بررسی تأثیر پیامد‌های روانی و اجتماعی آزمون‌های زبان با ریسک بالا در دانشگاه تهران

بررسی تأثیر پیامد‌های روانی و اجتماعی آزمون‌های زبان با ریسک بالا در دانشگاه تهران
کارگاه‌های آموزشی، در افزایش آگاهی معلمان از تأثیر پیامد‌های اجتماعی و روانی آزمون‌های زبان با ریسک بالا نقش مؤثری دارد.

به گزارش آنا، رحمت‌الله اللهیاری، عضو هیات‌علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، با تاکید بر نقش کارگاه‌های آموزشی در افزایش آگاهی معلمان از تأثیر پیامد‌های اجتماعی و روانی آزمون‌های زبان با ریسک بالا افزود: آزمون‌های زبان با ریسک بالا تأثیر عمیقی بر آموزش و یادگیری زبان دارند و محققان زبان‌شناسی و روان‌شناسی آموزشی تأکید می‌کنند که معلمان باید به درک جامعی از این آزمون‌ها و نتایج آنها دست یابند.

عضو هیات‌علمی دانشکده روانشناسی تاکید کرد: درک و شناخت معلمان ایرانی زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی (EFL) از پیامد‌های اجتماعی و روان‌شناختی آزمون‌های ملی با ریسک بالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه یافته‌ها نشان می‌دهد که معلمان تا حدی از برخی پیامد‌های اجتماعی و روان‌شناختی آزمون‌های زبان آگاه هستند، گفت: آگاهی معلمان از برخی پیامد‌های منفی این آزمون‌ها محدود است و کارگاه‌های آموزشی تأثیر مثبتی بر شناخت معلمان از پیامد‌های مثبت و منفی آزمون‌ها داشته‌اند. به‌طور خاص، تحقیقات ما نشان می‌دهد پس از حضور در کارگاه، آگاهی معلمان از جنبه‌های مختلف این پیامد‌ها بهبود می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه از دیدگاه آموزشی، پیامد‌های اجتماعی و روانی آزمون‌ها در دو سطح خرد و کلان قابل مشاهده‌اند، افزود: در سطح کلان، آزمون‌ها می‌توانند سیاست‌ها، ساختار‌های اجتماعی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهند و در سطح خرد، بر یادگیری فردی و روش‌های آموزشی معلمان اثر بگذارند، در این زمینه، مفهوم «بازخورد آزمون» نیز اهمیت دارد که به تأثیرات مثبت یا منفی آزمون بر فرایند تدریس و یادگیری اشاره دارد.

اللهیاری تصریح کرد: پژوهشگران تأکید دارند که آزمون‌های با ریسک بالا، از طریق تأثیر بر روش‌های تدریس، پیامد‌های اجتماعی گسترده‌ای دارند که می‌توانند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر آموزش تأثیر بگذارند.

استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت توسعه سواد ارزیابی معلمان و آگاهی آنها از تأثیرات اجتماعی و روانی آزمون‌ها، اظهار داشت: عدم آگاهی معلمان از این پیامد‌ها می‌تواند به شکل ناهنجاری‌هایی در نظام آموزشی و تعاملات اجتماعی بروز کند و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند به عنوان ابزاری مؤثر برای افزایش آگاهی معلمان از پیامد‌های آزمون‌ها عمل کنند و در نتیجه منجر به بهبود رویکرد‌های تدریسی و ارتقا کیفیت آموزشی شوند.

استاد دانشکده روانشناسی در پاسخ به اینکه چگونه آزمون‌ها می‌تواند اثر مخرب داشته باشد، گفت: در جامعه غیر همزبان، پیامد‌های روانشناختی زبان‌آموزی برای متقاضیان ورود به دوره دکترای تخصصی به عنوان یک الزام و جواز ورود به این دوره‌ها، می‌تواند موجب بالارفتن اضطراب و استرس شود و طبعاً این افزایش اضطراب و استرس، کارکرد‌های شناختی را در فرد دچار اختلال و ناکارآمدی خواهد کرد.

وی افزود: چه بسا افرادی هستند که بار‌ها در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند و به خاطر یک نمره که مثلاً باید ۵۰ یا ۶۰ از ۱۰۰ می‌آورند و وقتی ۵۹ یا ۴۹ می‌شوند همان یک نمره اعتماد به نفس متقاضی را دچار مشکل می‌کند و استرس و اضطراب برای شرکت در آزمون بعدی کارکرد‌های شناختی را دچار مشکل کرده و نمی‌تواند در مرحله بعدی نمره لازم را کسب بکند.

اللهیاری تصریح کرد: بسیاری از افراد آزمون زبان را به عنوان یک کابوس وحشتناک برای خود تصور و توصیف می‌کنند و عدم موفقیت در به دست‌آوردن این نمره، آنها را از ادامه تحصیل در دوره تخصصی دکتری محروم می‌کند.

وی در خصوص مزایای برگزاری دوره‌های آموزشی اظهار داشت: این دوره‌ها می‌تواند اساتید را با مباحث روانشناختی و جامعه‌شناختی آشنا کند و اثرگذاری در بالابردن مهارت‌ها و ایجاد اعتماد به نفس لازم در متقاضی ورود با خودمدیریتی موجب تسلط لازم برای ورود به آزمون داشته باشد تا با بالابردن این مهارت‌ها فرد بتواند در آزمون با موفقیت نمره لازم را کسب نماید.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران تاکید کرد که افزایش آگاهی معلمان زبان از پیامد‌های اجتماعی و روانی آزمون‌های ملی، از طریق کارگاه‌های آموزشی امکان‌پذیر است و این اقدام می‌تواند نقشی کلیدی در بهبود آموزش زبان و کاهش اثرات منفی آزمون‌های با ریسک بالا داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه چگونه کارگاه‌های آموزشی باعث افزایش آگاهی معلمان زبان از پیامد‌های اجتماعی و روانی آزمون‌های ملی می‌شود، اظهار داشت: یادگیری در متون روان‌شناسی، به‌صورت ایجاد تغییر پایدار در رفتار تعریف می‌شود. پس ایجاد تغییر در رفتار، مهم‌ترین مؤلفه باسواد بودن است.

استاد روانشناسی دانشگاه تهران اظهار کرد: سواد ارزیابی، یعنی داشتن تسلط کافی برای شناخت اینکه فرد بتواند برای ایجاد تغییر مثبت در موفقیت دانشجویان خود مؤثر باشد و با شناخت لازم از دانشجویان بتواند دانش و مهارت لازم را در آنها افزایش بدهد تا بتوانند مسیر موفقیت در آزمون را کسب بکنند، موانع لازم را تشخیص دهند و با ایجاد تغییر لازم در خویش بتوانند بر استرس و اضطراب حاصل تسلط لازم را داشته باشند و کارکرد‌های شناختی را در غلبه بر استرس، اضطراب به دست آورند و از طرفی با بالابردن مهارت‌ها و دانش لازم نمره لازم، را کسب کنند.

وی در پایان اضافه کرد: مربیان و استادان این دوره‌ها، می‌توانند با داشتن سواد ارزیابی، در دانشجویان خود تغییر لازم را ایجاد نمایند و با آشنایی با نحوه ارزیابی، با بالابردن سطح دانش و افزایش مهارت گام به گام، افزایش انگیزه، سطح اعتماد به نفس در دانشجویان، کنترل سطح استرس و اضطراب، تدوین چشم‌انداز مناسب با سطح دانش و مهارت‌ها و آشنایی با نحوه ارزیابی و چگونه ارزیابی‌کردن در موفقیت دانشجویان خود، نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا