رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به آنا:

واردات بنزین سوپر ۵۰ هزار تومانی فرصت یا چالش در بازار سوخت؟/ متولی کیست؟ دولت یا بخش خصوصی!

واردات بنزین سوپر ۵۰ هزار تومانی فرصت یا چالش در بازار سوخت؟  متولی کیست؟ دولت یا بخش خصوصی!
در حالی که خبر عرضه بنزین سوپر وارداتی در جایگاه‌های تهران و چند کلان‌شهر دیگر، امیدهایی را برای افزایش کیفیت سوخت در کشور پدید آورده، اما ابهامات پیرامون قیمت‌گذاری، نحوه عرضه و احتمال بروز تخلفات، نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، بدون زیرساخت‌های لازم و شفافیت کافی، می‌تواند چالش‌های جدیدی را برای مصرف‌کنندگان و جایگاه‌داران به همراه داشته باشد. آیا این بنزین جدید، ناجی خودروهاست یا آغازگر ماجرایی تازه در بازار سوخت ایران؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ بر اساس جدیدترین اخبار منتشر شده عرضه بنزین سوپر وارداتی در جایگاه‌های تهران و چند کلان شهر دیگر تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد. هر چند که هنوز جزئیات این عرضه مشخص نیست، اما ابهامات بسیاری از جمله قیمت و شیوه عرضه و همچنین سهمیه بندی عرضه این نوع بنزین مطرح است.پیگیری خبرنگار آنا از روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تا لحظه تنظیم خبر به نتیجه‌ای نرسید. بنابر این با توجه به آن که بر اساس مصوبه هیات وزیران، بخش خصوصی مسئول واردات بنزین سوپر به کشور است، به پیگیری موضوع از کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پرداخته‌ایم.

قطعاً با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در توضیح این موضوع گفت: واردات بنزین سوپر ویژه توسط برخی بازرگانان با هدف عرضه در بازار آزاد انجام می‌شود. این تصمیم در حالی است که زیرساخت‌های لازم برای توزیع چنین سوختی در کشور فراهم نشده است. جایگاه‌داران در حال حاضر موظف به عرضه بنزین یارانه‌ای با نرخ‌های ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان و همچنین بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومانی هستند. حال اگر همین جایگاه‌ها بخواهند بنزین وارداتی را با قیمت‌های بسیار بالاتر ـ مثلاً ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان ـ عرضه کنند، قطعاً با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد.

وی مهم‌ترین نگرانی در این زمینه را احتمال بروز تخلف در جایگاه‌های سوخت دانست و افزود: ممکن است بنزین معمولی با بنزین وارداتی گران‌قیمت مخلوط یا به اشتباه عرضه شود و در نتیجه مصرف‌کننده بنزین یارانه‌ای را با نرخ بسیار بالاتر خریداری کند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، لازم است این نوع بنزین در جایگاه‌های اختصاصی عرضه شود. این اقدام می‌تواند راه‌حلی مناسب باشد، اما به شرط آنکه به‌طور شفاف و برنامه‌ریزی‌شده انجام گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تأکید کرد که نگرانی اصلی، افزایش تدریجی عرضه بنزین وارداتی و کاهش عرضه دیگر انواع بنزین در کشور است: اگر این روند ادامه یابد، ممکن است جامعه ناخواسته به سمت مصرف بنزین وارداتی سوق داده شود. این اتفاق در واقع به معنای افزایش تدریجی قیمت سوخت خواهد بود، بدون آنکه برنامه‌ریزی کافی در این زمینه صورت گرفته باشد.

اتاق بازرگانی از بازرگانانی که اقدام به واردات بنزین سوپر کرده‌اند، خبر ندارد!

نجفی همچنین به موضوع شفافیت در فرایند واردات اشاره کرد و گفت: نحوه انتخاب واردکنندگان و گروه‌هایی که مجوز این کار را دریافت کرده‌اند مشخص نیست. شنیده‌ها حاکی از آن است که مجوز‌ها به افراد خاصی با سرمایه‌های خاص اعطا شده است. علاوه بر این، پرسش‌های مهمی درباره شیوه تأمین ارز برای واردات بنزین مطرح است؛ چرا که بسیاری از صنایع حیاتی کشور در تخصیص ارز با مشکلات جدی مواجه هستند، اما در این طرح به نظر می‌رسد تخصیص ارز به‌راحتی انجام می‌گیرد..

وی تصریح کرد: تا این لحظه هیچ‌گونه مشورت یا اخذ نظر رسمی از اتاق بازرگانی در خصوص واردات بنزین سوپر صورت نگرفته است. حتی به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی، اطلاعی از اسامی بازرگانانی که واردات را انجام داده‌اند، میزان واردات یا هزینه‌های مربوط به آن ندارم.

نجفی در پایان بر لزوم شفاف‌سازی از سوی دولت و نهاد‌های مسئول تأکید کرد و گفت: جامعه اقتصادی و فعالان بخش خصوصی باید بدانند این بنزین با چه مکانیزم و با چه منابع ارزی وارد کشور می‌شود و چه برنامه‌ای برای عرضه آن وجود دارد. تنها در این صورت می‌توان از بروز مشکلات و تبعات ناخواسته جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا