاقد شرطبندی یا پاداش مالی مستقیم برای تماشاگران یا بازیکنان هستند. در این رقابتها، مهارت، تمرین، و استراتژی حرف اول را میزند و هیچگونه تراکنش مالی مبتنی بر شانس یا قمار در آن وجود ندارد.
چشمانداز قانونگذاری و حمایت از بازیهای سالم
قانون جدید هند با هدف تفکیک دقیق میان بازیهای پولی و ورزشهای الکترونیک، مسیر تازهای برای توسعه صنعت بازیسازی سالم ترسیم کرده است. کارشناسان معتقدند که بهجای ممنوعیت کامل، باید چارچوبهای نظارتی دقیقتری برای حمایت از کاربران و توسعه بازیهای مهارتی ایجاد شود. با این حال، دولت هند تأکید دارد که در شرایط فعلی، ممنوعیت فراگیر تنها راه مقابله با آسیبهای اجتماعی گسترده ناشی از بازیهای پولی است، و در عین حال از ورزشهای الکترونیک و بازیهای اجتماعی حمایت خواهد کرد.
انتهای پیام/